
Een onderzoek van hotelketen Accor toont aan dat werknemers 23 procent meer omzet verwachten bij live zakendoen. “Met de terugkeer van face-to-face ontmoetingen erkennen we, nu meer dan ooit, het belang ervan,” aldus Sophie Hulgard, senior vice president sales van Accor, Noord-Europa. ”
De respondenten denken dat één live ontmoeting evenveel effect heeft als ongeveer drie video- of conferentiegesprekken. “Een belangrijke reden voor deze trend is dat bijna een derde (30 procent) zei het moeilijk te vinden om de lichaamstaal en non-verbale signalen van een andere persoon niet te kunnen zien. Bovendien zei nog eens 22 procent het moeilijker te vinden om een praatje te maken en persoonlijke relaties aan te knopen wanneer alleen gebruik wordt gemaakt van video- en conferencing mogelijkheden,” zegt Accor in een verklaring.
Uitdagingen
Op de vraag met welke uitdagingen zij de laatste maanden werden geconfronteerd bij het gebruik van technologie in plaats van persoonlijke vergaderingen voor het werk, was het meest voorkomende antwoord dat er technologische problemen waren, zoals slechte kwaliteit of het wegvallen van videoconferenties (37 procent).
Dit werd gevolgd door 30 procent die zei dat ze het moeilijk vonden om de lichaamstaal en non-verbale signalen van een andere persoon niet te kunnen zien en 22 procent die zei dat ze het moeilijker vonden om een gesprekje aan te knopen om persoonlijke relaties te vormen.
Het verlenen van gastvrijheid, zoals lunch of diner, was voor velen een verloren zakelijke katalysator. Een zesde van de werknemers (18 procent) zei dat ze door de sluiting van horecagelegenheden minder reden hadden om klanten te ontmoeten en met hen in contact te komen, wat uiteindelijk van invloed was op de bedrijfsresultaten. Een vijfde vond dat gesprekken via technologische kanalen te formeel zijn om een band met de ander op te bouwen.
Verlangen
Deze bevindingen accentueren alleen maar het verlangen naar een terugkeer naar het gewone zakenleven en het sociale leven. Bijna de helft (47 procent) van de werknemers mist de sociale interactie van het ontmoeten van mensen via het werk.
“Met de terugkeer van face-to-face ontmoetingen erkennen we, nu meer dan ooit, het belang ervan,” aldus Sophie Hulgard (foto boven), senior vice president sales van Accor, Noord-Europa. “Het verlies van face-to-face business in het afgelopen jaar heeft de emotionele en financiële waarde ervan aangetoond.”
Hulgard vervolgt: “De bevindingen van het onderzoek zijn overtuigend – een potentiële omzetstijging van 25 procent door face-to-face ontmoetingen is miljoenen waard, mogelijk zelfs meer, voor de nationale en wereldwijde economie. De psychologische lessen van het afgelopen jaar zijn ook cruciaal – mensen hebben behoefte aan contact en technologie kan ons over de hele wereld brengen en mensen bij elkaar brengen, maar daarbij kan het de non-verbale signalen missen die alleen face-to-face kunnen worden waargenomen.”
Foto © Accor