Home / Blogs / / Mystery Buyer: wifly, whyfi?

Mystery Buyer: wifly, whyfi?

24/12/2014

Wifi. Het nieuwe paradepaardje binnen de luchtvaartindustrie. Het past in de 24-uurs economie en de behoefte om altijd en overal bereikbaar te zijn, voor iedereen.

Een behoefte waaraan de airlines graag willen voldoen, want voor hen is het een mooi verdienmodel. Wifi in de lucht is nieuw, dus veel mensen vinden het leuk om uit te proberen. En daardoor kan er een aardig prijskaartje aan worden gehangen. De wifi-toeslag die luchtvaartmaatschappijen durven te rekenen, is in veel gevallen zo hoog, dat de hotellerie er jaloers van wordt. En die sector heeft toch jarenlang de kas goed weten te vullen met torenhoge internetkosten op de eindrekening van de gast.

Doordat steeds meer airlines wifi aanbieden aan boord, is het opeens ook een punt in de contractbesprekingen. Op dit moment gaat het nog niet eens om de hoogte van de toeslag die de airline rekent voor deze vorm van ‘connectiviteit’. En of het al dan niet is inbegrepen in de corporate fare, is evenmin aan de orde aan de onderhandelingstafel.

Los van de kosten is er een levendige discussie ontstaan over deze dienstverlening binnen verschillende bedrijven en meer zelfs nog onder zakenreizigers. Moet je het gebruik van wifi tijdens de vlucht aanmoedigen of de medewerker tegen zichzelf in bescherming nemen? We zijn tegenwoordig immers met zijn allen al zo vaak online.
Niet minder dan tweederde van de hoogopgeleiden is tijdens de vakantie in meer of mindere mate bereikbaar voor werk. Het kan daarbij gaan om enkele sms’jes en de zakelijke agenda inzien, tot aan dagelijks mail lezen en zelfs beantwoorden.

Ik signaleer juist dat zakenreizigers rust willen tijdens hun vliegreis. Daarom zijn nachtvluchten zo populair. De medewerker kan vóór vertrek nog een bijna volledige dag aan de slag. Hij reist ‘s nachts en kan eventueel de volgende ochtend meteen aan het werk. Of hij dan fris en fruitig is, hangt af van het type reiziger en de vlucht, alsmede de kwaliteit van het vliegtuig en de aanwezige service. Een ander pluspunt is dat de zakenreiziger tijdens een nachtvlucht relatief weinig informatie mist. Informatie uit de organisatie waar hij voor werkt, de maatschappij, de media en de concurrenten.

Wat bij menig travel manager bekend is, is dat veel zakenreizigers deze nachtvluchten ook gebruiken om zich volledig af te sluiten. Even geen werkdruk. Ze zijn niet bereikbaar en omdat dit vanwege vliegen is, wordt het geaccepteerd door collega’s, klanten en bazen. Even tijd voor jezelf dus. De laptop hoeft niet open en de telefoon mag even uit. Een filmpje kijken, door een boek bladeren of genieten van wat muziek en na het eten lekker een paar uur slapen.

Vanuit dat perspectief gezien is wifi aan boord niet iets waar de zakelijke reiziger enorm bij gebaat is. De werkdruk is soms al erg hoog. En wanneer duty of care erbij betrokken wordt, is het misschien helemaal ongewenst. De werkgever wil niet dat het personeel zich in een onverantwoord aantal uren opbrandt. Daarnaast is het voor het bedrijf zeker niet wenselijk de reistijd als werktijd te beschouwen, omdat hier ook andere voorwaarden met betrekking tot beloning aan vastzitten. De dagvergoeding is op dat moment al niet meer toereikend. Vanuit wettelijk oogpunt gaan toeslagen dan ook een rol spelen. En er moet op een ander moment worden ingeleverd op uren.

Waar wifi voor de leisure markt een leuke aanvulling is, is dat voor de zakelijke markt volgens mij een heel ander verhaal. Een verhaal waar op dit moment nog geen airline, travel manager of HR-afdeling een duidelijk advies over kan geven.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
Hoop is geen strategie

Hoop is geen strategie

21/10/2020

U zult ook wel moe zijn geworden van al die coronadiscussies: komt reizen weer op het niveau van vroeger? En op welk niveau, en hoe snel? We kijken naar grafieken…

Bij twijfel niet inhalen

Bij twijfel niet inhalen

02/07/2020

Ik las laatst dat corona meer op een religie dan op een pandemie lijkt. Naarmate het gevaar van besmetting in Nederland onzichtbaarder wordt, heeft iedereen een eigen versie van de…

‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…