Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: Hadoop

Travel Insight: Hadoop

04/10/2014

Wie van ons is niet geïnteresseerd in de ontwikkelingen op het gebied van big data? Het is inmiddels een containerbergrip geworden, waarvan iedere marktpartij zijn eigen interpretatie heeft.

Kennis van de klant is essentieel om te overleven in deze nieuwe datawereld; een wereld waarin volgens mij met name in de reisindustrie nog veel te veel wordt gedacht in het ‘mijn data’ model.

Toen als gevolg van internet de hoeveelheid beschikbare data als het ware ontplofte, werd het snel duidelijk dat de traditionele systemen deze niet meer konden verwerken. Het werd tijd voor een totaal nieuwe aanpak.

Om enig inzicht te krijgen in wat er achter de schermen van big data gebeurt, is het interessant om eens te kijken naar Hadoop. Hadoop, zeg ik? Ja, Hadoop!

De basis voor Hadoop lag bij de ontwikke­laars van Google. Zij zochten in het begin van deze eeuw een oplossing voor de verwerking van de lawine aan gegevens die bij Google beschikbaar kwamen. Hadoop is sindsdien de facto de standaard geworden voor het opslaan, verwerken en analyseren van data. Hadoop is een 100 procent open source software-raamwerk waarmee Petabytes aan ongestructureerde data in een cloud-omgeving kunnen worden verwerkt. Duizenden vrijwilligers dragen bij aan de ontwikkeling van de open source-software. Yahoo, maar ook Facebook, Amazon, eBay, LinkedIn en Twitter gebruiken het Hadoop-raamwerk om grote hoeveelheden data te verwerken en te analyseren. Dankzij Hadoop kunnen bedrijven razendsnel meerdere scenario’s tegelijker­tijd doorrekenen om op basis daarvan beslissingen te nemen.

Bij big data draait het niet alleen om grootte, maar ook om complexiteit. Hadoop is de kern van een data-analyse­platform en een fundamenteel nieuwe manier van het opslaan en verwerken van gegevens. In plaats van te vertrouwen op dure, eigen hardware en verschillende systemen om gegevens te verwerken en op te slaan, zorgt Hadoop voor gelijktijdige verwerking van grote hoeveelheden data.

In de hyperverbonden wereld van vandaag, waar elke dag meer en meer gegevens beschikbaar komen, geeft Hadoop waarde aan data, die tot voor kort als nutteloos werd beschouwd.Hadoop kan alle soorten gegevens uit verschillende systemen verwerken: gestructureerd, ongestructureerd, logbestanden, foto’s, audio-bestanden, communicatie, administratie, e-mail – alles wat je maar kunt bedenken, ongeacht het oorspronkelijke formaat.

Met andere woorden, Hadoop stelt bedrijven in staat om beslissingen te nemen op basis van harde gegevens in plaats van intuïtie.Meer data zorgen voor betere kwaliteit van informatie. Een bedrijf dat toegang heeft tot deze data, kan patronen ontdekken die met minder data niet zichtbaar zouden zijn.

In een wereld waarin data de winnaars van de verliezers scheiden, zullen succesvolle bedrijven zichzelf onderscheiden door de wijze waarop zij hiervan gebruikmaken.Luchtvaartmaatschappijen zijn op dit moment aan het voorsorteren op een toekomst, waarin optimaal gebruik van big data hen in staat zal stellen aan alle specifieke wensen van de reiziger te voldoen. Hadoop vervult hierin een cruciale rol, dus houd het in de gaten!

Herman Mensink
Door: Herman Mensink | herman.mensink[at]zakenreis.nl
Herman Mensink is erelid van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…

Duurzaamheidsdekmantel

Duurzaamheidsdekmantel

03/10/2019

Uit een peiling van I&O Research in opdracht van Klimaatverbond Nederland blijkt dat maar liefst 70 procent van de Nederlanders in een klimaatspagaat zit. Zij voelen zich betrokken en willen…

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

29/10/2018

Op 1 september 2015 introduceerde Lufthansa als eerste luchtvaartmaatschappij haar Distribution Cost Charge (DCC) voor tickets van de Lufthansa Group die via de Global Distribution Systems (GDS’en) werden geboekt. De…