
Als u een travel manager of ondernemer vraagt hoe bij hun bedrijf de zakenreizen worden geboekt, is de kans groot dat zij zullen zeggen “bij een reisbureau” of: “wij doen dat bij onze vaste reisagent”. Al die ondernemers en travel managers zou ik willen adviseren: stop daarmee. Neem afscheid van uw reisagent. Reisagenten hebben geen toegevoegde waarde voor uw bedrijf en kosten uw onderneming alleen maar geld.
Leveranciers als luchtvaartmaatschappijen, autoverhuurbedrijven en hotelketens proberen namelijk vaak een contract af te sluiten met een reisagent. Hun doelstelling is om het eigen product te promoten bij de eindgebruiker: de zakenreiziger. Ze leggen dan de agent verkoopdoelstellingen voor. Het roept de vraag op hoe neutraal de adviezen zijn, die u dan krijgt.
Een zakenreisagent – het woord zegt het al – is een agent van een leverancier. Hij wordt geacht het product van die leverancier te promoten en te verkopen. Dat was al zo in de goede oude tijd van handelsreizigers en zo is het nog steeds. Agenten zijn wederverkopers van leveranciers, reisagenten zijn dus wederverkopers van luchtvaartmaatschappijen of touroperators.
Als uw bedrijf betaalt voor de diensten van uw reisbureau, mag u verwachten dat zij uw belangen optimaal behartigen. Zij werken immers voor u! Uw onderneming wil een onafhankelijk advies van een professionele travel consultant. En u stelt daar terecht hoge eisen aan. Dat advies dient in lijn te zijn met uw bedrijfsbelangen en uw reisbeleid. En het mag niet beïnvloed worden door de agentenfunctie ten behoeve van de leverancier. Een modern zakenreisbureau is géén reisagent.
Een modern reisbureau functioneert als management consultant voor zakenreizen. De consultants geven advies op het gebied van travel management. Vandaar dat in onze industrie steeds vaker gesproken wordt over ‘travel management company’ (TMC) in plaats van ‘reisbureau’ of ‘reisagent’. Dat heeft mede te maken met de vele soorten werkzaamheden, die travel consultants voor u verrichten.
Travel consultants moeten met een veelvoud aan computersystemen werken. Voor vluchten, voor duty of care faciliteiten, voor managementinformatie, voor autohuur, noem maar op. Travel consultants spreken vele talen, moeten op alle niveaus kunnen communiceren en zijn zeer stressbestendig. Dan moeten zij ook nog kennis hebben van alle verschillende producten en diensten van al die leveranciers. Van luchtvaartmaatschappijen, autoverhuurbedrijven en hotels. Maar ook van bijvoorbeeld spaarprogramma’s, visumverplichtingen en veiligheidsaspecten. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat zij ware tarievenexperts zijn. Op elke route adviseren zij u met betrekking tot de vele tarieven, elk met zijn eigen specifieke voor- en nadelen, prijsstelling, mijlenprogramma’s en stoelconfiguraties.
Dit allemaal kunt u niet verwachten van een reisagent. Als u deze dienstverlening wél wenst dan raad ik u aan om afscheid te nemen van uw reisagent en eens te gaan praten met een travel management company.