
Accor heeft vorig jaar een verlies geleden van bijna twee miljard euro, maar topman Bazin benadrukt dat de meeste hotels van de keten nog open zijn, ‘het licht is aan.’
De omzet van de Franse, beursgenoteerde onderneming, daalde met 60 procent naar 1,6 miljard. Hoewel Accor in de loop van 2020 de kosten wist te drukken, kwam het nettoverlies voor het hele jaar uit op 1,988 miljard euro. In veel landen, ook Nederland, ontving het bedrijf subsidie van de overheid om te overleven.
CEO Sébastien Bazin spreekt in een verklaring over een “nooit eerder vertoonde crisis” die in alle uithoeken van de wereld heeft toegeslagen. Volgens Bazin zijn er in slechts 2 procent van de landen geen reisrestricties. Toch houdt hij de moed erin: “85 procent van onze hotels is open. Sommige halen weliswaar een bezettingsgraad van slechts 5 tot 10 procent, maar het licht is aan, we zijn open.”
Accor heeft rond de 35 merken, met 5.100 hotels en ruim 700.000 bedden wereldwijd. Bekende merken zijn Novotel, Sofitel, Mercure, Pullman, Mövenpick en ibis.
Op de foto boven het Novotel Suites Den Haag City (foto Accor)