Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: de maffiapraktijken van Booking.com

Travel Insight: de maffiapraktijken van Booking.com

01/03/2013

Tenzij je er bent geweest, zal je er waar­schijnlijk nog nooit van hebben gehoord: Hotel de Vie in Farnham, Surrey, Engeland. Ik kende het hotel niet, maar ik werd wel getriggerd door een berichtje dat ik onlangs ontving. (door Herman Mensink)

Het hotel legt hierin uit waarom zij niet meer voorkomt op de website van Booking.com en voortaan alleen nog maar rechtstreekse reserveringen accepteert.
Reden voor dit alles is het feit dat Booking 18 procent commissie van de kamerprijs van het hotel verlangde en zelfs een hoger percentage eiste als het hotel op een prominentere plaats op haar website zou worden getoond. Daarnaast wilde Booking een beste-prijsgarantie, hetgeen inhoudt dat het hotel rechtstreeks geen lagere kamerprijzen mag aanbieden.

De wurgcondities van Booking (maar andere ‘online booking agencies’ hanteren ook deze praktijken) zijn dus de reden waarom veel hotels lagere kamerprijzen aanbieden op websites van deze derden, dan via hun eigen boekingskanalen.

Hotel de Vie was met nog een aantal onverkwikkelijke situaties geconfronteerd. Zo had Booking de gewoonte boekings­bevestigingen per fax aan het hotel door te geven. Er werd alleen een mailbevestiging gestuurd wanneer een faxbericht niet doorkwam. Afgezien van het feit dat dit met de huidige communicatiemiddelen een stap terug naar de middeleeuwen betekent, is dit natuurlijk voor de hotels een onwerkbare situatie. Op deze manier hebben zij nooit duidelijkheid over de kamers die via Booking zijn geboekt. Daarnaast heeft Hotel de Vie berekend dat het gemiddelde percentage van geannuleerde reserveringen via Booking statistisch veel hoger lag dan reserveringen die via andere kanalen worden gemaakt.

Volgens Hotel de Vie maakte Booking het helemaal te bont toen zij advertenties van het hotel verwijderde en deed alsof zijzelf Hotel de Vie was teneinde
de commissies te kunnen claimen. In toenemende mate meldden gasten het hotel dat ze rechtstreeks op de hotelwebsite wilden reserveren, maar om onverklaarbare redenen iedere keer uitkwamen bij Booking. Onderzoek door Hotel de Vie toonde aan dat betaalde advertenties van het hotel op Yell.com, Bing Local en een hele serie Adwords op zoekmachines, deze reizigers doorverwezen naar gesponsorde links. Die leken van Hotel de Vie te zijn, maar waren in werkelijkheid van commerciële bedrijven, die hun commissies zeker wilden stellen. Ondanks dat Hotel de Vie van Booking eiste dat zij zou stoppen met het wekken van de suggestie dat zij de boekingsite van het hotel was, werd hieraan geen gehoor gegeven. Het bleek zelfs dat de betaalde advertenties van Hotel de Vie een lagere prioriteit kregen in de zoekmachines.

Dit was voor Hotel de Vie de druppel die de emmer deed overlopen en reden om haar overeenkomst met Booking te beëindigen. Als reactie hierop liet Booking de hotelinformatie nog gedurende een aantal weken op haar website staan, echter zonder de mogelijkheid reserveringen te maken (hetgeen begrijpelijk is).

Wat echter niet begrijpelijk en absoluut onacceptabel is, is het feit dat Booking een bericht bij Hotel de Vie toevoegde, waarin reizigers werd geadviseerd andere hotels in de regio te boeken.

Regelrechte maffiapraktijken, zou ik bijna zeggen.

Herman Mensink is voorzitter van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
Nu vliegen is geen feestje

Nu vliegen is geen feestje

29/07/2021

De drang was groot. Zólang niet de grens over geweest, vanwege die vermaledijde coronacrisis. En dat voor een reisjournalist! Dus de stoute schoenen aangetrokken en deze maand een bestemming uitgekozen,…

Hoop is geen strategie

Hoop is geen strategie

21/10/2020

U zult ook wel moe zijn geworden van al die coronadiscussies: komt reizen weer op het niveau van vroeger? En op welk niveau, en hoe snel? We kijken naar grafieken…

Bij twijfel niet inhalen

Bij twijfel niet inhalen

02/07/2020

Ik las laatst dat corona meer op een religie dan op een pandemie lijkt. Naarmate het gevaar van besmetting in Nederland onzichtbaarder wordt, heeft iedereen een eigen versie van de…

‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…