
In april 2014 werd mijn oog getrokken door een blog van Simon McLean. Hij stelde dat het zinloos is om prijzen van tickets in een benchmark te vergelijken. Hij schreef onder meer: “Prijzen en beschikbaarheid veranderen continu. Je hebt geen garantie dat de aangeboden prijzen ook in de toekomst zullen worden aangeboden. Je weet niet eens of de prijzen wel bestaan. Nieuwe aanbieders zeggen maar wat, passen het tarief wat aan of creëren zelf een tarief.”
Heeft een benchmark dan helemaal geen zin? Wij vinden van wel. Een benchmark kan ons de antwoorden geven op relevante vragen, zoals: Kan het goedkoper, beter, sneller? Doet ons bedrijf het goed? Maken we de juiste keuzes en zijn we niet te duur uit? Het zijn van die typische vragen, waar elke manager en elke directie zichzelf regelmatig mee confronteert. Iedereen is constant op zoek naar verandering en verbetering, naar onderscheid met de concurrent. Door middel van een benchmark met onze concurrenten en de markt nemen wij als Nederlanders elkaar graag de maat.
Daarmee benchmarken we onze eigen prestatie met die van soortgenoten. De antwoorden zijn eerlijk en betrouwbaar. En dat is wat je zoekt. Daar hebben wij op ingespeeld met ons uitgebreide benchmarkonderzoek. Wij hebben dit onderzoek voor onze klanten opgezet, maar iedereen kan er nu de resultaten van zien. Ook voor u zijn nu de uitkomsten van dit grootschalige benchmark onderzoek beschikbaar op de website: www.ervaardekracht.nl.
Sommige uitkomsten zijn ronduit verrassend. Wist u bijvoorbeeld, dat bijna 50 procent van de bedrijven denkt, dat het niet mogelijk is om verder op vliegtickets te besparen? Ik kan u verzekeren: wij weten beter.
Bijna de helft van de deelnemers heeft een management ondersteunende functie en weet dus uitstekend waar het om gaat. Daardoor zijn de antwoorden ook waardevol. Het is dus een mooie en representatieve meting geworden over facetten die met zakenreizen te maken hebben. Wat zijn de belangrijke agendapunten op de agenda van uw directie? En wat zijn de belangrijkste doelen die u met zakenreizen wilt realiseren?
Uit het onderzoek komt naar voren, dat een van de grootste frustraties het gebrek aan transparantie is. U ergert zich er aan, dat de prijzen van vliegtickets dagelijks veranderen, terwijl de service/vliegreis gelijk blijft. We kennen allemaal de verhalen van de buurman aan boord, die altijd minder heeft betaald. Het maakt het moeilijk om te budgetteren en om de gerealiseerde besparingen vast te stellen.
Dit en meer leest u in het benchmarkonderzoek. U kunt uw eigen resultaten direct aflezen en deze afzetten tegen de antwoorden van de andere deelnemers. Wij zijn er van overtuigd dat het u kan helpen om vast te stellen waar u het beter doet en waar u misschien andere resultaten heeft dan de andere marktpartijen. Wij nodigen u graag uit om uw voordeel te doen met de resultaten van het onderzoek. Zonder voorwaarden of verborgen regeltjes. Gewoon transparant met een Personal Touch.
Voor het volledige artikel van Simon McLean uit 2014, klik hier.