Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: Distributie nieuwe stijl

Travel Insight: Distributie nieuwe stijl

05/11/2012

In december 2011 kreeg een groep van tien IATA-leden de opdracht om kritisch naar de bestaande distributiemodellen te kijken en een nieuwe distributiestrategie voor de IATA-airlines te ontwikkelen.

Afgelopen februari gaf IATA aan dat dit project hoge prioriteit had. In nauwe samenwerking met de belangrijkste marktpartijen, zoals de reisbureaus en de Global Distribution Systems (GDS’en), zou de projectgroep op zoek gaan naar een structuur, die voor alle partijen efficiency en verbetering van de bestaande processen zou opleveren. Tijdens het World Passenger Symposium, dat begin oktober in Abu Dhabi werd georganiseerd, heeft IATA haar nieuwe distributiestrategie bekendgemaakt. Uitgangspunt is dat IATA-leden de verkoop via alle distributiekanalen moeten kunnen ‘personaliseren’, waarbij zij op reizigersniveau aanbiedingen kunnen doen en de directe distributie prioriteit krijgt. De nieuwe strategie zal met ingang van januari 2013 effectief worden.

Hoewel IATA had toegezegd alle belangrijke marktpartijen bij dit initiatief te betrekken, heeft zij het afgelopen halfjaar de bestaande ‘traditionele’ distributiekanalen, waarin de GDS’en een prominente rol vervullen, als een achterhaald systeem en distributiemodel gekwalificeerd. De GDS’en, de reisbureaus en niet in de laatste plaats de corporates hebben zich fel gekeerd tegen deze aantijgingen van IATA. Het huidige distributiemodel is namelijk nog altijd het meest neutrale en efficiënte systeem om de complexe behoeften van de zakenreismarkt af te dekken. Natuurlijk, IATA is een vereniging die voor de belangen van haar leden – de luchtvaartmaatschappijen – moet opkomen; haar missie luidt simpelweg: ‘to represent, lead and serve the airline industry’. Maar het kan toch niet zo zijn dat hierbij volledig voorbij wordt gegaan aan de wensen en behoeften van de klanten, de reizigers en hun werkgevers? IATA heeft de nieuwe distributiestrategie hoofdzakelijk alléén ontwikkeld. Wel wil ze nu samenwerking zoeken met de marktpartijen om dit eenzijdig ontwikkelde distributiemodel te testen.

Als eerste stap in het proces zal IATA later dit jaar haar nieuwe XML-standaard lanceren voor wat zij de New Distribution Capability noemt. In het eerste kwartaal van 2013 zal het pilotproject van start gaan, waarbij wordt gezocht naar reisbureaus, GDS’en en corporates die willen meewerken. IATA’s claim dat de nieuw ontwikkelde standaard het resultaat is van coördinatie en samenwerking met de belangrijkste marktpartijen, blijkt in de praktijk dus compleet onwaar te zijn, getuige een officiële mededeling van zowel ASTA (American Society of Travel Agents) als BTC (Business Travel Coalition). Zij zeggen dat zowel de leden van ASTA als haar wereldwijde zusterorganisaties door IATA bewust buitenspel zijn gezet. IATA heeft in september BTC en ASTA zand in de ogen gestrooid door te beweren dat het NDC-project zich nog in een preliminaire onderzoeksfase bevond. Het tegendeel blijkt waar te zijn: de industrie lijkt – wederom – door IATA voor een voldongen feit te worden gesteld. Daarbij is het woord ‘klant’ in het gehele proces niet voorgekomen. Een belediging voor met name het reizende bedrijfsleven.

Herman Mensink is voorzitter van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
Nu vliegen is geen feestje

Nu vliegen is geen feestje

29/07/2021

De drang was groot. Zólang niet de grens over geweest, vanwege die vermaledijde coronacrisis. En dat voor een reisjournalist! Dus de stoute schoenen aangetrokken en deze maand een bestemming uitgekozen,…

Hoop is geen strategie

Hoop is geen strategie

21/10/2020

U zult ook wel moe zijn geworden van al die coronadiscussies: komt reizen weer op het niveau van vroeger? En op welk niveau, en hoe snel? We kijken naar grafieken…

Bij twijfel niet inhalen

Bij twijfel niet inhalen

02/07/2020

Ik las laatst dat corona meer op een religie dan op een pandemie lijkt. Naarmate het gevaar van besmetting in Nederland onzichtbaarder wordt, heeft iedereen een eigen versie van de…

‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…