Home / Hotels / Booking.com wil staatssteun, Koninklijke Horeca fel tegen

Booking.com wil staatssteun, Koninklijke Horeca fel tegen

Booking.com wil staatssteun, Koninklijke Horeca fel tegen

Booking.com wil financiële steun uit Den Haag, omdat door corona de omzet in korte tijd is verdampt. Het Amerikaanse bedrijf profiteerde eerder van fiscale sluipwegen. Koninklijke Horeca Nederland tekent bezwaar aan tegen deze vorm van hand ophouden.

Op het hoofdkantoor van Booking.com in Amsterdam werken 5.500 mensen. Het bedrijf heeft door de corona-epidemie de omzet zien teruglopen met 85 procent of meer. Daarom wil de onderneming een beroep doen op de NOW-regeling van de regering, die voorziet in het overnemen van een groot deel van de loonsom.

Die regeling is generiek: elke onderneming in Nederland, van groot tot klein, heeft er recht op. Maar in politiek Den Haag worden wel vraagtekens gezet bij bedrijven die eerder gebruik maakten van fiscale sluipwegen. Booking is daar een van.

Quote becijferde een jaar geleden, toen de boekingsbomen nog tot in de hemel groeiden, dat Booking tussen 2010 en 2018 in Nederland belastingvoordelen tot 1,8 miljard euro opstreek, gebruikmakend van de innovatiebox. Experts noemden deze regelingen tegenover het zakenblad ‘een vorm van belastingontwijking.’

Verder maakt Booking.com sinds jaar en dag gebruik van de expat-regeling: niet-Nederlandse werknemers op het hoofdkantoor hoeven de eerste vijf jaar over 30 procent van hun inkomen geen belasting te betalen.

Amerikaanse holding
Booking.com is een van origine Nederlands bedrijf dat sinds 2005 deel uitmaakt van een beursgenoteerde Amerikaanse holding in de staat Connecticut. De onderneming is de grootste site ter wereld voor het boeken van hotels en andere vormen van accommodatie – die daarvoor commissie afdragen aan Booking.com.

Booking.com behaalt hiermee al jaren een miljarden-omzet en -winst. In het laatst genoteerde boekjaar 2018 was de omzet tegen de 15 miljard dollar en de winst bijna 4 miljard dollar. Dit zijn de cijfers van Booking Holdings, waar ook andere sites onder vallen zoals Priceline, Agoda en Cheapflights, maar Booking.com is verreweg de grootste poot en moneymaker.

Nu Booking.com door het volledig inzakken van de markt in de problemen is gekomen lijken de trucs met de belasting zich tegen het bedrijf te keren. Er komt veel kritiek op de aanvraag van de NOW-regeling door Booking. Onder meer van Koninklijke Horeca Nederland. KHN noemt het ‘een hard gelag voor de duizenden kleine horecaondernemers die buiten deze steunmaatregelen vallen.’

Vooraan in de rij
Seizoensafhankelijke bedrijven, zoals strandpaviljoens of pas gestarte ondernemingen kunnen bijvoorbeeld geen beroep doen op de NOW. Directeur Dirk Beljaarts van KHN (foto rechts) zegt in een verklaring: “Het is natuurlijk niet uit te leggen dat deze ondernemers en hun medewerkers in de kou staan terwijl Booking.com vooraan in de rij staat.”

Koninklijke Horeca wil zelf ook een rekening vereffenen met Booking.com. KHN vindt dat het boekingsplatform de afgelopen jaren te veel macht heeft opgebouwd en te hoge commissies bij de hoteliers in rekening brengt. Toen de corona-crisis zich vanaf medio maart aandiende en hotels hun inkomsten zagen dalen, gaf Booking.com volgens KHN niet thuis.

Beljaarts: “KHN pleit al langer voor een eerlijker positie van hoteliers ten opzichte van platforms als Booking.com. Ook de afgelopen maanden zagen wij weer dat dit broodnodig is. Booking.com bracht duizenden hoteliers in de problemen door bijvoorbeeld eenzijdig terugboekbeleid. Booking.com toonde nagenoeg geen begrip voor de hoteliers en gebruikte deze periode vooral om haar eigen kasstroom op gang te houden.”

De KHN-directeur vervolgt: “Als er sprake zal zijn van overheidssteun aan Booking.com, zou dit gepaard moeten gaan met het stellen van voorwaarden over transparantie naar consumenten toe en het aan banden leggen van de monopolistische manier van werken. Op deze manier zou er eindelijk een gelijkwaardige relatie kunnen ontstaan tussen Booking.com en hoteliers.”.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Enorme groei Zoom  in 2020

Enorme groei Zoom in 2020

01/12/2020

Zoom heeft de verwachte omzet voor boekjaar 2020/21 bijgesteld naar 2,5 miljard dollar, een verdubbeling van de raming uit maart. Het Amerikaanse videobedrijf profiteert in hoge mate van de coronacrisis…

Delta test coronavrije vlucht

Delta test coronavrije vlucht

26/11/2020

Delta Air Lines wil vanaf 19 december tussen Atlanta en Rome passagiers en bemanning testen vóór hun vlucht. Amerikanen die om essentiële redenen moeten reizen, hoeven dan na aankomst niet…

Nieuwe bestuursleden NATM

Nieuwe bestuursleden NATM

26/11/2020

De Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM) heeft woensdag, tijdens haar algemene ledenvergadering en vooruitlopend op de bestuurswisseling in april 2021, twee nieuwe bestuursleden gekozen. Om de continuïteit van het…