Home / Blogs / / Mystery Buyer: MH17

Mystery Buyer: MH17

30/08/2014

Na het verschrikkelijke voorval met vlucht MH17 in Oekraïne zijn er door (zaken-)reizigers veel vragen gesteld over de veiligheid in de lucht en met name over wie
de controle houdt op een veilig luchtruim.

Opmerkelijk was te concluderen, dat er afwijkende regels worden gehanteerd en dat er van overleg weinig sprake is. Volgens berichten zou de Amerikaanse Federal
Aviation Authority (FAA) al vóór de ramp met MH17 hebben gewaarschuwd voor ”gevaarlijke situaties” in Oost-Oekraïne. Waarom negeerden diverse luchtvaartmaatschappijen deze waarschuwing en welke rol speelt de internationale organisatie voor de burgerluchtvaart ICAO in dezen?

KLM’s plaatsvervangend president-directeur Pieter Elbers vertelde in De Telegraaf, dat er op de bewuste rampdag honderden vluchten van gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen door het gebied vlogen, waaronder dus KLM. “Net als vrijwel iedereen maakte ook KLM een risicoafweging om over Oost-Oekraïne te vliegen. Met de beschikbare informatie vóór 17 juli hadden we niet tot een ander besluit kunnen komen,” aldus Elbers.

Wat er met het vliegtuig van Malaysia Airlines is gebeurd, had dus iedere andere luchtvaartmaatschappij kunnen overkomen. De MH17 had het recht om over Oekraïne te vliegen en had bij binnenkomst in het luchtruim toestemming om op flight level 330 te vliegen. Maar had deze ramp toch kunnen worden voorkomen?

De ICAO wil proberen die vraag te beantwoorden. De burgerluchtvaartorganisatie van de Verenigde Naties organiseert daarom in februari 2015 een conferentie over de veiligheid van het luchtverkeer.

En op 14 en 15 augustus riep ICAO een taakgroep bijeen, die speciaal is opgericht naar aanleiding van het incident, om meer duidelijkheid te krijgen omtrent de procedures van de burgerluchtvaartmaatschappijen ten aanzien van conflictgebieden. Helaas heeft ICAO niet de macht om landen haar wil op te leggen en daarmee de vliegveiligheid te verbeteren.

De luchtvaartmaatschappijen wijzen nu naar diverse inlichtingendiensten en koepelorganisaties als ICAO, IATA (luchtvaart), CANSO (luchtverkeersleiding) en ACI (luchthavens), die mogelijk verzuimen om cruciale informatie goed uit te wisselen.

Dat de angst er wel in zit, blijkt uit het plotseling annuleren van vluchten naar Tel Aviv en het afsluiten van het luchtruim boven Irak en Syrië.

Als internationaal opererend bedrijf heb je een wettelijk vastgelegde zorgplicht voor de medewerkers. De onduidelijke en tegenstrijdige berichtgeving rond al dan niet veilige vliegroutes, maakt de uitvoering daarvan lastig.

Eenzelfde situatie lijkt te ontstaan rond West-Afrika. Er is na de uitbraak van het dodelijke ebola-virus in Sierra Leone, Guinee, Liberia, Nigeria en nu ook Kongo geen eenduidig beleid met betrekking tot de vluchtuitvoeringen. Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben hun vluchten al geannuleerd en andere houden “de vinger aan de pols”. Piloten en cabinepersoneel vrezen voor hun veiligheid en stellen hiermee reizigers niet gerust.

Denkende aan onze duty of care: welk advies geven wij aan onze zakenreizigers en waar dienen wij dit dan op te baseren? In het geval van ebola lijkt het volgen van
de adviezen van de World Health Organization (WHO) de beste keuze. Zij geven aan dat de kans om besmet te raken erg klein is, maar welk bedrijf durft zijn medewerkers nu nog naar West-Afrika te sturen? Liever toch maar even uitstellen?

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…

Duurzaamheidsdekmantel

Duurzaamheidsdekmantel

03/10/2019

Uit een peiling van I&O Research in opdracht van Klimaatverbond Nederland blijkt dat maar liefst 70 procent van de Nederlanders in een klimaatspagaat zit. Zij voelen zich betrokken en willen…

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

29/10/2018

Op 1 september 2015 introduceerde Lufthansa als eerste luchtvaartmaatschappij haar Distribution Cost Charge (DCC) voor tickets van de Lufthansa Group die via de Global Distribution Systems (GDS’en) werden geboekt. De…