
Het onlangs gehouden NHTV Zakenreis- en Luchtvaarsymposium stond dit jaar geheel in het teken van het thema disruptie. De meer dan 120 deelnemers konden zich een goed beeld vormen van de ontwikkelingen in de zakenreisindustrie. Daarin willen niet-traditionele reisbedrijven zich een steeds belangrijker rol toe-eigenen.
De zakenreisindustrie heeft zich in het verleden altijd gemanifesteerd als een speciaal vakgebied waarin de traditionele marktpartijen ieder hun eigen specifieke rol vervulden. Tijdens het NHTV-symposium werd eens te meer duidelijk dat deze industrie – die gekenmerkt wordt door intransparantie, verzuiling en protectionistische praktijken – rijp is voor een structurele verandering. Deze verandering wordt door partijen van buiten de branche geforceerd, waarbij de traditionele marktpartijen, die te lang in een business as usual-modus hebben geacteerd, vroeger of later het kind van de rekening zullen worden.
Hebt u bijvoorbeeld weleens gehoord van softwarespecialist Peakwork? Waarschijnlijk niet, tenzij u de discussies rondom het Lufthansa-distributiemodel, met de beruchte 16 euro creditcardtoeslag, nauwlettend heeft gevolgd. Dit bedrijf uit Düsseldorf maakte in de afgelopen jaren een stormachtige entree in de reisindustrie. De basisproducten van Peakwork zijn Player en Y-Player. Leveranciers – zoals touroperators, hotels, airlines of agenten – gebruiken deze software voor de productie van klassieke en dynamische reispakketten. Daarbij wordt dezelfde informatie gebruikt die normaal gesproken in de Global Distribution Systems (GDS’en) wordt geladen.
Een product van Peakwork dat het meest in het oog springt, is de innovatieve Player-Hub. Dit productie- en distributieplatform brengt de wereldwijde vraag en aanbod van reisproducten samen. Het stelt alle partijen in de distributieketen – leveranciers, maar ook tussenpersonen zoals touroperators en online travel agents – in staat om op eenvoudige wijze een productaanbod samen te stellen en aan te bieden aan de eindgebruiker. De Player-Hub kan op maat worden ingericht voor zowel leveranciers als klanten en staat filtering toe op basis van specifieke wensen en eisen van de klant. Alle elementen van het aanbod worden opgenomen en samengevoegd; het zorgt ervoor dat alles heel simpel kan worden gefilterd en dus ook makkelijk zoekbaar is. Specifieke wensen van klanten worden door middel van de hub realtime naar alle betreffende marktpartijen gestuurd, zodat de respectievelijke spelers hun meest up-to-date aanbieding per specifiek verzoek kunnen doen.
Peakwork werkt niet met de minste bedrijven samen – het heeft strategische samenwerkingsverbanden met IBM, Google en Oracle. Mede hierdoor ontstaan revolutionaire oplossingen op het gebied van dynamische reisproductie, verkoop en yield management.
We zullen nog veel van dit bedrijf horen, en niet alleen omdat het een van de Lufthansa-partners is in de nieuwe distributiestrategie van de Duitse carrier. Het zou me niet verbazen als andere luchtvaartmaatschappijen, maar ook hotelketens en overige leveranciers, het voorbeeld van Lufthansa volgen en gaan samenwerken met Peakwork.