Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: WayBlazer

Travel Insight: WayBlazer

31/01/2017

In opdracht van IATA heeft de Atmosphere Research Group onderzoek gedaan naar recente ontwikkelingen op het gebied van distributie. Het resultaat hiervan is onlangs gepubliceerd in de vorm van het lijvige rapport The Future of Airline Distribution 2017-2021. Dit rapport staat bol van ontwikkelingen op technologisch gebied, die een essentiële rol zullen gaan spelen in de manier waarop airlines met hun klanten in de toekomst gaan communiceren.

Een paar van deze ontwikkelingen wil ik u niet onthouden. Momenteel hanteren we een passief distributiemodel waarin technologie centraal staat. Maar het rapport stelt dat we in 2021 spreken over een flexibele, dynamische distributieomgeving waarin niet de technologie, maar de reiziger centraal staat. Atmosphere noemt dit active distribution. Deze ontwikkeling, die volledig is gebaseerd op mobiele techno­logie, zorgt ervoor dat spraak- en stem­herkenning de basis zullen vormen van een trend die conversational commerce wordt genoemd. Kunstmatige intelligentie zal een centrale rol gaan vervullen in het faciliteren van een dynamische prijsstelling en de personalisatie van de reiziger. Virtual reality zal een integraal onderdeel zijn van dit active distribution model.

De PSS (Passenger Service Systems) die momenteel bij airlines in gebruik zijn, zullen worden vervangen door modulaire systemen die veel dynamischer en flexibeler zijn: Full Retailing Platforms (FRP’s). Waar distributie nu nog een geïsoleerde functie is, zal deze steeds meer worden geïntegreerd met sales & marketing activiteiten. Airlines zullen veel beter dan nu moeten weten wie hun klanten zijn en welke wensen ze hebben. Want alleen zo kunnen ze optimaal inspelen op hun spe­cifieke behoeften en kunnen ze de Passenger Journey maximaal afdekken en beïnvloeden.

WayBlazer
Deze ontwikkelingen komen sneller op ons af dan we nu misschien denken. Wellicht hebt u gehoord van WayBlazer. Dit bedrijf, dat in 2015 werd opgericht door de voormalige bedenkers van Travelocity en Kayak, biedt gepersonaliseerd advies aan reizigers gedurende alle fasen van hun reis. Daarbij wordt gebruikgemaakt van zogenoemde cognitieve intelligentie en de ongelimiteerde mogelijkheden van de IBM Watson computersystemen. WayBlazer is hierdoor in staat om van inspiratie tot transactie reisadviezen te geven; ze bieden de mogelijkheid om in begrij­pe­lijke taal reisadviezen te geven in antwoord op vragen van reizigers. Het systeem werkt met veel visuele interfaces in plaats van met alleen tekst. Hierdoor wordt de drempel om van dit systeem gebruik te maken enorm veel lager. Het is bekend dat foto’s en video’s een veel diepere indruk achter­laten dan tekst, en alle ontwik­­ke­lingen bij Way­Blazer zijn hierop gebaseerd. Om op elk gewenst moment persoon­lijke reis- en verblijf­adviezen te geven die aan­sluiten bij de specifieke wensen en behoeften van reizigers, maakt WayBlazer gebruik van Big Data uit IBM Watson Ecosystem. Het feit dat er een partnership overeenkomst bestaat tussen WayBlazer en IBM Watson Ecosystem, geeft ook het belang aan dat IBM als bedrijf in de reisindustrie stelt.

Nu nog richt Wayblazer zich op de leisure markt. Maar zoals we weten, zal het niet lang duren voordat dit fenomeen ook zijn intrede zal doen in het zakelijke reissegment.

Herman Mensink
Door: Herman Mensink | herman.mensink[at]zakenreis.nl
Herman Mensink is erelid van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
Nu vliegen is geen feestje

Nu vliegen is geen feestje

29/07/2021

De drang was groot. Zólang niet de grens over geweest, vanwege die vermaledijde coronacrisis. En dat voor een reisjournalist! Dus de stoute schoenen aangetrokken en deze maand een bestemming uitgekozen,…

Hoop is geen strategie

Hoop is geen strategie

21/10/2020

U zult ook wel moe zijn geworden van al die coronadiscussies: komt reizen weer op het niveau van vroeger? En op welk niveau, en hoe snel? We kijken naar grafieken…

Bij twijfel niet inhalen

Bij twijfel niet inhalen

02/07/2020

Ik las laatst dat corona meer op een religie dan op een pandemie lijkt. Naarmate het gevaar van besmetting in Nederland onzichtbaarder wordt, heeft iedereen een eigen versie van de…

‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…