Home / Blogs / Ed Berrevoets / The Mobile Struggler

The Mobile Struggler

02/07/2014

Het is in internetbegrippen een eeuwigheid geleden. Ergens in het vroege voorjaar van 2012, 23 april om precies te zijn. In de Apple Store vond toen de presentatie plaats van wat op dat moment wereldwijd de eerste boekbare mobile app was. Deze app, die in samenwerking met Amadeus werd ontwikkeld, was bedoeld om de zakenreiziger nog beter te faciliteren.

Inmiddels zijn we bijna tweeëneenhalf jaar verder. En het is stil rond mobile. Griezelig stil. Tot mijn stomme verbazing zie ik nauwelijks ontwikkelingen in de zakelijke reisindustrie op dit gebied. Hebben we niet in de gaten wat er gaande is? Zijn we te ver verwijderd van de doelgroep? Denken we dat het zo’n vaart niet zal lopen? Of dat het schermpje van ons mobiel te klein is om er iets mee te kunnen?

De apps die er twee jaar geleden waren voor de zakenreiziger zijn er nog steeds. Bestaande itinerary managers als Worldmate en Tripit worden nog steeds veel gebruikt Als een soort generieke one-size fits no-one oplossing. Met dezelfde functionaliteit: je kunt er je boeking in zien en je wordt gestimuleerd je hotelkamer in de app te boeken. Dat laatste wordt in het algemeen zo opdringerig gepromoot, dat je weet dat er geld aan wordt verdiend, kennelijk veel geld.

Maar waar zijn de innovatieve toepassingen? Waar is de integratie van mobile in het reisbeleid van grote bedrijven? Waar is de uitbreiding van de boekingsfunctionaliteit van de GDS’en? Waarom is er nog geen roep om managementrapportages over boekingen die met mobile apps zijn gemaakt?

Generation Y werkt op een iPad of laptop op de bank. Draadjes zijn overbodig met een 801.11ac router of een 4G-connectie die zelfs nog sneller is dan het snelste wifi-netwerk. De gemiddelde recente iPhone heeft een snellere processor dan menig pc van een paar jaar geleden. En toch is in onze industrie alles nog steeds opgebouwd rondom draadjes en desktop pc’s. De corporate klant en de travel manager worden op hun wenken bediend. Maar wie zorgt er voor de reiziger?

De reiziger wil een notificatie krijgen als zijn vlucht is vertraagd. En waar zijn nieuwe gate is. De reiziger wil weten hoe lang hij er over doet om bij zijn gate te komen en hoe hij daar naartoe moet lopen. Hij wil mobiel kunnen inchecken en niet eerst naar een desktop computer moeten lopen en die op moeten starten. Hij wil op een kaart zien waar hij zich bevindt en hoe hij het best vanaf de luchthaven naar zijn hotel komt. En hij wil probleemloos en meteen met zijn mobiele telefoon contact op kunnen nemen met de TMC (travel management company) wanneer hij assistentie nodig heeft of wanneer hij zijn vlucht wil wijzigen.

Wie komt er met een app die Uber en AirBnB integreert? En OpenTable en Yelp als feature hebben opgenomen? Wie heeft de oplossing om closed caption Swarm te integreren met de bestaande itinerary manager? Ofwel: wie gaat er zorgen voor onze passagiers? Want hoe minder wij doen, hoe meer zij zelf doen. Het is al begonnen: de overeenkomst tussen de bovenstaande apps is namelijk dat ze gebaseerd zijn op social media. Dat maakt de professional overbodig.

De reiziger is geen ‘struggler’ meer. Hij weet de weg naar de beste bronnen.

 

Ed Berrevoets
Door: Ed Berrevoets | ed-berrevoets[at]zakenreis.nl
Ed Berrevoets is directeur van de Nederlandse travel management company (TMC) VCK Travel en groot Apple-fan.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
Bij twijfel niet inhalen

Bij twijfel niet inhalen

02/07/2020

Ik las laatst dat corona meer op een religie dan op een pandemie lijkt. Naarmate het gevaar van besmetting in Nederland onzichtbaarder wordt, heeft iedereen een eigen versie van de…

‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…

Duurzaamheidsdekmantel

Duurzaamheidsdekmantel

03/10/2019

Uit een peiling van I&O Research in opdracht van Klimaatverbond Nederland blijkt dat maar liefst 70 procent van de Nederlanders in een klimaatspagaat zit. Zij voelen zich betrokken en willen…