Accor halveert het eigen belang in de Chinese strategische partner Huazhu Hotels Group. Het Franse bedrijf heeft 5,8 procent van de aandelen van het beursgenoteerde Huazhu te koop aangeboden, voor 451 miljoen dollar.
De Accor Group benadrukt in een verklaring dat het partnerschap met Huazhu doorgaat; topman Sébastien Bazin blijft in de board van de hotel management company in Shanghai.
De vermindering van het Accor-belang is vrijwel zeker een reactie op de overname door Huazhu van Deutsche Hospitality – voorheen de Steigenberger Groep genoemd – vorige maand. Deutsche Hospitality is een grote speler in Europa, met merken als Steigenberger, MAXX, Jaz in the City en IntercityHotel.
Via het belang in Huazhu profiteert Accor mee van de opbrengsten in Deutsche Hospitality, maar tegelijkertijd zijn de twee groepen concurrenten van elkaar. Accor wil kennelijk het risico voor de eigen merken beperken via een vermindering van de participatie in Huazhu.
Chinese en Europese bedrijven in de hospitality zijn zeer actief op elkaars markten. Accor runt een groot aantal bedrijven in China en sloot vorige maand een strategische samenwerking met webgigant Alibaba, over de ontwikkeling van digitale applicaties en loyaliteitsprogramma’s.