
De Star Alliance Academy is al geruime tijd een begrip. Veel travel managers nemen hieraan deel of hebben dat al gedaan.
Het succes van deze Academy is de ijzersterke inhoud. Onderwerpen van nu, met onlosmakelijk een blik in de toekomst.
De sessies worden gegeven door docenten van de NHTV. Het zijn mensen met een enorme kennis van de reisindustrie en daarnaast veel praktijkervaring, maar ook pedagogische talenten. De travel manager is hier duidelijk aan het juiste adres om zijn of haar kennis te vergroten. Onderwerpen als Airline Industry en Business Travel Management komen aan de orde. Maar ook de economie achter een airline wordt inzichtelijk gemaakt. Een echt kijkje in de keuken dus.
De Academy sluit af met een certificaat. Maar des te interessanter is de jaarlijks terugkerende Alumni Sessie. Een dag waarop sprekers je bijpraten over actuele onderwerpen. Op deze manier worden de deelnemers opnieuw geprikkeld door recente ontwikkelingen en visies.
De Academy heeft als doel de kennis te vergroten van de huidige lichting travel managers. Dit doen ze met gedegen informatie, maar alles heeft een saus van gelijkheid en vriendelijkheid. Nergens wordt de Academy commercieel. Sterker nog, in de sessies worden veel voorbeelden genoemd die juist losstaan van de leden van de Star Alliance. Duidelijk is dat deze Academy professionaliteit erg hoog in het vaandel heeft staan. Uiteraard zijn bij de afsluitende borrels sommige leden van de alliantie aanwezig. Op deze momenten wordt er kennisgemaakt, waar dat nog niet was gebeurd en soms worden ook praktijkvoorbeelden besproken. Netwerken op een vriendelijke manier.
Hierdoor is al langer de vraag waarom alleen Star Alliance met een opleidingsmogelijkheid als deze is gekomen. Travel managers hebben behoefte aan het vergroten van kennis van de specifieke producten waar zij dagelijks mee werken en missen het dan ook, dat andere airlines of allianties dit niet aanbieden. Kennis uit de eerste hand, maar ook de mogelijkheid ter plekke je problemen en uitdagingen voor te leggen. Praktijkvoorbeelden zijn de beste manier van leren. Tevens is het voor travel managers die al langer meelopen in het vak van het grootste belang aansluiting te vinden op de hedendaagse ontwikkelingen. Dit te midden van jonge collega’s is natuurlijk ideaal en verbindt beide generaties op een sterke manier.
Voor travel managers kennen we naast de Star Allicance Academy alleen de GBTA, die een opleiding biedt op basisniveau. Daarnaast zijn er verenigingen die in meerdere of mindere mate kennisoverdracht tot doel hebben. Deze organisaties zijn helaas zodanig sterk afhankelijk van hun leveranciers, dat de focus toch veelal op het commerciële vlak ligt. Uitzondering hierop is de KLM-dag voor de leden van de NATM. Echter, deze dag is inmiddels ook al beperkt tot een dagdeel en men behandelt jammer genoeg geen best practices meer.
Vanuit de hoek van de ‘nieuwe’ airlines zijn de verwachtingen dan ook hoog. Waar zij sterk inzetten op het winnen van marktaandeel ten koste van de gevestigde maatschappijen, is dit een ultieme kans voor hen. Op deze manier bind je op een leuke manier de travel manager aan je. Ondertussen vergroot je hun kennis, waar de hele industrie uiteindelijk van profiteert. En anno 2014 zijn de dagjes golfen toch wel achterhaald.