Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: koffertoeslagen

Travel Insight: koffertoeslagen

02/06/2013

Ik weet niet of u onlangs het artikel in Zakenreis nr. 453 omtrent het beleid van KLM om nu ook op Europese vluchten kosten te berekenen voor ruimbagage, heeft gelezen.

Ik sta niet van te kijken van dit initiatief. Veel concurrenten gingen KLM al voor en in het kader van de nieuwe trend in de luchtvaartindustrie waarbij – zoals ook bij de low-cost luchtvaartmaatschappijen gebeurt – reizigers moeten betalen voor extra’s, is dit een logische ontwikkeling.
Wel erg interessant is het te lezen dat KLM leden van haar Flying Blue-programma uitzondert van de betaling van deze bagagetoeslag.
Een hele slimme manier om aan speciale, gedetailleerde profielgegevens van reizigers te komen.

Reizigers die lid zijn van het Flying Blue-programma van KLM, zijn in het algemeen personen over wie de airline veel gegevens heeft. Deze Flying Blue-leden zijn dus ook een logische doelgroep, die de luchtvaartmaatschappij rechtstreeks zal gaan benaderen met speciale aanbiedingen (zie ook mijn column van vorige maand waarin ik sprak over IATA’s NDC-initiatief, waarin een nadrukkelijke focus zal komen te liggen op het rechtstreeks benaderen van reizigers met persoonsgebonden aanbiedingen).
‘Ken uw klant’ staat momenteel met stip op de eerste plaats in alle strategische plannen van de luchtvaartmaatschappijen; ‘customer profiling’ heet dit in vaktermen.
Net zoals Albert Heijn door middel van de AH-bonuskaart zo niet alles, dan toch heel veel weet van haar klanten, het uitgavepatroon, speciale voorkeuren voor producten, tijden waarop bij voorkeur wordt gewinkeld, et cetera, is de luchtvaartindustrie bezig met een enorme inhaalslag om veel meer van haar klanten te weten te komen.
Heeft u zich ook wel eens afgevraagd wat de achterliggende reden zou kunnen zijn waarom het zo succesvolle KLM-programma Meet & Seat reizigers in staat stelt via hun Facebook- en LinkedIn-profiel in contact te komen met andere passagiers? 
Jawel, customer profiling!

Ik wil toch nog even terug naar het doorberekenen van de kosten voor ingecheckte ruimbagage aan de klanten; veel reizigers proberen onder een betaling uit te komen door hun handbagagekoffers vol te proppen en vaak meerdere handbagage-items mee aan boord te nemen. Een strikt beleid en uniforme handhaving op dit gebied zou ik een logische aanpak van dit fenomeen vinden. Het blijkt echter dat dit beleid – afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij, de luchthaven en de check-in medewerker- op honderden verschillende manieren wordt geïnterpreteerd waardoor er bij de reizigers begrijpelijkerwijs frustratie ontstaat.

Wat mij echter het meest frustreert is dat Transavia nu ook haar reizigers op de vakantiecharters laat betalen voor ingecheckte bagage én het totaalgewicht van de handbagage wil gaan beperken tot 5 kilo.
Dit is wat mij betreft een domme, ondoordachte maatregel, die alleen maar in de hand zal werken dat reizigers gaan vliegen met maatschappijen die wél 10 kilo handbagage toestaan.
Want zeg nou zelf, een lege handbagagekoffer weegt al 2 kilo, een notebook, opladers, een boek en toiletartikelen (dit is echt het minimale) komen al snel op 3-4 kilo. Totaal dus al meer dan 5 kilo.
Dan heb ik het nog niet eens over dames die – als gevolg van de regel dat slechts één stuk handbagage – al verplicht zijn om naast de normale spullen hun handtas in de handbagagekoffer moeten stoppen.

Het lijkt wel of Transavia er alles aan doet om het reizen met haar te ontmoedigen en daar word ik als reguliere passagier van deze maatschappij NIET vrolijk van.

Herman Mensink is voorzitter van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
Bij twijfel niet inhalen

Bij twijfel niet inhalen

02/07/2020

Ik las laatst dat corona meer op een religie dan op een pandemie lijkt. Naarmate het gevaar van besmetting in Nederland onzichtbaarder wordt, heeft iedereen een eigen versie van de…

‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…

Duurzaamheidsdekmantel

Duurzaamheidsdekmantel

03/10/2019

Uit een peiling van I&O Research in opdracht van Klimaatverbond Nederland blijkt dat maar liefst 70 procent van de Nederlanders in een klimaatspagaat zit. Zij voelen zich betrokken en willen…