Home / Blogs / Redactie / Tijden veranderen, de ambitie blijft hetzelfde

Tijden veranderen, de ambitie blijft hetzelfde

27/10/2020

In 2018, 2019 en begin 2020 leek het niet op te kunnen in de reisbranche die een sterke groei doormaakte. Dat gold zeker ook voor mijn ‘winkel’ binnen NS International. We hadden de wind flink in de zeilen omdat steeds meer zakelijke en leisure reizigers de voorkeur geven aan het gemak en duurzame karakter van de internationale trein. Bij reizen tot 700 km was en is de trend duidelijk ingezet: uit het vliegtuig en in de trein. In amper twee jaar groeide onze omzet bij partners daardoor met ruim 25 procent. Hoe anders ziet de wereld er vandaag uit. Of toch ook weer niet?

Als ik nu om me heen kijk, dan zie ik een branche in diepe rouw. De bruisende reisindustrie is nagenoeg stilgevallen. Onzekerheid heeft zich meester gemaakt van de mindset. Met alle gevolgen van dien. De NOW-regelingen ten spijt zijn we te veel dierbare contactpersonen en enthousiaste treinboekers verloren. Als ik langs het strand in Noordwijk loop, zie ik aan de horizon een tekenend beeld voor de reisbranche: een mistroostig silhouet van talloze schepen die voor anker liggen – in afwachting van een economie die weer aanwakkert. Een flink uitgedunde bemanning houdt de vloot drijvende.

Ik mis de drukte, de dynamiek. De duizend dingen op een dag. Ik hunker naar het persoonlijk contact, de spontaniteit en de aanstekelijke energie die we elkaar geven.

Toen Nederland in lockdown ging, verwonderde ik me over alle vechtlust om me heen. Met een koptelefoon op, klussers en kinderen op de achtergrond, leek het haast business as usual. ‘Dat thuiswerken gaat helemaal prima’ maakten we elkaar hevig knikkend wijs. Maar de adrenaline shock is uitgewerkt en langzamerhand zuigt de COVID-crisis de geest uit de fles. Misschien is het wel daarom dat ik een ander geluid wil laten horen vanuit NS International Business to Business.

Positieve ontwikkelingen
Ons team is niet uitgedund, maar uitgebreid begin van dit jaar. Simone Raanhuis (foto rechts) is erbij gekomen zodat we corporate klanten meer aandacht kunnen geven. Ook op het gebied van IT hebben we ons team versterkt waarmee nu praktisch alle disciplines zijn vertegenwoordigd: business- en informatieanalyse, architecture en functioneel beheer. Dat is ook hard nodig als je wilt uitblinken in boekingsgemak en service. De kracht van ons team is onze samenwerking en wendbaarheid. Zo kunnen we optimaal functioneren met de overige disciplines binnen NS International en technologiepartner BeNe Rail International.

Als ik vooruit kijk, zie ik veel dingen die me optimistisch stemmen. Voor mij is de crisis een uitgelezen kans om onze service klaar te maken voor morgen. Een snel vaccin of niet, we zullen ons ontworstelen uit de onzichtbare houdgreep. Ik heb alle reden om aan te nemen dat de eerder ingezette groei zich onverminderd gaat doorzetten. Het zal me niet verbazen als onze omzet zich de komende jaren verdubbelt.

Verduurzaming samenleving
Mijn optimisme komt primair voort uit de groeiende bewustwording binnen de samenleving. Het aantal bedrijven dat zich committeert aan het vergroenen van het reisbeleid groeit hard. Kijk alleen al naar de autoleasebranche. Diesels zijn compleet in de ban. Deze duurzame trend zet zich ook door bij internationaal reizen. Let maar op. Ik ben ervan overtuigd dat je over een paar jaar niet meer in het vliegtuig stapt als je naar London, Parijs, Frankfurt of een andere bestemming tot 700 km reist. Het is dan simpelweg not done.

Uiteraard ben ik niet de enige die de groei ziet en erop stuurt. Neem de Nederlandse overheid. Gedreven door ambitieuze klimaatafspraken zal zij het internationaal treinverkeer steeds meer gaan stimuleren. Net als KLM en TUI; Hoe mooi is het dat zij ook stelling durven te nemen en de trein voor korte afstanden adviseren.

Investeringen zijn veelzeggend
Alle internationale carriers en spoorwegen sorteren voor op het toenemend gebruik. Er komen meer treinen, het aantal verbindingen neemt toe en de infrastructuur wordt overal verbeterd. Als reiziger kom je daardoor straks nog sneller op de plaats van bestemming aan. Neem bijvoorbeeld Eurostar die per 26 oktober direct naar Londen rijdt en de nachttreinen die opnieuw worden geïntroduceerd. Eind 2016 vertrok de laatste nachttrein uit Amsterdam. Zeer binnenkort vertrekt weer de eerste.

De groei is onvermijdelijk. Als branche zullen we er op moeten inspelen. Voor NS International zie ik een belangrijke rol weggelegd als enabler. Het succes dat we de laatste jaren hebben gerealiseerd is grotendeels mogelijk gemaakt door de hechte samenwerking met alle reisagenten – een groep die de laatste maanden flink is afgeslankt. Dat betekent dat we moeten investeren in kennisoverdracht bij reisagenten. En dat we moeten zorgen voor selfservice en boekingsgemak.

Gebruiksvriendelijk online loket
De kritische lezer zal de wenkbrauwen fronsen. ‘Zijn jullie niet al jaren bezig met het vernieuwen van jullie boekingssysteem?’ Ik heb goed nieuws die de verbazing alleen maar zal vergroten.

We zijn dit jaar helemaal opnieuw begonnen met de ontwikkeling van een boekingssysteem voor onze partners en een api-oplossing voor de online corporate tools. Dat doen we samen met onze collega’s van de Belgische Spoorwegen en BeNe Rail International. Hoe paradoxaal dat ook klinkt, dit gaat voor een versnelling zorgen. Vijf jaar lang waren onze pijlen gericht op Amadeus dat geweldige systemen heeft ontwikkeld voor de airline industrie. Met Amadeus als partner leek het destijds logisch om een vliegende start te maken. De praktijk is weerbarstig gebleken; het treinlandschap in de Benelux kent dermate veel specifieke eisen, dat een op maat gemaakt fundament voorwaardelijk blijkt om onze partners grensverleggend te kunnen ontzorgen. Onze ambitie is helder: we willen hét meest gebruiksvriendelijke online loket zijn voor de zakelijke en leisure markt in Europa. Dat doen we professioneel en duurzaam; selfservice waar het kan, persoonlijk en maatwerk waar dat wordt gevraagd.

De vaart zit er goed in, mede door de juiste focus. Als NS International Business to Business kennen we de markt door en door. We weten wat onze partners nodig hebben en wat de belemmeringen en obstakels zijn in het boekingsproces. We weten hoe belangrijk het is om onze unieke multicarrier oplossing te bieden aan corporates, reisagenten en mobilteitsaanbieders.

Samen groeien
Hoe diep de crisis ook is, ik zie vooral de weg naar boven. Het is misschien wel dankzij deze situatie dat onze ambitie relevanter en groter is dan ooit. Onze branche kan wel een beetje Pokon gebruiken om weer te groeien. Als NS International Business to Business pakken we onze rol. Wij gaan er alles aan doen om het vertrouwen bij onze partners te voeden en te winnen. Samen gaan we opstaan en versnellen.

Door Annemarie Ariesen | Verantwoordelijk voor indirecte verkoop bij NS International

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
Hoop is geen strategie

Hoop is geen strategie

21/10/2020

U zult ook wel moe zijn geworden van al die coronadiscussies: komt reizen weer op het niveau van vroeger? En op welk niveau, en hoe snel? We kijken naar grafieken…

Bij twijfel niet inhalen

Bij twijfel niet inhalen

02/07/2020

Ik las laatst dat corona meer op een religie dan op een pandemie lijkt. Naarmate het gevaar van besmetting in Nederland onzichtbaarder wordt, heeft iedereen een eigen versie van de…

‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…

Duurzaamheidsdekmantel

Duurzaamheidsdekmantel

03/10/2019

Uit een peiling van I&O Research in opdracht van Klimaatverbond Nederland blijkt dat maar liefst 70 procent van de Nederlanders in een klimaatspagaat zit. Zij voelen zich betrokken en willen…