Home / Hotels / Consumentenbond waarschuwt tegen vieze hotels

Consumentenbond waarschuwt tegen vieze hotels

Consumentenbond waarschuwt tegen vieze hotels

Veel hotelkamers in Nederland zijn vies, constateert de Consumentenbond na onderzoek bij dertig hotels verspreid over 22 steden. Meer dan de helft van de onderzochte kamers was slecht schoongemaakt en vier kamers waren ronduit smerig.

Schimmel en vlekken op de muren. Dikke lagen stof op de vloer. Gele kringen, haren en zelfs bloedvlekken op het matras, kwamen de onderzoekers tegen bij de hotelkamers die ze, incognito, boekten. Hotel New Ocean Paradise in Rotterdam spande de kroon. Naast stof, rommel en vlekken op vloeren en deuren, vond de onderzoeker schimmel en vochtplekken op het beddengoed (molton) en bleek uit de laboratoriumtests dat er poepbacteriën (E. coli) op de douchevloer zaten. Bij Grand Hotel Central in Rotterdam zaten de matrassen vol vlekken en haren, en bij het omdraaien was een grote vlek opgedroogd bloed te zien. Het hotel is geschrokken van de resultaten en belooft beterschap. Andere hotels die bijzonder slecht scoorden zijn Delta Hotel en hotel Season Star in Amsterdam.

Poepbacterie
De kamers werden zowel met het blote oog als met een uv-lamp bekeken. Daarnaast werden monsters genomen die werden  onderzocht in het laboratorium op de (hoeveelheid) bacteriën. Bij slechts zeven van de dertig hotelkamers was de uitslag van deze test helemaal goed: nergens te veel bacteriën. In 22 hotels werd een (te) hoog kiemgetal geconstateerd. Oftewel: een slechte hygiëne. De vloer in de douche en de bodem van de badkuip is microbiologisch gezien het vaakst vies. Bij drie hotels trof de Consumentenbond de poepbacterie aan. Naast New Ocean Paradise Hotel, zijn dat Hotel de Doelen in Groningen en  Hotel de Tabaksplant in Amersfoort, zij het bij de twee laatsten niet in groten getale. De hotels beloven beterschap.

De Consumentenbond onderzocht drie- en viersterren hotels van zowel grote ketens als kleinere familiehotels. In elk hotel werd telkens één kamer geïnspecteerd.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….