Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: de macht van GAFA

Travel Insight: de macht van GAFA

30/05/2014

Luchtvaartstrateeg professor Nawal Taneja stelt dat GAFA – Google, Amazon, Facebook en Apple – de toekomstige distributeurs in de luchtvaart zullen zijn. Deze partijen beschikken over de technologie en analytische capaciteiten om reizigersgedrag te voorspellen.

Zij zijn het best gepositioneerd om in de nieuwe omgeving van het semantische web verbanden te leggen tussen informatie en hierdoor nieuwe inzichten te ontwikkelen. De GAFA-bedrijven hebben ook voldoende financiële draagkracht en marketingexpertise. Dat stelt ze in staat om gepersonaliseerde diensten in de luchtvaartindustrie aan te bieden.

Tajena gaat ook in op de wijze waarop deze partijen zichzelf in de luchtvaartmarkt zouden kunnen positioneren. Volgens
hem is het niet ondenkbaar dat één of meer van deze spelers 10 procent van alle stoelen die wereldwijd beschikbaar zijn opkopen. De stoelen die niet worden verkocht, kunnen vervolgens in een later stadium op de markt worden gedumpt.

Ontwikkelingen die nu nog heel futuristisch lijken, kunnen binnenkort realiteit zijn. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de samenwerking tussen Walmart, Shell en Sears, met het doel een eigen mobiel betaalsysteem te ontwikkelen. We kunnen ons voorstellen dat GAFA deze mogelijk­heden ook onderzoekt. Toch is het traditionele distributiemodel van vliegtuigstoelen complexer dan het in eerste instantie lijkt. De vorming van een integraal wereldwijd e-commerce platform zal nog wel enige voeten in aarde hebben. Om maximaal inzicht te hebben in de wen­sen van de reizigers, zullen gegevens vanuit veel verschillende bronnen en systemen moeten worden verzameld. De hoeveelheid data die in systemen zoals bijvoorbeeld Facebook beschikbaar is, zal toch op slimme wijze moeten worden gekoppeld. Alleen zo kun je uiteindelijk distilleren wat de specifieke wensen van de reizigers zijn en hier commercieel op inspelen.

Google investeert in reisgerelateerde producten en applicaties, zoals Hotel Finder, Google Flights, Maps en Field Trip. Apple is al sinds 2002 bezig om patenten te vergaren voor het iTravel-concept en de Passbook-functionaliteit die het nu al aanbiedt. De verwachting is dat iTravel in de markt zal worden gelanceerd zodra iBeacon, Apple’s alternatief voor Near Field Communication (NFC), beschikbaar is. En wat te denken van het patent dat Amazon heeft voor het zogeheten antcipatory shipping een systeem voor het leveren van producten aan klanten, zelfs voordat zij een bestelling plaatsen. Amazon zegt dat het op basis van eerdere bestellingen en een aantal andere persoonsgerelateerde factoren producten kan ‘klaarzetten’ voor trouwe klanten.

Draagbare technologie aan boord van vliegtuigen, die de cabinebemanning ondersteunt bij het leveren van maatwerk-service voor specifieke reizigers, is slechts het begin van de nieuwe trend in de luchtvaart. Het gaat verder dan het voorzien van de cabinebemanning van iPads. In Amerika wordt bijvoorbeeld al onderzoek gedaan naar buigzame aanraakschermen (touchscreens) die in de uniformen van de cabinebemanning kunnen worden aangebracht. Feit is dat de mens – en niet de technologie – vaak de remmende factor is.

Herman Mensink
Door: Herman Mensink | herman.mensink[at]zakenreis.nl
Herman Mensink is erelid van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
Bij twijfel niet inhalen

Bij twijfel niet inhalen

02/07/2020

Ik las laatst dat corona meer op een religie dan op een pandemie lijkt. Naarmate het gevaar van besmetting in Nederland onzichtbaarder wordt, heeft iedereen een eigen versie van de…

‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…

Duurzaamheidsdekmantel

Duurzaamheidsdekmantel

03/10/2019

Uit een peiling van I&O Research in opdracht van Klimaatverbond Nederland blijkt dat maar liefst 70 procent van de Nederlanders in een klimaatspagaat zit. Zij voelen zich betrokken en willen…