Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: Connecting the dots

Travel Insight: Connecting the dots

06/11/2015

De afgelopen weken heb ik twee conferen­ties bezocht die belangrijk zijn voor zowel de luchtvaart- als de zakenreisindustrie, namelijk de CAPA (Centre for Aviation) World Summit in Helsinki en de Global Corporate Travel Conference van ACTE (Association of Corporate Travel Executives) die in Parijs werd gehouden. Het was opvallend dat op beide conferen­ties de Distribution Cost Charge (DCC) van Lufthansa, waarbij 16 euro in rekening wordt gebracht voor boekingen die via de GDS’en lopen, hét onderwerp van gesprek was.

Tijdens de CAPA-sessie in Helsinki spraken twee ver­tegen­woordigers van GDS’en (Travelport en Amadeus) en een vertegen­woordiger van IATA over het NDC-initiatief. Ik vond het jammer te moeten constateren dat de problematiek rondom NDC in het algemeen, maar speciaal rondom de DCC-toeslag van Lufthansa, erg eenzijdig – en defensief – werd benaderd. Tijdens zowel de sessies van CAPA als ACTE, werd mij weer eens duidelijk dat de (zakenreis-)industrie nog heel erg leunt op het traditio­nele distributiemodel en alles toch zoveel mogelijk ‘bij het oude’ wil houden. Het DCC-initiatief van Lufthansa kon in het algemeen op weinig bijval rekenen. Ik heb met stijgende verbazing geluisterd naar de argumenten van ‘de tegenstanders’ en ik moet zegen dat ik ze weinig gefundeerd en onderbouwd vond – er werd in het algemeen vanuit emotie gereageerd in plaats vanuit feiten en echte kennis van de materie.

Ik wil ACTE hierbij een compliment maken, aangezien zij in haar sessies heeft getracht alle partijen aan het woord te laten en
ook Lufthansa de mogelijkheid heeft gegeven haar kant van het verhaal te doen. Heike Birlenbach, vice president Sales & Services Europe van Lufthansa, kreeg bij ACTE in Parijs de gelegenheid om het Lufthansa standpunt nader toe te lichten.
Ik kon niet anders dan constateren dat ze in het hol van de leeuw een heel helder en op feiten gebaseerd betoog hield. Het probleem bij de discussie rondom de DCC-toeslag van Lufthansa is dat dit fenomeen een eigen leven is gaan leiden, waarbij bepaalde partijen die hierin direct betrokken zijn, ieder hun eigen beeld creëren en communiceren. Wij hebben als industrie behoefte aan neutrale, zakelijke informatie en het delen van kennis en feiten zonder ‘kleuring’ door partijen die eigen belangen hebben. Wij willen informatie die ons kan ondersteunen bij de mega-ontwikkelingen waarvoor wij ons allemaal geplaatst zien.

Tot slot wil ik in dit kader de woorden, die Tony Tyler, IATA’s CEO en directeur-generaal op 20 oktober jl. bij de opening van het IATA World Passenger Symposium in Hamburg sprak, onder uw aandacht brengen: “Het voldoen aan de toekomstige vraag en de verwachtingen van tevreden klanten vereist een transformatie van de winkel- en koopervaring. Luchtvaartmaatschappijen ontwikkelen in toenemende mate zowel gebundelde als ontbundelde tarieven; de reizigers moeten in staat worden gesteld om te winkelen en de waarde van alle opties van luchtvaartmaatschappijen te vergelijken ongeacht via welk kanaal deze worden aangeboden – net zoals ze dit doen bij het winkelen en de aankoop van andere consumptiegoederen.”

It’s all about connecting the dots.

Herman Mensink
Door: Herman Mensink | herman.mensink[at]zakenreis.nl
Herman Mensink is erelid van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
Nu vliegen is geen feestje

Nu vliegen is geen feestje

29/07/2021

De drang was groot. Zólang niet de grens over geweest, vanwege die vermaledijde coronacrisis. En dat voor een reisjournalist! Dus de stoute schoenen aangetrokken en deze maand een bestemming uitgekozen,…

Hoop is geen strategie

Hoop is geen strategie

21/10/2020

U zult ook wel moe zijn geworden van al die coronadiscussies: komt reizen weer op het niveau van vroeger? En op welk niveau, en hoe snel? We kijken naar grafieken…

Bij twijfel niet inhalen

Bij twijfel niet inhalen

02/07/2020

Ik las laatst dat corona meer op een religie dan op een pandemie lijkt. Naarmate het gevaar van besmetting in Nederland onzichtbaarder wordt, heeft iedereen een eigen versie van de…

‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…