Home / Blogs / Ed Berrevoets / Gastblog: Dynamic Pricing

Gastblog: Dynamic Pricing

01/04/2015

Onlangs maakte KLM bekend ‘Dynamic Pricing’ in te gaan voeren. Hierbij wordt de hoogte van de prijs van het retourticket bepaald door de periode waarin men wil gaan reizen in combinatie met de gehanteerde vooruitboekperiode. Weinig nieuws onder de zon, wat mij betreft. U en ik weten al jaren dat het ticket goedkoper is als je lang van tevoren boekt en ook dat het ticket in het hoogseizoen duurder is dan in het laagseizoen.

Wat wel nieuw is, is de dynamic ticket deadline. Tot voor kort was het voor iedereen duidelijk, dat de prijs én de voorwaarden van een vliegticket onder voorbehoud waren van tussentijdse wijzigingen. De kans dat het tarief wijzigt tussen het moment van boeken en de vertrekdatum is echter heel klein geworden. Passagiers boeken steeds korter van tevoren en de concurrentie is zo groot, dat een luchtvaartmaatschappij nog maar zelden het tarief verhoogt.

Om deze reden bedienen de luchtvaartmaatschappijen zich sinds enige tijd van een nieuw instrument: de gewijzigde ticketdeadline. Dit is de uiterste datum waarop een ticket moet worden gemaakt. Wanneer de bezettingsgraad van een vlucht hoog wordt, vervroegt men die ticketdeadline. De spelregels worden als het ware tijdens de wedstrijd aangepast.

Het gevolg is, dat als u niet meteen het ticket laat maken, uw stoel wordt geannuleerd. En als u dan alsnog mee wilt op deze vlucht, betaalt u een hoger tarief. Gelukkig worden wij vooraf wel op de hoogte gesteld van deze gewijzigde ticketdeadline, maar u loopt toch altijd een risico van annulering. De aankondiging kan namelijk ook ‘s avonds of in het weekend plaatsvinden, op momenten dat wij u niet kunnen bereiken.

Netto prijzen niet transparant

Met de schuivende ticketdeadlines en de ancillary fees (neveninkomsten), lijken airlines naar allerlei middelen te zoeken om de opbrengsten te verhogen. Voor bedrijven en passagiers wordt het er niet transparanter op. Nog erger wordt het, wanneer luchtvaartmaatschappijen de TMC’s zogenaamde netto tarieven aanbieden, waar de TMC een markup op moet toepassen. Het is een trend aan het worden, waar het bedrijfsleven niet bij gebaat is.

De TMC wordt gestimuleerd het tarief op te hogen om op die manier marge te creëren. Maar wat blijft er op die manier over van het nut van de transactiefee en transparantie? Als klant dient u er op te kunnen vertrouwen, dat het tarief van de airline klopt. U moet niet bij elke reservering alle TMC’s hoeven vergelijken om het echte tarief te weten te komen. Het tarief van de airline dient apart te zijn van de fee die de TMC rekent en niet weer vertroebeld te worden zoals in de tijd dat we nog commissies kregen.

Op deze manier dragen de airlines niet bij aan transparantie en ontstaan er prijsverschillen in de vliegtarieven tussen de verschillende TMC’s. Het verdient daarom aanbeveling om bij uw TMC na te gaan of er met markups wordt gewerkt naast de transactiefees of dat het vliegtarief het echte vliegtarief is.

Transparantie in de zakenreismarkt ? We zijn er nog niet.

Ed Berrevoets
Door: Ed Berrevoets | ed-berrevoets[at]zakenreis.nl
Ed Berrevoets is directeur van de Nederlandse travel management company (TMC) VCK Travel en groot Apple-fan.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

Blogs
Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

29/10/2018

Op 1 september 2015 introduceerde Lufthansa als eerste luchtvaartmaatschappij haar Distribution Cost Charge (DCC) voor tickets van de Lufthansa Group die via de Global Distribution Systems (GDS’en) werden geboekt. De…