Home / Hotels / Accor: geen interesse meer in belang Air France-KLM

Accor: geen interesse meer in belang Air France-KLM

Accor: geen interesse meer in belang Air France-KLM

Hotelgigant Accor is niet langer geïnteresseerd in een belang in Air France-KLM. Volgens topman Sébastien Bazin is het momentum voor een overname gepasseerd.

Dat zei Bazin maandagmiddag in Hoofddorp, bij een bliksembezoek aan Nederland.

Accor probeerde tot deze zomer het Franse staatsbelang in de luchtvaartgroep geheel of deels over te nemen, nadat de Franse regering had aangegeven er mogelijk van af te willen. Die toezegging werd doorkruist door het vertrek van topman Janaillac, waarna Parijs liet weten een verkoop op de lange baan te schuiven, tot er een nieuwe topman was gevonden. Nu dat, in de persoon van Ben Smith is gebeurd, heeft Accor zijn directe interesse verloren als het belang alsnog op de markt komt.

“Het momentum is voorbij,” aldus Bazin. “Begrijp me niet verkeerd, ik zou hetzelfde hebben gedaan. Het was ook een logische samenwerking, maar de tijd was er blijkbaar niet rijp voor. Ik heb er geen spijt of berouw van.”

Loyaliteitsprogramma’s
Het concern, met 324.000 kamers de grootste hotelier ter wereld, wil wel graag met Air France-KLM blijven samenwerken, vooral op het gebied van loyaliteitsprogramma’s. Een recent verbond met het Nederlandse Booking.com en Air France-KLM is daarbij geen hindernis. “Onze relatie is onveranderd goed,” zegt Bazin.

De interesse is volgens hem geen weggegooid geld of verloren tijd geweest. “Ik heb hierdoor in een halfjaar meer van de luchtvaart geleerd, dan in de zeventien jaar daarvoor. Ik kan je nu precies de verschillen uitleggen tussen de twintig grootste luchtvaartmaatschappijen. Die kennis komt ons in de toekomst zeker van pas.” Of Accor daarmee naar andere luchtvaartgroepen lonkt, laat hij in het midden.

Accor werkt al samen met onder meer Qantas en het Chinese Hainan Airlines en sloot vorige week een vergelijkbaar verbond met treindienst Eurostar. Bazin: “We zitten met z’n allen in hetzelfde ecosysteem, we kunnen allemaal niet zonder groei. Het is onvermijdelijk dat er meer samenwerking komt, niet alleen met de luchtvaart, maar ook met treinen, cruises en OTA’s als Booking.”

Europa
Bazin erkent dat Accor de laatste jaren Europa heeft veronachtzaamd. “Ik heb gezegd dat we agressief moesten groeien in nieuwe markten. Dat hebben we ook gedaan. Voorheen was 75 procent van onze activiteiten in Europa. Nu is 50 procent buiten Europa, met name in Azië, Afrika en Latijns-Amerika. Mijn fout is geweest dat ik niet ook tegen het team in Europa heb gezegd dat ze mee moesten ontwikkelen. Het idee is ontstaan dat de focus niet meer op Europa lag. Dat hebben we nu veranderd. We zullen ook hier blijven investeren, in nieuwe hotels, in overnames of in renovatie en transformatie van het een label naar het andere.”

In Nederland zou het concern graag nog een van zijn luxemerken, zoals Raffles, laten landen, maar vooral de aanwezigheid van lifestylemerken als Mama Shelter, 25hours Hotels, of het zelf ontwikkelde Jo & Joe vergroten. Accor is nu alleen met Ink (een sublabel van Sofitel) in
Amsterdam actief.

Mobiele hotels
Daarnaast onthulde Bazin dat Accor werkt aan een keten van mobiele hotels: Flying Nest. “Kamers in zeecontainers die gemakkelijk van de een plek naar de andere kunnen verhuizen. Zodat de organisator van een evenement festival of congres ons kan inschakelen voor tijdelijke hotels. Maar ook zouden we ze in de winter kunnen aanbieden voor het onderdak brengen van dak- en thuislozen. Je zet ze op een vrachtwagen of een trein en je verplaatst ze naar de plekken waar ze nodig zijn.”

Een formule is er niet. “Het kunnen hele luxe kamers zijn, of juist budget,” zegt Bazin. “We hebben het al uitgeprobeerd bij racewedstrijd 24h van Le Mans. Volgend jaar zal je er veel meer van zien.” Volgens Bazin is er plek voor ‘duizenden mobiele kamers’.

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is luchtvaartredacteur bij Het Parool. Hij levert maandelijks een bijdrage aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Minder agressie in de lucht

Minder agressie in de lucht

14/12/2018

Het aantal gevallen van ‘unruly passengers’ in de lucht is dit jaar gedaald, zo blijkt uit voorlopige cijfers van IATA die deze week bekend zijn gemaakt. De meeste problemen zijn…

Homelike in Nederland

Homelike in Nederland

12/12/2018

Boekingsplatform Homelike, gericht op accommodatie voor de zakelijke markt, heeft sinds kort duizend appartementen in de verhuur in Amsterdam. Rotterdam en andere steden in de Benelux zullen ‘spoedig’ volgen, zegt…