Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: Uber zet de trend in vervoer en transport

Travel Insight: Uber zet de trend in vervoer en transport

08/06/2015

Internetonderneming Uber houdt met zijn apps Uber en UberPop de gemoederen in Nederland al enige tijd bezig. De rechter verklaarde Uberpop vorig jaar illegaal; het Openbaar Ministerie onderzoekt nu zelfs of het bedrijf Uber kan worden vervolgd voor het aanbieden van illegale diensten.

Traditionele taxichauffeurs roeren zich om de oneerlijke concurrentie die ze van Uber krijgen. Via de Uber-app rijden geregistreerde chauffeurs. Bij UberPop kan iedereen die aan bepaalde door Uber gestelde voorwaarden voldoet, als taxichauffeur aan de slag. Zonder dat zij een chauffeursvergunning hebben en voor veel lagere tarieven dan bij reguliere taxi’s.

Maar Uber is meer. Het bedrijf dat in 2009 werd opgericht, is na een recente financiële injectie meer dan 50 miljard dollar waard.  De taxi-apps zijn beschikbaar in ruim driehonderd steden in 57 landen. Dit alles is echter nog maar het begin, er zit nog veel meer aan te komen.

Het is algemeen bekend dat voor internet­winkels het traject van aflevering tot de voordeur, de final mile de bottleneck is. Het proces is inefficiënt en het duurste element in de distributieketen. Bij Amazon.com waren deze kosten in 2013 goed voor bijna 9 procent van de omzet. Dat was een stijging ten opzichte van voorgaande jaren. Er is Amazon en andere internetwinkels veel aan geleden om deze kosten te drukken. Amazon heeft al proeven gehouden waarbij hun pakketten worden afgeleverd door drones. US Postal wil nieuwe bestelauto’s kopen die voorzien zijn van een drone-platform.

Ook Uber heeft zich gemanifesteerd in deze lucratieve markt, die een grote toekomst tegemoet lijkt te gaan. Het bedrijf introduceerde vorig jaar koeriersdienst UberRUSH, waarbij pakjes per fiets of te voet door koeriers worden gehaald en gebracht. In Amerika loopt nu een pilot voor pakketbezorging via deze dienst. Daarbij worden gesprekken gevoerd met Amazon en talloze andere internetwinkels, waaronder klinkende namen als Hugo Boss, Louis Vuitton en Tiffany’s. UberRush draait voor klanten op de gewone app van Uber. Voor chauffeurs is er een aparte app. Op termijn moeten de bezorgorders en de chauffeurs vanuit één app werken. Dankzij een intelligente routeplanner kunnen Uber-chauffeurs dan straks tegelijkertijd passagiers en pakjes vervoeren. Essentieel in de pilot die Amazon.com met Uber draait, is het garanderen van een zogenaamde same day delivery waarbij de koper eventueel een extra vergoeding betaalt voor deze ‘Ubersnelle’ service.

Vorig jaar lanceerde Uber ook een service voor de bezorging van versproducten en maaltijden, UberEats, in vier grote Amerikaanse steden. Inmiddels is de dienst ook in Barcelona beschikbaar en dat zullen snel meer steden worden. De meest recente loot aan de Uber-stam is UberEssentials waarbij op dezelfde manier als  bij UberRush en UberEats artikelen zoals medicijnen en schoonmaakmiddelen snel en voordelig bij de deur worden afgeleverd. Washington is de proeftuin voor deze laatste troef van Uber.

Waar bij Airbnb de deeleconomie op het gebied van verblijf een vaste plek in het landschap op het gebied van logies heeft veroverd, doet Uber dat op het gebied van vervoer en transport.

De wereld is echt aan het veranderen!

Herman Mensink
Door: Herman Mensink | herman.mensink[at]zakenreis.nl
Herman Mensink is erelid van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…

Duurzaamheidsdekmantel

Duurzaamheidsdekmantel

03/10/2019

Uit een peiling van I&O Research in opdracht van Klimaatverbond Nederland blijkt dat maar liefst 70 procent van de Nederlanders in een klimaatspagaat zit. Zij voelen zich betrokken en willen…

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

29/10/2018

Op 1 september 2015 introduceerde Lufthansa als eerste luchtvaartmaatschappij haar Distribution Cost Charge (DCC) voor tickets van de Lufthansa Group die via de Global Distribution Systems (GDS’en) werden geboekt. De…