Home / Blogs / Redactie / ‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje een haat-liefdeverhouding met je heb.

De liefde komt voort uit het feit dat ik ongelooflijk trots op je ben hoe je je internationaal manifesteert. Als digital airline, sustainable airline, playful airline en daarmee echt een cool airline. Mooie co-branding met Heineken. Goede viral filmpjes. Gewoon echt een mooi merk. Het gekke is dat dat coole merk misschien wel de oorzaak is van mijn haat-liefdeverhouding. Ik verwacht te veel.

Aan boord ben ik dat merkgevoel namelijk helemaal kwijt. Geen verrassing. Geen enkel cool statement. Nee, gewoon lekker Hollands. Als in ‘doe maar gewoon’. No surprises. Geen interieur waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Geen warm welkom maar een plichtmatig iPad-gesprek. Geen lekker deuntje als je binnenkomt aan boord. Geen hipster stewards met een baardje en spijkerbroek, maar veelal echte Hollandse dames in een uniform dat zeker nog 100 jaar meekan. Geen echte erkenning van de crew dat het bijzonder is dat je 30 keer per jaar dat te lange lichaam in die net te kleine stoel weet te vouwen. Geen echte humor en flair van het personeel, geen gebbetje. Geen gezang in het gangpad. Soms bekruipt me zelfs het gevoel dat ze niet echt zichzelf mogen zijn.

Ontnuchterende ervaring
Wellicht verwacht ik te veel van je. Dat het juist de consistentie is die je zo sterk maakt en niet de verrassende ervaring aan boord waar ik zo naar uitkijk, en die ik stiekem verwacht van zo’n coole airline. Het doet me denken aan een design workshop waar ik verbazend genoeg voor werd uitgenodigd. Door een ijverige stagiair werd ik als expert traveller experience aangemerkt. Als de missie van je bedrijf ‘Traveller Happiness’ is, zal je ook wel iets afweten van een onboard experience.

En zo zat ik met een designer van Porsche, een ingenieur van Audi, een lichtexpert van Philips, een serial start-up ondernemer, een psycholoog en een yogaleraar te brain­stormen over de toekomst van de onboard experience van Air France-KLM. We werden geflankeerd door een batterij specialisten van de groep die we konden raadplegen of onze ideeën enigszins haalbaar waren.

Het was een ontnuchterende ervaring. Niks kon. Alles in een vliegtuig zit vast. Over elk schroefje is nagedacht. Elke service­­verandering moest door vakbonden worden goed­gekeurd en bij gebrek aan goede digitali­sering aan boord kwamen we aan het eind van de dag tot een bizarre conclusie: de beste vlucht is de vlucht die je zo snel mogelijk weer vergeten bent.

Frequent flyer-alzheimer
En nu is het besef, lieve KLM, dat ik elke keer weer vergeten ben hoe die vorige vlucht ook alweer is gegaan. En doe je het dus eigenlijk heel erg goed. Al die vluchten klonteren in mijn geheugen samen tot een blauwgrijze ervaring. Alleen mijn Flying Blue-punten herinneren me aan al die uren die ik aan boord zat. De enige bewezen remedie tegen frequent flyer-alzheimer.

Het mooie is: ik blijf gewoon met je vliegen. Omdat ik het fijn vind om al thuis te komen voordat ik thuis ben. En ik stiekem elke keer weer hoop dat ik een keer voorin mag zitten. Volgende bestemming: voor eeuwig, zodat je de komende honderd jaar van binnen net zo cool wordt als van buiten.

 

Jeroen van Velzen is oprichter en CEO van Roadmap (getroadmap.com), een Delfts technologiebedrijf dat in 2015 op de markt kwam met een alles-in-een app voor zakenreizigers.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
Duurzaamheidsdekmantel

Duurzaamheidsdekmantel

03/10/2019

Uit een peiling van I&O Research in opdracht van Klimaatverbond Nederland blijkt dat maar liefst 70 procent van de Nederlanders in een klimaatspagaat zit. Zij voelen zich betrokken en willen…

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

29/10/2018

Op 1 september 2015 introduceerde Lufthansa als eerste luchtvaartmaatschappij haar Distribution Cost Charge (DCC) voor tickets van de Lufthansa Group die via de Global Distribution Systems (GDS’en) werden geboekt. De…