
Accor heeft deze week een systeem uitgerold waarmee gasten via een digitale sleutel in een app contactloos toegang tot hun kamer krijgen. Accor Key maakt, zo zegt het concern, deel uit van een bredere strategie om contactloze gastervaringen aan te bieden binnen het concern.
“Deze nieuwe stap bevestigt Accor’s ambitie om te innoveren en te investeren in hoogwaardige technische oplossingen om de gasten de allerbeste en meest comfortabele ervaring te bieden,” aldus Accor. Het bedrijf werkt voor deze technologie samen met STAYmyway, een provider van de software.
Accor voerde eerst een pilot uit in een aantal hotels. Deze was succesvol en daarom wordt het systeem uitgerold in de hele keten. Daar gaat nog wel enige tijd overheen. Alle nieuwe vestigingen krijgen meteen Accor Key, bij de bestaande hotels gaat de invoering in fases. Over vijf jaar zou dan de helft van alle 5.000 hotels van de keten het systeem moeten hebben.
Hoe werkt het? Gasten krijgen na aankomst een digitale sleutel in een Accor app. Hiermee hebben ze contactloos toegang tot de eigen kamer en andere faciliteiten. Zodra ze uitchecken en het hotel weer verlaten, wordt de ‘sleutel’ automatisch gedeactiveerd.
Accor is niet de eerste hotelketen met digitale sleutels. Hilton had in 2015 de primeur, een jaar later gevolgd door Marriott. De corona-pandemie heeft veel hotels (en andere bedrijven waar mensen dicht bij elkaar komen) er sinds vorig jaar toe aangezet het aantal contactmomenten zoveel mogelijk te verminderen. Ook als het virus een keer is verdreven, zal deze ‘nieuwe hygiëne’ naar verwachting blijven bestaan.