Home / Hotels / Consumentenbond waarschuwt tegen vieze hotels

Consumentenbond waarschuwt tegen vieze hotels

Consumentenbond waarschuwt tegen vieze hotels

Veel hotelkamers in Nederland zijn vies, constateert de Consumentenbond na onderzoek bij dertig hotels verspreid over 22 steden. Meer dan de helft van de onderzochte kamers was slecht schoongemaakt en vier kamers waren ronduit smerig.

Schimmel en vlekken op de muren. Dikke lagen stof op de vloer. Gele kringen, haren en zelfs bloedvlekken op het matras, kwamen de onderzoekers tegen bij de hotelkamers die ze, incognito, boekten. Hotel New Ocean Paradise in Rotterdam spande de kroon. Naast stof, rommel en vlekken op vloeren en deuren, vond de onderzoeker schimmel en vochtplekken op het beddengoed (molton) en bleek uit de laboratoriumtests dat er poepbacteriën (E. coli) op de douchevloer zaten. Bij Grand Hotel Central in Rotterdam zaten de matrassen vol vlekken en haren, en bij het omdraaien was een grote vlek opgedroogd bloed te zien. Het hotel is geschrokken van de resultaten en belooft beterschap. Andere hotels die bijzonder slecht scoorden zijn Delta Hotel en hotel Season Star in Amsterdam.

Poepbacterie
De kamers werden zowel met het blote oog als met een uv-lamp bekeken. Daarnaast werden monsters genomen die werden  onderzocht in het laboratorium op de (hoeveelheid) bacteriën. Bij slechts zeven van de dertig hotelkamers was de uitslag van deze test helemaal goed: nergens te veel bacteriën. In 22 hotels werd een (te) hoog kiemgetal geconstateerd. Oftewel: een slechte hygiëne. De vloer in de douche en de bodem van de badkuip is microbiologisch gezien het vaakst vies. Bij drie hotels trof de Consumentenbond de poepbacterie aan. Naast New Ocean Paradise Hotel, zijn dat Hotel de Doelen in Groningen en  Hotel de Tabaksplant in Amersfoort, zij het bij de twee laatsten niet in groten getale. De hotels beloven beterschap.

De Consumentenbond onderzocht drie- en viersterren hotels van zowel grote ketens als kleinere familiehotels. In elk hotel werd telkens één kamer geïnspecteerd.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
AmEx GBT naar de beurs

AmEx GBT naar de beurs

08/12/2021

American Express Global Business Travel (GBT) gaat samen met een speciaal vehikel naar de beurs, als aparte entiteit. De geschatte waarde van deze Initial Public Offering ligt rond de 5,3…

Wat doen we met Schiphol?

Wat doen we met Schiphol?

08/12/2021

Het demissionaire kabinet zit in zijn maag met Schiphol. Adviseurs hebben erop gewezen dat de luchthaven niet voldoet aan de milieunormen en fors zou moeten krimpen. De NOS meldt dat…

EASA: bliksemgevaar A350

EASA: bliksemgevaar A350

07/12/2021

EASA waarschuwt dat bliksemafleiders op de A350 mogelijk niet goed werken, waardoor het composiet-toestel bij een inslag gevaar kan lopen. Het is niet het enige probleem van het type: ook…

Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…