Home / Blogs / / Mystery Buyer: KLM’s managementplan

Mystery Buyer: KLM’s managementplan

02/07/2014

De KLM werkt intern met het Management Development Plan. Dit is gericht op medewerkers met grote potentie. De bedoeling is dat zij een zo breed mogelijke kennis opdoen en hun kwaliteiten in verschillende disciplines ontwikkelen. Daarom bekleden deze getalenteerde mensen hoogstens drie jaar een functie, om daarna door te schuiven naar een nieuw ervaringsgebied.

Dat is natuurlijk heel mooi voor de uit­verkoren KLM-medewerkers, maar het is ook van invloed op de corporate markt. Zo is de leiding­gevende positie voor Sales Business Market onlangs ‘ververst’. Op deze afdeling werd de basis gelegd voor de visie die KLM inmiddels gelukkig volledig heeft geadopteerd, namelijk focus op het MKB. De afdeling was daardoor goed bereikbaar voor de ‘kleintjes’ onder de corporate klanten. Het team was servicegericht en de samenwerking was altijd prima. Deze stabiliteit werd als prettig ervaren bij zakelijke klanten. Je wist bij problemen exact op wie wanneer een beroep kon worden gedaan bij KLM.
De wisseling van de wacht heeft geleid tot een zekere onrust. Je moet immers de relatie opnieuw opbouwen. Kredietwaardigheid vanuit het verleden is er niet meer. En zoals zo vaak, brengt nieuw management meer personeelsverschuivingen
met zich mee en dus nog meer onrust.

Alhoewel de zakelijke klant het Management Development Plan zeker kan waarderen, heeft het dus ook een keerzijde voor de travel manager/buyer. De samenwerking met KLM rust voor veel bedrijven op een jarenlange relatie, waarin je elkaar door en door hebt leren kennen. Juist in een tijd waarin wijzigingen in het bedrijfsbeleid elkaar snel opvolgen, is het van meerwaarde dat de corporate precies weet bij wie hij of zij kan aankloppen. Wisseling van de wacht roept gelijk de vraag op: wat brengt de toekomst? En ook: wordt de drie jaar wel volgemaakt en hoe daarna? Want binnen drie jaar maakt deze aanvoerder een stap in zijn eigen ontwikkeling. Wie komt er dan weer voor in de plaats, welke strategie wordt er gevoerd en moeten we dan wederom met zijn allen aan de slag om de relatie nieuw leven in te blazen?

Vanuit de corporate klanten is het verzoek helder: hoe waarborgen we een stabiele langetermijnrelatie met KLM, ondanks de wisseling van personeelsleden? Ook wij hebben baat bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie managers en wellicht uiteindelijk directieleden. Dus investeren in de relatie willen wij zeker. Zo zijn we best bereid om onze ervaringen met KLM te delen. Ook willen wij graag onze behoeftes en verwachtingen neerleggen, waardoor het vervolgens voor KLM  makkelijker is om de verwachtingen van de zakelijke klant te beheren.

Uiteindelijk is elke corporate bereid om naar Amstelveen te komen om een uurtje van gedachten te wisselen. Een mooi moment voor KLM om ook de visie voor de komende drie jaar van de desbetreffende afdeling te presenteren. Dan kan direct feedback worden gegeven en uitdagingen met vereende krachten worden aangepakt. Of de problemen waar de corporate tegenaan loopt en de kansen die beide partijen zien, bespreken. KLM heeft een band met haar zakelijke klanten. De uitdrukkelijke wens van de MKB-corporates is om iets meer te worden gehoord. Wij werken met de producten en hebben dus kennis, waar KLM ook haar voordeel mee kan doen. We lopen nu min of meer achter de feiten aan en dat is uiteindelijk in niemands voordeel.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
Hoop is geen strategie

Hoop is geen strategie

21/10/2020

U zult ook wel moe zijn geworden van al die coronadiscussies: komt reizen weer op het niveau van vroeger? En op welk niveau, en hoe snel? We kijken naar grafieken…

Bij twijfel niet inhalen

Bij twijfel niet inhalen

02/07/2020

Ik las laatst dat corona meer op een religie dan op een pandemie lijkt. Naarmate het gevaar van besmetting in Nederland onzichtbaarder wordt, heeft iedereen een eigen versie van de…

‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…