Home / Blogs / / Wat kost een toeslag?

Wat kost een toeslag?

05/09/2012

Een beetje directeur van een luchtvaartmaatschappij neemt in de eerste vijf minuten van een interview drie keer het woord ‘level playing field’ in de mond. En managers van vijfsterrenhotels willen allemaal graag de tweede huiskamer worden van de inwoners van de stad waar ze zijn gevestigd. Een overname heet een fusie, IATA houdt niet van ‘monopoly suppliers’ en de single European sky is nog stééds niet af.

Na tien jaar bij Zakenreis kan ik de stokpaardjes van de meeste spelers in de branche dromen. Ik heb er zelf ook één ontwikkeld: de brandstoftoeslag die luchtvaartmaatschappijen heffen. Ik vond dat maar een schimmige toestand. In 2008 bracht ik daarom het verloop van deze toeslag bij KLM in kaart en kwam tot de slotsom dat de stijgingen daarvan nu niet bepaald gelijke tred hielden met de duurdere olie.

Vorig jaar rekende ik het allemaal nog eens na en concludeerde dat er helemaal geen sprake meer is van een toeslag. De totale brandstofkosten per passagier worden gewoon volledig buiten de basisticketprijs gehouden. Dat is KLM’s goed recht (en die van de andere airlines ook), maar de term toeslag is wel een beetje misleidend. Brandstofkosten zou een betere naam zijn.

Hetzelfde geldt voor de onlangs verhoogde wijzigingskosten van KLM, Air France, Delta en Alitalia (maar dan andersom). Het woord kosten impliceert dat er een bepaalde standaardprijs is verbonden aan de handeling van het wijzigen. Maar KLM rekent andere bedragen voor economy en business class en voor Europese en intercontinentale vluchten, terwijl je toch gewoon dezelfde entries in de GDS moet invoeren om een verandering te bewerkstelligen. Volgens KLM is de differentiatie naar bestemming en reisklasse commercieel beleid en mag het dus. Maar noem het dan een toeslag en niet kosten. Veel duidelijker en eerlijker, vind ik.

Tot nu toe ben ik helaas een roepende in de woestijn. De luchtvaartmaatschappijen blijven terughoudend als het gaat om openheid over hun toeslagen/kosten. Dus dat stokpaardje van mij ziet u de komende tijd nog wel een keer langs galopperen in Zakenreis.

door Gerrie Brand | redactrice Zakenreis | e-mail: gerrie@zakenreis.nl | Twitter: @ZakenreisMag | Facebook: http://www.facebook.com/zakenreismagazine

blogGB

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
Nu vliegen is geen feestje

Nu vliegen is geen feestje

29/07/2021

De drang was groot. Zólang niet de grens over geweest, vanwege die vermaledijde coronacrisis. En dat voor een reisjournalist! Dus de stoute schoenen aangetrokken en deze maand een bestemming uitgekozen,…

Hoop is geen strategie

Hoop is geen strategie

21/10/2020

U zult ook wel moe zijn geworden van al die coronadiscussies: komt reizen weer op het niveau van vroeger? En op welk niveau, en hoe snel? We kijken naar grafieken…

Bij twijfel niet inhalen

Bij twijfel niet inhalen

02/07/2020

Ik las laatst dat corona meer op een religie dan op een pandemie lijkt. Naarmate het gevaar van besmetting in Nederland onzichtbaarder wordt, heeft iedereen een eigen versie van de…

‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…