
Een beetje directeur van een luchtvaartmaatschappij neemt in de eerste vijf minuten van een interview drie keer het woord ‘level playing field’ in de mond. En managers van vijfsterrenhotels willen allemaal graag de tweede huiskamer worden van de inwoners van de stad waar ze zijn gevestigd. Een overname heet een fusie, IATA houdt niet van ‘monopoly suppliers’ en de single European sky is nog stééds niet af.
Na tien jaar bij Zakenreis kan ik de stokpaardjes van de meeste spelers in de branche dromen. Ik heb er zelf ook één ontwikkeld: de brandstoftoeslag die luchtvaartmaatschappijen heffen. Ik vond dat maar een schimmige toestand. In 2008 bracht ik daarom het verloop van deze toeslag bij KLM in kaart en kwam tot de slotsom dat de stijgingen daarvan nu niet bepaald gelijke tred hielden met de duurdere olie.
Vorig jaar rekende ik het allemaal nog eens na en concludeerde dat er helemaal geen sprake meer is van een toeslag. De totale brandstofkosten per passagier worden gewoon volledig buiten de basisticketprijs gehouden. Dat is KLM’s goed recht (en die van de andere airlines ook), maar de term toeslag is wel een beetje misleidend. Brandstofkosten zou een betere naam zijn.
Hetzelfde geldt voor de onlangs verhoogde wijzigingskosten van KLM, Air France, Delta en Alitalia (maar dan andersom). Het woord kosten impliceert dat er een bepaalde standaardprijs is verbonden aan de handeling van het wijzigen. Maar KLM rekent andere bedragen voor economy en business class en voor Europese en intercontinentale vluchten, terwijl je toch gewoon dezelfde entries in de GDS moet invoeren om een verandering te bewerkstelligen. Volgens KLM is de differentiatie naar bestemming en reisklasse commercieel beleid en mag het dus. Maar noem het dan een toeslag en niet kosten. Veel duidelijker en eerlijker, vind ik.
Tot nu toe ben ik helaas een roepende in de woestijn. De luchtvaartmaatschappijen blijven terughoudend als het gaat om openheid over hun toeslagen/kosten. Dus dat stokpaardje van mij ziet u de komende tijd nog wel een keer langs galopperen in Zakenreis.
door Gerrie Brand | redactrice Zakenreis | e-mail: gerrie@zakenreis.nl | Twitter: @ZakenreisMag | Facebook: http://www.facebook.com/zakenreismagazine
