Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: Wordt de zakenreiziger wel serieus genomen?

Travel Insight: Wordt de zakenreiziger wel serieus genomen?

15/06/2018

Op 7 juni vond op de NHTV in Breda het jaarlijkse Zakenreis- en Luchtvaartsymposium plaats. Thema dit jaar was: wordt de zakenreiziger nog wel serieus genomen?

Dit lijkt een overbodige vraag; travel managers zullen altijd antwoorden dat hun reizende medewerkers belangrijk zijn voor het bedrijf en dat ze zeker serieus worden genomen. En vaak hoor je dezelfde travel managers verzuchten dat met name luchtvaartmaatschappijen met hun neveninkomsten uit ancillaries de boosdoeners zijn. Zij verwijten ook de TMC’s, die zich alleen maar met de boekingen bezig zouden houden en geen toegevoegde waarde bieden vanaf het moment dat hun medewerkers op reis gaan. Feit is echter dat uitgerekend bedrijven en hun travel managers die kostenbesparingen prioriteit geven, dit zelf in de hand hebben gewerkt.

Het bekende gezegde If you pay peanuts, you get monkeys is nu precies het resultaat van de inkoopdrang en de focus op kostenbesparing van veel travel managers. Natuurlijk, letten op de kosten is belangrijk. Maar dit is onderhand een doel op zich geworden waarbij het comfort van de medewerker die op reis is vaak uit het oog wordt verloren en in veel gevallen zelfs geen onderdeel van de inkoopstrategie is.

Reiziger staat centraal
De luchtvaartmaatschappijen valt mijns inziens niets te verwijten; zij bieden nog steeds het complete scala aan service en comfort, met dit verschil dat er nu apart moet worden betaald voor extra’s die in het verleden bij de (veel duurdere) ticketprijzen waren inbegrepen.

Nu ineens beweren travel managers dat voor hen de reiziger ‘centraal staat’. Ja, langzaam begint het tot hen door te dringen dat hun reizende medewerkers steeds vaker zelf beslissingen willen nemen. Dus zorgen travel managers ervoor dat zij de individuele reiziger in het boekings­proces enige mate van autonomie geven. Dat gebeurt echter nog steeds binnen de strakke procesrichtlijnen van het bedrijf en binnen de uitgeklede reiscondities die deze zelfde travel managers met de leveranciers hebben onderhandeld.

Er zal niet alleen moeten worden gekeken naar het faciliteren van het boekingsproces met de reiziger als uitgangspunt. Veel belangrijker is het om een integraal beleid op te stellen waarbij de productiviteit van de zakenreizigers centraal staat. Dit brengt met zich mee dat travel managers ‘old school’ zich moeten heruitvinden.

Focus op ondersteuning onderweg
Ook de TMC’s zullen hun bedrijfsmodellen moeten aanpassen, waarbij hun focus veel meer op het ondersteunen van reizigers zal moeten liggen. Niet alleen tijdens het boekingsproces, maar ook tijdens de reis zelf, totdat zij weer thuis zijn. Medewerkers die op zakenreis gaan, verdienen een eerlijke benadering. Daarbij moet veel meer dan nu het geval is naar de integrale effectiviteit van een zakenreis worden gekeken. Dan moeten we maar gewoon accepteren dat een reis wat duurder kan uitvallen, in de wetenschap dat als we daarmee de beste medewerkers binnenboord en gemotiveerd kunnen houden, zij uiteindelijk veel meer voor het bedrijf kunnen betekenen.

Herman Mensink
Door: Herman Mensink | herman.mensink[at]zakenreis.nl
Herman Mensink is erelid van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

Blogs
Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

29/10/2018

Op 1 september 2015 introduceerde Lufthansa als eerste luchtvaartmaatschappij haar Distribution Cost Charge (DCC) voor tickets van de Lufthansa Group die via de Global Distribution Systems (GDS’en) werden geboekt. De…