Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: een door-to-door model

Travel Insight: een door-to-door model

09/07/2015

We kennen het fenomeen door-to-door al jaren uit de transportindustrie. Op het gebied van het organiseren van zakenreizen is de door-to-door filosofie nog steeds onvoldoende doorgedrongen. Terwijl de essentie toch is om de reiziger op een zo efficiënt mogelijke wijze van huis naar haar of zijn werkplek te brengen, ongeacht de wijze van vervoer.

Tijdens de onlangs gehouden elfde editie van het NHTV Zakenreis- en Lucht­vaart­symposium stond het thema door-to-door centraal. Een aantal sprekers en panelleden liet hun licht schijnen over het door-to-door concept vanuit drie verschillende invalshoeken, te weten: efficiency, kosten en milieuvriendelijkheid. Analoog aan het concept dat wordt gehanteerd in de logistieke wereld, is de wijze van vervoer tijdens de verschillende fasen van de zakenreis gebaseerd op één van deze drie criteria of een combinatie daarvan. In alle gevallen werd uitgegaan van de nieuwe zakelijke reiziger. Dankzij mobiele technologie vervult hijzelf een centrale rol voor en tijdens zijn eigen zakenreis.

Een mooi voorbeeld van een integraal door-to-door systeem vind ik de NS Business Card. Deze kaart stelt zakenreizigers in staat om gebruik te maken van P+R parkeerplaatsen bij de stations, OV-fietsen, NS fietsenstallingen, auto’s van Greenwheels, bussen, trams, metro’s, taxi’s, vergaderlocaties en in een aantal gevallen lounges van NS International op de stations. Al deze diensten kunnen centraal met de kaart worden afgerekend en het bedrijf van de zakenreiziger ontvangt maandelijks een overzichtelijke factuur en kostenoverzicht. Doordat de NS Business Card nu ook op internationale trajecten kan worden gebruikt, wordt reizigers voortaan over de grenzen een totale, geïntegreerde reisoplossing geboden. Wij weten allemaal dat tijdens zakenreizen niets statisch is; deze reizen zijn aan wijzigingen en aanpassingen onderhevig. We zien dan ook steeds meer apps die op mobiele telefoons kunnen worden gedownload en die ervoor zorgen dat de mobiele reiziger zowel tijdens de voorbereiding van zijn reis als tijdens ieder onderdeel gedurende zijn reis in control is. Het is de uitdaging voor de bedrijven waarvoor deze reizigers op stap zijn, om ervoor te zorgen dat de zorgplicht van het bedrijf kan worden uitgeoefend en dat alle data die beschikbaar zijn, op een efficiënte wijze worden gemanaged.

Ook op dit gebied zie ik dat NS een voor­trekkers­rol vervult, met de app NS Reisplanner XTRA. Deze reisplanner is inmiddels door meer dan drie miljoen Nederlanders gedownload en in gebruik en biedt – naast de functionaliteit van reisplanner – ook actuele informatie over vertrekkende treinen, een overzicht van storingen, informatie over faciliteiten op de stations en meldingen over vertragingen. In de nieuwste versie van de NS Reisplanner Xtra kan zowel zakelijk als privé met aparte accounts worden ingelogd. De grootste stap die NS naar mijn inzicht heeft gemaakt met de ontwikkeling van haar reisplanner is een koppeling met de database van OV9292, waarmee alle openbaar vervoersinformatie binnen één app beschikbaar komt. Ik hoef nu alleen nog maar mijn huisadres en mijn bestemmingsadres in te typen en de app biedt mij integraal inzicht in alle mogelijk­heden, inclusief kosten om van A naar B te komen.

Dit noem ik door-to-door!

Herman Mensink
Door: Herman Mensink | herman.mensink[at]zakenreis.nl
Herman Mensink is erelid van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…

Duurzaamheidsdekmantel

Duurzaamheidsdekmantel

03/10/2019

Uit een peiling van I&O Research in opdracht van Klimaatverbond Nederland blijkt dat maar liefst 70 procent van de Nederlanders in een klimaatspagaat zit. Zij voelen zich betrokken en willen…

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

29/10/2018

Op 1 september 2015 introduceerde Lufthansa als eerste luchtvaartmaatschappij haar Distribution Cost Charge (DCC) voor tickets van de Lufthansa Group die via de Global Distribution Systems (GDS’en) werden geboekt. De…