Home / Hotels / Overnachten in hotel of particulier appartement?

Overnachten in hotel of particulier appartement?

Overnachten in hotel of particulier appartement?

Op dit moment maakt slechts een minderheid van de zakenreizigers gebruik van alternatieve overnachtingsmogelijkheden in de woning van particulieren. Een aanbieder van particuliere onderkomens voor zakelijk overnachten ondervroeg ruim zeshonderd zakelijke reizigers over waarom zij wel of niet gebruik maken van de mogelijkheden van de deeleconomie voor overnachtingen.

Van de respondenten gaf 20 procent aan al eens gebruik gemaakt te hebben van alternatieve logeeradressen. Nog eens 42 procent gaf aan de alternatieven wel overwogen te hebben. Voor 44,8 procent is een appartement op de particuliere markt nog nooit een optie geweest, als reden gaven zij aan dat ze hier simpelweg nooit over nagedacht hebben.

Aan de enquête van MagicStay, een soort Airbnb gericht op zakenreizigers, namen ruim zeshonderd Fransen, Britten en Duitsers deel. Britten stonden het meest open voor deze andere manier van reizen en Duitsers het minst. Van de deelnemers die al eens gebruik maakten van overnachting in een accommodatie van particulieren zegt 98,3 procent erg tevreden te zijn. Deze groep is ook erg positief over de kwaliteit: 87,5 procent vond dat het huren van een appartement hun verblijf prettiger maakte.

Het huren van woningen van particulieren staat bekend als een voordelige manier van reizen. De respondenten gaven echter als voornaamste redenen voor hun keuze aan dat particuliere woningen rustiger zijn en meer privacy bieden (49,2 procent), als ook meer comfort (45,7 procent). Het kostenaspect werd als derde belangrijkste reden genoemd (44,4 procent).

De belangrijkste voorzieningen die zakenreizigers zoeken in een particulier onderkomen zijn volgens het onderzoek WiFi (83,4 procent), televisie (60,6 procent) en een bureau (59,9 procent). Het ter beschikking hebben van een keuken werd door 45,4 procent van de respondenten belangrijk gevonden. Aspecten die reizigers vaak missen ten op zichte van hotels zijn parkeermogelijkheden (65 procent), dagelijkse schoonmaak (44 procent) en een gevulde koelkast (43 procent).

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…

ADP en Schiphol uit elkaar

ADP en Schiphol uit elkaar

02/12/2021

Aéroports de Paris (ADP) en de Royal Schiphol Group zijn sinds begin deze maand definitief geen partners meer, een breuk die afgelopen zomer al werd aangekondigd. De twee luchthavenbedrijven hadden…

Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…