Home / Hotels / Overnachten in hotel of particulier appartement?

Overnachten in hotel of particulier appartement?

Overnachten in hotel of particulier appartement?

Op dit moment maakt slechts een minderheid van de zakenreizigers gebruik van alternatieve overnachtingsmogelijkheden in de woning van particulieren. Een aanbieder van particuliere onderkomens voor zakelijk overnachten ondervroeg ruim zeshonderd zakelijke reizigers over waarom zij wel of niet gebruik maken van de mogelijkheden van de deeleconomie voor overnachtingen.

Van de respondenten gaf 20 procent aan al eens gebruik gemaakt te hebben van alternatieve logeeradressen. Nog eens 42 procent gaf aan de alternatieven wel overwogen te hebben. Voor 44,8 procent is een appartement op de particuliere markt nog nooit een optie geweest, als reden gaven zij aan dat ze hier simpelweg nooit over nagedacht hebben.

Aan de enquête van MagicStay, een soort Airbnb gericht op zakenreizigers, namen ruim zeshonderd Fransen, Britten en Duitsers deel. Britten stonden het meest open voor deze andere manier van reizen en Duitsers het minst. Van de deelnemers die al eens gebruik maakten van overnachting in een accommodatie van particulieren zegt 98,3 procent erg tevreden te zijn. Deze groep is ook erg positief over de kwaliteit: 87,5 procent vond dat het huren van een appartement hun verblijf prettiger maakte.

Het huren van woningen van particulieren staat bekend als een voordelige manier van reizen. De respondenten gaven echter als voornaamste redenen voor hun keuze aan dat particuliere woningen rustiger zijn en meer privacy bieden (49,2 procent), als ook meer comfort (45,7 procent). Het kostenaspect werd als derde belangrijkste reden genoemd (44,4 procent).

De belangrijkste voorzieningen die zakenreizigers zoeken in een particulier onderkomen zijn volgens het onderzoek WiFi (83,4 procent), televisie (60,6 procent) en een bureau (59,9 procent). Het ter beschikking hebben van een keuken werd door 45,4 procent van de respondenten belangrijk gevonden. Aspecten die reizigers vaak missen ten op zichte van hotels zijn parkeermogelijkheden (65 procent), dagelijkse schoonmaak (44 procent) en een gevulde koelkast (43 procent).

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Weer uitstel Lelystad Airport

Weer uitstel Lelystad Airport

25/01/2021

De opening van Lelystad Airport vindt waarschijnlijk later plaats dan in november dit jaar, zoals eerder gepland. De Tweede Kamer heeft het dossier maandag “controversieel” verklaard, nu de regering demissionair…

Europese luchttaxi op komst

Europese luchttaxi op komst

22/01/2021

Een Europees programma rond drones wil vanaf volgend jaar proeven doen met vliegende taxi’s, zonder piloot. Nederland is betrokken bij het project, dat “een veilige integratie van drones in een…

Sneltest UK ook op Eurostar

Sneltest UK ook op Eurostar

22/01/2021

Reizigers die vanaf zaterdag per Eurostar vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland willen, moeten voordat ze op de trein stappen een sneltest ondergaan. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van…

Minister negeert bede KLM

Minister negeert bede KLM

21/01/2021

Voor KLM-crew wordt vooralsnog geen uitzondering gemaakt bij de verplichte sneltest die vanaf 23 januari ingaat. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag gezegd in de Tweede…