
In september 2015 stond de hele reiswereld op z’n kop want Lufthansa ging voor boekingen die via Global Distribution Systems (GDS’en) werden gemaakt een toeslag van 16 euro rekenen. Een minachting voor de bestaande, betrouwbare distributiekanalen, riepen de TMC’s. Lufthansa zou al ras op haar schreden terugkeren omdat zij een flinke teruggang in boekingen zou bemerken, werd gezegd.
Niets is minder waar gebleken. Het was een wake-up call voor de hele industrie; de luchtvaartmaatschappijen willen weer zelf hun productie en distributie beheren. Veel mensen hebben niet eens gemerkt dat Ukraine International Airlines in april 2017 besloot om Lufthansa te volgen en een fee van 9 dollar per segment rekent voor boekingen in de GDS’en Amadeus, Sabre, Travelport en TravelSky. Het bleef redelijk stil omdat de impact niet zo groot was.
Dit is drastisch aan het veranderen nu IAG, de moedermaatschappij van British Airways en Iberia, sinds 1 november een toeslag van 9,50 euro berekent voor reserveringen die via GDS’en worden gemaakt. IAG zegt een groot aantal zogenoemde NDC-based-boekingskanalen te hebben ontwikkeld en opengesteld die ervoor moeten zorgen dat de impact van het niet reserveren via de GDS’en minimaal is. IAG heeft haar wederverkopers geïnformeerd dat zij zal blijven samenwerken met de GDS’en en dat zij haar ‘gewaardeerde reisbureaupartners’ die de reserveringen via de GDS’en willen blijven maken, zal ondersteunen. Maar de luchtvaartgroep zegt tegelijkertijd dat de kosten van dit traditionele distributiekanaal onacceptabel hoog zijn. Inmiddels hebben Amex GBT en Carlson Wagonlit Travel aangegeven in samenwerking met Amadeus een oplossing voor boekingen bij IAG-airlines te hebben gevonden.
Het is opvallend dat het veruit grootste Britse zakenreisbureau, Hogg Robinson Group (HRG), en technologieleverancier Concur hebben aangekondigd de reserveringen voor vluchten met British Airways en Iberia voortaan rechtstreeks via een NDC-interface te zullen doen, hiermee de GDS’en omzeilend. In feite kondigen deze partijen hiermee hun afscheid aan van het traditionele boekingsmodel.
Straf voor reizigers
In een commentaar op het IAG-initiatief zei een vertegenwoordiger van GDS Travelport dat de beslissing van de luchtvaartgroep eigenlijk een straf is voor reizigers die momenteel genieten van de voordelen van keuze, efficiency en toegevoegde waarde die de reisbureaus bieden.
Sabre, het reserveringssysteem dat hoofdzakelijk door reisbureaus in de VS wordt gebruikt, geeft aan dat het met
de Amerikaanse airlines niet zo’n vaart zal lopen. Sabre meldde dat slechts 2 procent van de reserveringen in haar systemen Lufthansa-boekingen waren en dat hetzelfde gold voor die bij IAG.
Ik waag dit echter te betwijfelen. In deze context is de opmerking van Scott Kirby, de algemeen directeur van United Airlines, interessant. Hij zei onlangs heel duidelijk: ‘Ik weet niet voor 100 procent zeker hoe de situatie zich zal ontwikkelen. Het is voor GDS’en mogelijk om partners te zijn. Maar als zij dat willen, dan wel in een gelijkwaardige relatie.’
Duidelijke taal lijkt mij. Alle ogen zijn nu gericht op Air France en KLM die hebben aangekondigd per 1 april 2018 een GDS-toeslag te gaan rekenen van 11 euro per enkele reis. Wie zullen nog meer volgen?