Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: kantoor op wielen

Travel Insight: kantoor op wielen

14/12/2015

Waar besparen op zakelijk reizen de laatste jaren bij bedrijven de boventoon voerde, zien we (gelukkig) langzaam maar zeker een toename in aandacht voor de reiziger, het comfort onderweg en vooral de efficiency en productiviteit tijdens een zakenreis. In deze veranderende wereld eisen de hogesnelheidstreinen hun deel op van het zakelijk vervoer en naar mijn idee terecht.

Ik moest de afgelopen maanden een aantal keren zakelijk in Parijs zijn en ik kwam even zovele keren tot de conclusie dat het reizen per hoge­snel­heids­trein uiterst comfortabel, efficiënt en – niet te vergeten – betrouwbaar en snel is. Vanaf het stadscentrum van Amsterdam tot het stadscentrum van Parijs duurt de gehele reis per Thalys ongeveer vier uur; evenlang als een reis per vliegtuig, gemeten op basis van dezelfde criteria inclusief wachttijden. Bij een vliegreis is de tijd die nodig is om van Amsterdam naar Schiphol en van Charles de Gaulle naar Parijs te komen opgeteld ruwweg twee uur. Deze tijd moet als improductief worden beschouwd. Tel daarbij op de check-in en wachttijd op de luchthaven van minstens één uur en we kunnen constateren dat de zakenreiziger zo’n 75 procent van de totale reistijd improductief is. Bij de Thalys is dat nog geen vijf procent.

Vanuit een zakelijk perspectief is werktijd gewoon geld en daardoor is de producti­viteit van reizigers een steeds belangrijker factor. Gedurende een treinreis van Amsterdam naar Parijs is de productiviteit, gemeten in het aantal uren dat kan worden gewerkt, meer dan vier keer zo hoog als bij het reizen per vliegtuig. Waar de reiziger aan boord van de Thalys ruim drie uur productieve tijd heeft, is dit aan boord van een vliegtuig van Amsterdam naar Parijs maximaal 40 minuten. Daarbij kunnen zakenreizigers in de trein – in tegenstelling tot in het vliegtuig – gedurende bijna de hele reis online werken en gebruikmaken van hun mobiele telefoon.

Een onderzoek dat in 2012 door het Franse onderzoeksbureau ESPA werd uitgevoerd onder 360 zakelijke Thalys-reizigers en 86 travel managers toonde ook al aan dat reistijd steeds meer als werktijd wordt gezien. De productiviteit onderweg weegt volgens de ondervraagden in toenemende mate zwaarder dan de totale reistijd. In dit onderzoek gaf 90 procent van de travel managers aan dat de trein het beste vervoermiddel is om in te werken. 97 procent van de zakenreizigers werkt gedurende de hele reis en 50 procent werkt meer dan de helft van de reistijd. De vergelijkbare gegevens voor het vliegtuig zijn vrijwel tegenovergesteld; de meeste ondervraagde zakenreizigers verklaren dat ze zeer beperkt werken; nog niet eens een kwart van de reistijd.

Als we deze getallen doorrekenen met een gemiddeld uurtarief van een manager komen we al gauw aan forse bedragen. Samengevat: ik kan geen argument bedenken waarom ik tussen Nederland en Parijs voor mijn zakelijke reizen niet met Thalys zou reizen. Eigenlijk voldoet de Thalys aan al mijn basiscriteria van een compleet ingerichte flexibele werkplek, ik kan rustig en ongestoord werken, er is wifi en een stopcontact bij iedere zitplaats en indien gewenst kan ik in de Comfort 1-klasse zelfs een privé-vergaderruimte reserveren. Deze afgesloten ruimte Le Salon bevat een vergadertafel en vier fauteuils.  Mijn kantoor op wielen, ik ben om !

Herman Mensink
Door: Herman Mensink | herman.mensink[at]zakenreis.nl
Herman Mensink is erelid van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…

Duurzaamheidsdekmantel

Duurzaamheidsdekmantel

03/10/2019

Uit een peiling van I&O Research in opdracht van Klimaatverbond Nederland blijkt dat maar liefst 70 procent van de Nederlanders in een klimaatspagaat zit. Zij voelen zich betrokken en willen…

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

29/10/2018

Op 1 september 2015 introduceerde Lufthansa als eerste luchtvaartmaatschappij haar Distribution Cost Charge (DCC) voor tickets van de Lufthansa Group die via de Global Distribution Systems (GDS’en) werden geboekt. De…