
Accor komt met de uitrol van ‘volledig digitale hotels,’ waarbij het aantal contactmomenten tussen staf en gasten minimaal zal zijn. De eerste vestiging: ibis Styles London Gloucester Road, schakelt binnenkort over naar deze opzet.
Het nieuwe systeem borduurt deels voort op producten die het Franse bedrijf eerder presenteerde, zoals de digitale kamersleutel: Accor Key, die de gasten op hun eigen smartphone ontvangen. Verder kunnen gasten online zowel als mobiel in- en uitchecken en hun rekening betalen. De F&B service in de hotels is ook digitaal, terwijl contact met het personeel tijdens het bedrijf via Whatsapp kan.
Accor heeft rond de 35 hotelmerken, met 5.100 vestigingen en ruim 700.000 bedden wereldwijd. Bekende merken zijn Novotel, Sofitel, Mercure, Pullman, Mövenpick en ibis. In 2020 leed het concern een verlies geleden van bijna twee miljard euro, maar de meeste hotels van de keten bleven open.
Accor rekent erop dat de markt in de loop van dit jaar herstelt en wil technologie inzetten als een manier om het vertrouwen van gasten te herwinnen. De Accor Key bestaat sinds februari van dit jaar, toen ibis Styles London Gloucester Road eveneens de primeur had. Bij nieuwe hotels is Accor Key vanaf de opening voortaan de standaard, bij bestaande zal de digitale sleutel geleidelijk het oude systeem vervangen.
Foto © Accor