Home / Blogs / Manuschka / Hoop is geen strategie

Hoop is geen strategie

21/10/2020

U zult ook wel moe zijn geworden van al die coronadiscussies: komt reizen weer op het niveau van vroeger? En op welk niveau, en hoe snel? We kijken naar grafieken van bezettingsgraden, zien dat binnenlandse reizen in China bijna op het niveau van vóór Covid-19 zitten. We zien ook de dramatisch lage bezettingsgraden op Europese vluchten. Adem in, adem uit.

In alle gesprekken die ons bedrijf de afgelopen maanden heeft gevoerd met travel managers, leveranciers, agenten en technologieaanbieders valt ons eigenlijk één ding op: men probeert te becijfer­goochelen wanneer en hoe snel we weer terugkomen op het oude niveau. De vraag is of dát je doel is: terugkeren naar de niveaus van 2019. Of, zoals Johan Cruijff het zo mooi zei: ‘het goede doel is niet je eigen doel’.

Laten we het even op z’n Johans neer­ zetten: lekker simpel. We komen terug op het niveau van 2019 en we moeten bedenken hoe we die periode zo goed mogelijk overbruggen. Dat is scenario 1. En: zakenreizen zullen nooit meer hetzelfde zijn en het gaat heel lang duren voordat de niveaus van 2019 weer gehaald worden. Dat is scenario 2. Scenario 3 is alles tussen 1 en 2.

Hoop is geen strategie
Mij valt op dat het bijna uitsluitend over scenario 1 gaat. Men vraagt zich niet af óf we terugkomen op ‘2019’ maar wanneer. Wij mensen houden niet erg van verandering en daarmee is het eerste scenario het meest rustgevend: er komt een fenomenaal vaccin en alles is terug bij het oude. Ik help het u ook hopen. Hoop is echter geen strategie. Immers, in dit scenario hoeft er fundamenteel niets te veranderen. Als onderneming is dit geen keuze. Want het risico dat het heel erg lang gaat duren en/of dat we de oude niveaus nooit meer terug zullen zien, is vele malen groter. Daarmee staan we aan het begin van een gigantisch slagveld in de industrie. Heel veel mensen zullen hun werk gaan verliezen. Dat is vreselijk sneu.

Duurzaam resetten
Mijn oproep aan de industrie is om dat slagveld ten goede te keren. Dat het veel beter is om onze industrie duurzaam te resetten. En met duurzaam bedoel ik niet alleen ‘groen’. Nee, ook duurzaam in de zin van nadenken over hoe we deze industrie willen overdragen aan onze (klein)kinderen. Willen we een industrie zijn waar hoofd­zakelijk witte mannen van tussen de veertig en vijftig jaar het voor het zeggen hebben? Willen we een goede representatieve doorsnede van de bevolking in alle leeftijdscategorieën en minderheden? Willen we organisaties bouwen die zorgvuldig omgaan met energiebronnen en CO2-uitstoot? Gaan we daadwerkelijk rekening houden met onze naaste omgeving en met de mensen die voor en met ons werken? Dat we niet alleen maar groeien, maar ook als mens en organisatie mogen bloeien?

Als we willen bloeien, zullen we ook duur­zame verdienmodellen moeten creëren. Daar is al zo lang en zo veel over gepraat. Dít is het moment. De ondoorzichtige, door leveranciers gesubsidieerde verdien­modellen zijn niet duurzaam. Deze ondoorzichtigheid werpt een schaduw over iets dat in het licht moet staan: waardecreatie. Bloei.

Doelmatigheid en duurzaamheid
Dat is niet alleen een taak van de inter­mediairs en leveranciers. Alle deelnemers in onze waardeketen doen mee en u zult als inkopende organisaties nu werkelijk door moeten pakken. En daarmee is aan u de meest lastige en tevens nobele taak: een duurzaam reisbeleid creëren voor uw onderneming.

Duurzame reisprogramma’s proberen het reizen zo veel mogelijk te beperken om de last voor medewerkers en de planeet te verminderen. Als men reist, dient vervolgens gezorgd te worden dat men maximaal rendement genereert tegen zo laag mogelijke (welzijns)risico’s. Dit betekent dat u de intrinsieke waarde van een zakenreis(programma) aan derden zult moeten uitleggen.
Niet vanuit de kostenkant, maar met oog voor de opbrengsten ervan. Een spetterende kans om uit uw kosten­besparende cocon te kruipen en uit te leggen wat zakenreizen oplevert en waarom het zo belangrijk is om goed voor uw reizende medewerkers te zorgen. Zo krijgen doelmatigheid en duurzaamheid opeens een heel nieuwe betekenis.

De vraag is dus niet of we teruggaan naar het oude niveau, maar of we niet veel liever naar een veel hoger niveau willen. Of is dit ijdele hoop?

Jeroen van Velzen is oprichter en CEO van Roadmap (getroadmap.com), een Delfts technologiebedrijf dat in 2015 op de markt kwam met een alles-in-een app voor zakenreizigers.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
Bij twijfel niet inhalen

Bij twijfel niet inhalen

02/07/2020

Ik las laatst dat corona meer op een religie dan op een pandemie lijkt. Naarmate het gevaar van besmetting in Nederland onzichtbaarder wordt, heeft iedereen een eigen versie van de…

‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…

Duurzaamheidsdekmantel

Duurzaamheidsdekmantel

03/10/2019

Uit een peiling van I&O Research in opdracht van Klimaatverbond Nederland blijkt dat maar liefst 70 procent van de Nederlanders in een klimaatspagaat zit. Zij voelen zich betrokken en willen…