Home / Hotels / Overnachten in hotel of particulier appartement?

Overnachten in hotel of particulier appartement?

Overnachten in hotel of particulier appartement?

Op dit moment maakt slechts een minderheid van de zakenreizigers gebruik van alternatieve overnachtingsmogelijkheden in de woning van particulieren. Een aanbieder van particuliere onderkomens voor zakelijk overnachten ondervroeg ruim zeshonderd zakelijke reizigers over waarom zij wel of niet gebruik maken van de mogelijkheden van de deeleconomie voor overnachtingen.

Van de respondenten gaf 20 procent aan al eens gebruik gemaakt te hebben van alternatieve logeeradressen. Nog eens 42 procent gaf aan de alternatieven wel overwogen te hebben. Voor 44,8 procent is een appartement op de particuliere markt nog nooit een optie geweest, als reden gaven zij aan dat ze hier simpelweg nooit over nagedacht hebben.

Aan de enquête van MagicStay, een soort Airbnb gericht op zakenreizigers, namen ruim zeshonderd Fransen, Britten en Duitsers deel. Britten stonden het meest open voor deze andere manier van reizen en Duitsers het minst. Van de deelnemers die al eens gebruik maakten van overnachting in een accommodatie van particulieren zegt 98,3 procent erg tevreden te zijn. Deze groep is ook erg positief over de kwaliteit: 87,5 procent vond dat het huren van een appartement hun verblijf prettiger maakte.

Het huren van woningen van particulieren staat bekend als een voordelige manier van reizen. De respondenten gaven echter als voornaamste redenen voor hun keuze aan dat particuliere woningen rustiger zijn en meer privacy bieden (49,2 procent), als ook meer comfort (45,7 procent). Het kostenaspect werd als derde belangrijkste reden genoemd (44,4 procent).

De belangrijkste voorzieningen die zakenreizigers zoeken in een particulier onderkomen zijn volgens het onderzoek WiFi (83,4 procent), televisie (60,6 procent) en een bureau (59,9 procent). Het ter beschikking hebben van een keuken werd door 45,4 procent van de respondenten belangrijk gevonden. Aspecten die reizigers vaak missen ten op zichte van hotels zijn parkeermogelijkheden (65 procent), dagelijkse schoonmaak (44 procent) en een gevulde koelkast (43 procent).

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….