Home / Blogs / Redactie / Bij twijfel niet inhalen

Bij twijfel niet inhalen

02/07/2020

Ik las laatst dat corona meer op een religie dan op een pandemie lijkt. Naarmate het gevaar van besmetting in Nederland onzichtbaarder wordt, heeft iedereen een eigen versie van de ‘waarheid’. Sommige regels lijken nergens op te slaan en andere zijn zo logisch als wat en vice versa. Met elke versoepeling ontstaan er steeds meer grijze vlakken die in de afgelopen maanden nog zwart of wit waren.

Met de versoepeling van de regels bereiden veel bedrijven zich nu voor op een ‘Return to the Office’ en een aantal voegt nu ook ‘Return to Travel’ aan het prioriteitenlijstje toe. Beleidsmakers zullen in het heropenen van reisprogramma’s ook tegen een hele hoop ‘grijze’ besluiten aanlopen. Wanneer is een reis ‘essentieel’, wanneer is de beloning van een reis hoger dan het risico?

Vechten of vluchten?
Beleidsmakers in bedrijven krijgen de komende tijd te maken met dezelfde soort keuzes waar regeringsleiders de afgelopen maanden mee worstelden: een gebrek aan (juiste) informatie gecombineerd met een hoge onzekerheid over de toekomstige uitwerkingen van beslissingen. Bij hoge onzekerheid regeert vaak de angst: de neiging is een vecht-of-vluchtreactie. In een corporate omgeving is de kernreactie dan ook: bij twijfel niet inhalen maar vluchten.

Wat we de afgelopen tijd hebben onderzocht, is de rol van de reiziger in dit geheel. Uiteindelijk is het de reiziger die beslist om al dan niet op reis te gaan. Al mocht een overheid haar grenzen openstellen en heeft het risicoteam de reis geaccordeerd: het is de medewerker die beslist of hij gaat of niet.

Voor de medewerker ontstaan hierbij meer en andere informatiebehoeften dan voorheen. Elke stap van de reis kent nieuwe onzekerheden, zelfs voor de meest ervaren reiziger. Heb ik een gezondheidsverklaring nodig, wordt mijn temperatuur gemeten, kan ik mijn mondkapje declareren, wat gebeurt er op de luchthaven, mag ik een lounge in, is er eten aan boord, wat heeft de airline aan hygiëne maatregelen getroffen, wat gebeurt er bij aankomst in een land, kan ik een taxi nemen, hoe check ik in een hotel en ga zo maar door.

Wel of niet op reis?
Het begrip zakenreis zal daarom opnieuw moeten worden gedefinieerd. Met als belangrijkste ingrediënten technologie, innovatie en creativiteit.

Tijdens een hackathon hebben we getracht deze ingrediënten in te zetten om een app te ontwikkelen die de reiziger moet ondersteunen bij al deze nieuwe problemen. Het doel is hem helpen te beslissen om wel of niet op reis te gaan. Als een medewerker vervolgens op reis gaat, is hij in elk geval goed voorbereid. We hopen hiermee zowel de medewerker als de werkgever te helpen bij het heropenen van de reisprogramma’s.

Het prototype dat we tijdens de hackathon in minder dan drie dagen hebben ontwikkeld, won de eerste prijs. Een enorme eer om uit 86 inzendingen vanuit de hele wereld en alle hoeken van reisindustrie de eerste prijs te winnen. Wie had ooit gedacht dat de zakenreisindustrie het meest innovatieve idee kan voortbrengen?!

PS: Hier kunt u zien wat we hebben ontwikkeld: https://devpost.com/software/roadhack

Jeroen van Velzen is oprichter en CEO van Roadmap (getroadmap.com), een Delfts technologiebedrijf dat in 2015 op de markt kwam met een alles-in-een app voor zakenreizigers.

 

 

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
Hoop is geen strategie

Hoop is geen strategie

21/10/2020

U zult ook wel moe zijn geworden van al die coronadiscussies: komt reizen weer op het niveau van vroeger? En op welk niveau, en hoe snel? We kijken naar grafieken…

‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…

Duurzaamheidsdekmantel

Duurzaamheidsdekmantel

03/10/2019

Uit een peiling van I&O Research in opdracht van Klimaatverbond Nederland blijkt dat maar liefst 70 procent van de Nederlanders in een klimaatspagaat zit. Zij voelen zich betrokken en willen…