Home / Blogs / Tonny Eyk / Orde op Zaken: AMEX brengt KLM in verlegenheid

Orde op Zaken: AMEX brengt KLM in verlegenheid

21/06/2019

Al tijden maakt KLM promotie voor de Flying Blue American Express Gold Card. Helaas zal de airline in alle advertenties de tekst moeten aan­passen, want voor een grote groep oudere reizigers deugt het aanbod van zogenaamd ‘zorgeloos reizen’ niet. Flying Blue-deel­nemers kunnen punten sparen op de kaart, dat wel, maar velen daarvan kunnen de beloofde gratis reisverzekeringen schrappen.

Vermoedelijk is KLM destijds tijdens de onderhandelingen over een gezamenlijke kaart door AMERICAN EXPRESS in de boot genomen. Want denkelijk heeft het creditcardbedrijf bij de besprekingen niet gemeld dat klanten vanaf hun 75ste jaar niet langer zijn verzekerd bij American Express. Toch lezen we nog steeds: ‘Met de FLYING BLUE-AMERICAN EXPRESS GOLD CARD op zak kunt u zorgeloos reizen. (…) Naast een vergoeding bij vluchtvertraging of bagageverlies biedt de Gold Card ook een uitge­breide reis-en annuleringsver­zekering én een rechtsbijstand­verzekering wanneer u met uw kaart betaalt.’

Onlangs schudde het consumenten­programma RADAR (AVROTROS) veel zaken­reizigers en kaarthouders van de Gold Card wakker voor de leeftijdscapriolen van American Express. Want bij het bereiken van de 75-jarige leeftijd gelden voor Gold Card-deelnemers dat ‘alle’ verzekeringen van American Express zijn geschrapt. Doei!

Enige beleefdheid en uitleg heeft American Express hierbij niet getoond. Geen kaarthouder die de 75-jarige leeftijd heeft bereikt, is hierover geïnformeerd. De jaar­lijkse kosten zijn door 75-jarigen en ouder inmiddels voldaan en door Amex geïncasseerd, maar niet omlaag gebracht. Er is betaald voor diensten waar men geen recht op had. Kaarthouders vragen zich af of er wel restitutie komt en juristen staan trappelend in de starthouding!

Ondanks aandringen van Radar wilde American Express niet in of op de uit­zending reageren, wat het niveau aangeeft van het creditcardbedrijf. Gelukkig gaat het Tweede Kamerlid CORRIE VAN BRENK van 50PLUS nu Kamervragen stellen over het gedrag van American Express.

Inmiddels heeft American Express hierop wel gerea­geerd en beweerd dat men voldoet aan de Nederlandse wetgeving. Ik betwijfel het en toch maar voor uitleg de Neder­landse persafdeling van American Express gebeld. Er was niemand aanwezig en ik werd doorgestuurd naar Engeland. Naar aanleiding hiervan kreeg ik een vrien­de­lijke mail van Doug W. Smith van American Express. Helaas in het Engels gesteld, maar mijn vragen waren in het Nederlands. Zo’n man als Douglas Smith weet natuurlijk niets van het Nederlands Wetboek van Strafrecht en bij wie moet ik mij melden wanneer ik vermoed dat hier sprake is van ‘leeftijds­discriminatie’ … en wat is dat ook alweer in het Engels? Mijn kleinzoon beweert: age discrimination. Jawel, dat heb je nou als je de 75 jaar bent gepasseerd.

Een schoon vervoermiddel
De matige groei van Schiphol, waarvan de sluipwegen dicht­slibben, zit Schiphol-baas DICK BENSCHOP dwars, hij beweert: ‘Een gematigde en gecontroleerde toename van het aantal vluchten is hard nodig voor verbindingen met nieuwe economische centra.’ Welaan, voor het lawaai en voor Dick heb ik de oplossing: zweefvliegtuigen!

Deze blog van Tonny Eyk is eerder gepubliceerd in Zakenreis #511, coverdatum juni 2019. 
Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 32 euro per jaar.

 

Tonny Eyk
Door: Tonny Eyk | tonny.eyk[at]zakenreis.nl
Tonny Eyk is componist, arrangeur, accordeonist, pianist, orkestleider, producer, columnist en schrijver van diverse reisboeken over Frankrijk. Daarnaast is Eyk een fervent wielerliefhebber. Zijn werk brengt hem naar alle hoeken van de aardbol. Eyk verzamelt daar tips voor restaurants en deelt deze graag met de lezers van ZAKENREIS.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…

Duurzaamheidsdekmantel

Duurzaamheidsdekmantel

03/10/2019

Uit een peiling van I&O Research in opdracht van Klimaatverbond Nederland blijkt dat maar liefst 70 procent van de Nederlanders in een klimaatspagaat zit. Zij voelen zich betrokken en willen…

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

29/10/2018

Op 1 september 2015 introduceerde Lufthansa als eerste luchtvaartmaatschappij haar Distribution Cost Charge (DCC) voor tickets van de Lufthansa Group die via de Global Distribution Systems (GDS’en) werden geboekt. De…