Home / Hotels / Coronacheck niet voor gast van hotel, wel voor f&b

Coronacheck niet voor gast van hotel, wel voor f&b

Coronacheck niet voor gast van hotel, wel voor f&b

Accor ondersteunt ‘volledig’ het nieuwe beleid met de coronacheck, dat vanaf zaterdag geldt voor de horeca in Nederland, zegt Erwin van der Graaf, manager operaties van de keten in de Benelux. ‘We moeten niet klein denken.’ Kritiek heeft hij ook, met name op de verschillen in de regels binnen Europa.

De vice president operations managed hotels Benelux & DACH, zoals Van der Graafs functie officieel luidt (DACH is Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) wijst allereerst op een belangrijke nuance in de coronaregels voor de hotels in Nederland, die in de berichtgeving van de overheid niet meteen duidelijk was. ‘Gewone hotelgasten’ hoeven namelijk bij binnenkomst hun CoronaCheck-app niet te laten zien. Pas als ze gebruik willen maken van de inpandige eet-en drinkfaciliteiten moeten ze hun QR-code tonen, ook voor het ontbijt bijvoorbeeld. De anderhalve meter afstand is vanaf zaterdag overal afgeschaft.

“We zullen ons volledig committeren aan het overheidsbeleid. Elders kan het, zoals in Oostenrijk, dus hier ook. Onze sector is een van der zwaarst getroffene en daarom is het ons aller belang om corona zo snel mogelijk achter ons te laten. Een discussie over het wel of niet uitvoeren heeft geen zin. We moeten niet klein denken, niet tegen de regels aanschoppen.”

Voor het personeel van Accor (en andere hotels) betekent het ook extra werk, voegt Van der Graaf er aan toe. Zíj moeten bij de toegang tot de restaurants en bars met een scanner controleren of de afzonderlijke gasten aan de voorwaarden voldoen (gevaccineerd, recent getest of immuun). Groen’ betekent: je mag naar binnen, als het rode lampje gaat branden mag je de f&b-faciliteit niet in, maar wel in het hotel blijven.

Versnippering
Een kritiekpunt op het beleid is de ‘versnippering’ die Van der Graaf constateert in Europa. “In elk land is het weer anders en het kost vaak veel tijd en geld om uit te vinden waar je je aan moet houden. En de regels veranderen elke dag, het is soms niet bij te houden. Ik moet binnenkort voor een zakenreis naar Londen en moest door zes brandende hoepels springen om aan alle voorwaarden te voldoen. Waarom kan er niet meer eenheid van beleid zijn? Als die gekkigheid er af is, wordt het voor iedereen makkelijker. Mensen willen graag weer reizen, maar wel als dat comfortabel kan, met duidelijke regels.”

Hoe staat Accor er nu voor?
“We hebben een relatief goede zomer achter de rug, de markt trekt duidelijk weer aan, vooral met leisure verkeer, maar godzijdank komt het corporate reizen en overnachten ook weer wat op gang. Al met al zitten we nog wel ver af van het niveau van 2019 en ik zie dat veel reserveringen last minute zijn.”

Per 1 oktober is het afgelopen met de NOW. Wat vindt u daarvan?
“We zullen die steun node missen. Ik begrijp ook wel dat private ondernemingen niet voor altijd op publiek geld kunnen rekenen, maar het moment om NOW te stoppen is niet gunstig gekozen. Het najaar is voor de hotellerie altijd een wat mindere periode en nu houdt ook de loonondersteuning op. Het was beter geweest om de regeling tot maart 2022 te laten doorlopen.”

Foto © Accor

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…