
Sommige luchtvaartmaatschappijen nemen het ontwerpen van een huisstijl zo serieus, dat er zelfs een clublied wordt bedacht. Dat is niet altijd een onverdeeld genoegen.
Ook allianties slaan soms trouwens aan het componeren. Star Alliance bijvoorbeeld heeft een heel orkest ingehuurd voor haar ‘theme song’. Er is ook een versie met tekst – iets met Let the stars guide the way of zoiets – maar eerlijk is eerlijk, dit bombastische nummer op vol volume heeft wel wat. Wij hebben in elk geval wel eens een medewerker van een Star-carrier zien volschieten bij dit filmpje.
Het clublied van Pakistan Airlines is van een totaal andere orde van grootte. Het klinkt alsof iemand net een synthesizer heeft gekregen en de verschillende functies test. Wel met een lokaal tintje, maar te eighties naar mijn smaak. Ongetwijfeld is de maker elke vrijdagavond tijdens happy hour te bewonderen in de bar van Holiday Inn Karachi.
Nee, dan PanAm. Helaas ter ziele, maar misschien kan een andere luchtvaartmaatschappij dit retro/Frank Sinatra-gevoel introduceren? Je verwacht bij dit nummer dat de stewardessen spontaan hun netkousen onthullen en in hoge hoed met wandelstok een dansje doen. Lights, camera, action!
Wie wel eens een evenement van Turkish Airlines heeft bijgewoond, krijgt het niet meer uit zijn kop: We are Turkish Airlines, we are globally yours. Dat wordt onafgebroken gedraaid, tot je het zo zat bent, dat zelfs een huiskameroptreden van Vader Abraham mét smurfen een verademing lijkt. Ongeloofwaardig? Ziehier het deuntje in een video die tien uur (!) duurt. Wie het volhoudt, krijgt een gratis abonnement op Zakenreis.
Garuda Indonesia is een sympathieke airline met geweldig personeel en een goede service. Maar dat clublied! En ook de Indonesiërs houden van herhaling – tijdens het evenement ter ere van de toetreding tot SkyTeam hoorden we dan ook de hele dag Gaaaaa-ruuuu-daaa Indoneeeee-sia. Geniet mee!
Okee, nog één hele erge dan. Air Canada werkt al jaren samen met niemand minder dan Céline Dion voor hun lijflied. En daar moet je van houden. Wat ik dus niet doe. Is het de quasi-inlevende blik in de camera (kom op, je zingt een reclamedeuntje in een vliegtuighangar!)? Of heur overstylede haar? Niemand ziet er zo uit na een vliegreis, dat is zeker. Nou ja, voor de fans, zullen we maar zeggen.