Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

29/10/2018

Op 1 september 2015 introduceerde Lufthansa als eerste luchtvaartmaatschappij haar Distribution Cost Charge (DCC) voor tickets van de Lufthansa Group die via de Global Distribution Systems (GDS’en) werden geboekt. De zakenreisindustrie stond op z’n kop.

Dit was volgens veel (zaken)-reisbureaus een illegale actie en vluchten van Lufthansa zouden worden geboycot, want dit kon echt niet. De GDS’en zeiden dat Lufthansa haar reizigers ‘strafte’ door prijsvergelijkingen – die via de GDS’en wél beschikbaar waren – onmogelijk te maken.

Nu, nog maar drie jaar later, hanteren ook Air France-KLM en IAG (British Airw­ays en Iberia) deze GDS-toeslagen. De zaken­reisbureaus en de GDS’en verkondigen inmiddels vaak met trots dat zij een deal met de airlines hebben gesloten waarin zij samen ‘zullen onderzoeken’ hoe ze de nieuwe distributietechnologie kunnen implementeren.

Nieuw tariefmodel
Maar denk nou niet dat we er al zijn!  Weer is het Lufthansa die de kat de bel aanbindt en aankondigt in 2019 met een nieuw tariefmodel te komen, het zogeheten continuous pricing-principe. Daar waar de meeste airlines momenteel zo’n 26 boekingsklassen gebruiken (evenveel letters als in ons alfabet), gaat Lufthansa in 2019 nog meer – dynamische – prijsopties in de markt zetten. Dit betekent dat er naast de bestaande boekingsklassen – elk met eigen tarieven en voorwaarden – additionele tarieven zullen worden ingevoerd. O ja … continuous pricing zal niet beschik­baar zijn in de traditionele GDS-systemen, maar alleen via marktpartijen die de Lufthansa-direct (NDC) kanalen gebruiken als onder­deel van Lufthansa’s NDC Partner Program.

Dit stelt reisbureaus, technologiebedrijven maar ook corporate accounts in staat de verkoop van vlieg­tickets te integreren in hun eigen applicaties en websites door middel van zogenoemde ‘open’ API-links. Interessant is dat de Lufthansa Group op de website lhgroupairlines.com/ndc duidelijk aangeeft met dit programma vooral partners van buiten de ‘travel tech’-industrie aan te willen trekken.

Lufthansa NDC Partner Program
Het continuous pricing-principe van Lufthansa zal ervoor zorgen dat nog meer partijen zich zullen aansluiten bij het Lufthansa NDC Partner Program. Want zij kunnen het zich niet veroorloven om niet alle beschikbare tarieven aan te bieden. Onlangs maakte de Lufthansa Group bekend dat zij met ingang van 1 januari 2019 aan leden van het NDC Partner Program 1 euro vergoedt voor iedere keer dat wordt gevlogen met een ticket dat is geboekt via een NDC-kanaal. Daarnaast zullen loungetoegang en internetvouchers exclusief verkrijgbaar zijn via NDC-kanalen.

In 2015, ten tijde van de 16 euro-toeslag, gaf ik al aan dat Lufthansa er niet de luchtvaartmaatschappij naar is om ondoordacht initiatieven te ontwikkelen en in de markt te zetten. Dat dit alles onderdeel is van een doordachte strategie blijkt wel uit het feit dat Lufthansa achter de schermen al drie jaar bezig is om – naast het door de GDS’en gedomineerde model – een paralleldistributiemodel in te richten. Dit model, waarin inmiddels al tientallen miljoenen euro’s zijn geïnvesteerd, heeft als simpel doel de luchtvaartmaatschappij totale distributievrijheid te verschaffen.

Het Lufthansa continuous pricing-principe is een volgende stap van deze strategie en zeker niet het eindstation. Wie volgt?

Herman Mensink
Door: Herman Mensink | herman.mensink[at]zakenreis.nl
Herman Mensink is erelid van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

Blogs