Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: Biometrie en de passagierservaring

Travel Insight: Biometrie en de passagierservaring

03/04/2018

We zijn inmiddels zo gewend aan de selfie dat we niet eens meer stilstaan bij de gegevens die we daarmee de wereld in sturen. Gezichtsherkenning is een integraal onderdeel van biometrie. Bij dit woord denken we aan vingerafdrukken en irisscans. Maar ook de gezichtsscan is een biometrisch kenmerk.

Toch blijkt dat consumenten (mede dankzij Apple) steeds minder problemen hebben met het delen van hun biometrische gegevens. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de luchtvaartindustrie onderzoekt op welke manier vingerafdrukken, irisscans én gezichtsherkenning kunnen bijdragen aan een betere klantervaring.

In 2017 is Schiphol in samenwerking met KLM een proef gestart met ‘biometrisch boarden’. Hiermee willen zij de techniek van gezichtsherkenning onderzoeken bij passagiers die op vrijwillige basis aan de proef meedoen. De deelnemers worden op een snelle, betrouwbare en gebruiks­vriendelijke manier door het reisproces op de lucht­haven geloodst.

Angst voor inbreuk op hun privacy hoeven zij niet te hebben; er wordt eenmalig een gezichtsfoto gemaakt, waarna deze als template (sjabloon) wordt opgeslagen. Het is niet mogelijk om aan de hand van dit template een herkenbare gezichtsfoto te reconstrueren. Bij het boarding-poortje wordt een nieuwe gezichtsfoto gemaakt die wederom als template wordt opgeslagen. De twee templates worden vervolgens ‘op elkaar gelegd’ en als ze overeenkomen, kun je boarden. Onmiddellijk na vertrek van de vlucht worden de sjablonen automatisch verwijderd.

Tests met biometrische gezichtsherkenning
Niet alleen Schiphol en KLM doen dit soort proeven; British Airways voert ook tests met biometrische gezichtsherkenning uit op Londen Heathrow en Air New Zealand heeft een biometrische installatie in gebruik op de luchthaven van Brisbane in Australië.

Vooralsnog richten de proeven zich op check-in, security screening, paspoort­controle, toegang tot lounges en boarding. Maar biometrische herkenning is voor airlines natuurlijk veel breder toepas­baar. Denk aan gepersonaliseerde dienst­ver­le­ning waarbij een reiziger aan de balie wordt herkend en bij naam wordt aan­ge­sproken. Koppel dit aan bijvoorbeeld een frequent flyer-status of persoonlijke interesses van reizigers (vaak door henzelf gedeeld door een koppeling met hun Facebook-account) en een totaal nieuwe dimensie van klantervaring staat voor de deur. Cabinepersoneel dat is uitgerust met iPads kunnen hier aan boord van het vliegtuig een naadloos vervolg aan geven.

Biometrie om passagierservaring te verbeteren
Vooralsnog wordt biometrie nog steeds het meest gebruikt door immigratie- en veiligheidsdiensten voor het beveiligen van luchthavens en grenzen. Maar aan­ge­zien de technologie dus al op veel lucht­havens is geïnstalleerd, wordt het voor lucht­vaart­maatschappijen steeds interessanter om te onderzoeken hoe ze biometrie ook kunnen inzetten om de passagierservaring te verbeteren.

Het is te verwachten dat sommige airlines in de nabije toekomst grote investeringen op dit gebied zullen doen. Daarbij ligt het voor de hand dat er wordt gezocht naar een internationale standaard die voor zowel immigratie- en veiligheidsdiensten als voor luchtvaartmaatschappijen toepasbaar is.

Toekomstmuziek? Ik dacht het niet, it’s just around the corner.

Herman Mensink
Door: Herman Mensink | herman.mensink[at]zakenreis.nl
Herman Mensink is erelid van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

Blogs
Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

29/10/2018

Op 1 september 2015 introduceerde Lufthansa als eerste luchtvaartmaatschappij haar Distribution Cost Charge (DCC) voor tickets van de Lufthansa Group die via de Global Distribution Systems (GDS’en) werden geboekt. De…