Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: op weg naar een nieuw distributiemodel

Travel Insight: op weg naar een nieuw distributiemodel

21/01/2016

Wellicht heeft u gelezen dat sinds 1 november Lufthansa-tickets ook zonder betaling van de 16 euro distributietoeslag kunnen worden geboekt via Google Flights. Voor­alsnog geldt dit alleen in de VS, maar het is een kwestie van tijd voordat het overwaait naar Europa.

Ik zie deze ontwikkeling als slechts één van de vele op weg naar een nieuwe distributiemodel. Lufthansa heeft al strategische overeen­komsten afgesloten met technologie-giganten zoals Farelogix en Concur, de dochteronderneming van SAP, die met haar product Triplink business travel data consolideert, ongeacht het boekingskanaal dat wordt gebruikt.

Sinds de bekendmaking van de Lufthansa Groep in juni 2015, hebben de GDS’en, de zakenreisbureaus en ook sommige travel managers schande gesproken over het initiatief om een toeslag van 16 euro te berekenen voor boekingen die via de GDS’en worden gemaakt. “Onbestaanbaar” en “schandalig” zo zegt de ECTAA (Euro­pean
Travel Agents’ and Tour Operators’ Associa­tion) bij monde van haar secretaris-generaal Michel de Blust. ECTAA heeft meteen het zwaarste wapen in de strijd geworpen en heeft een aanklacht ingediend bij de Europese Commissie. ECTAA claimt dat ze na een grondige analyse tot de conclusie is gekomen dat de alternatieve boekings­kanalen waarbij de 16 euro toe­slag niet hoeft te worden betaald, geen efficiën­te en realistische alternatieven zijn. Tevens stelt ECTAA dat deze toeslag een flinke prijsverhoging voor de reizigers zal betekenen en de reisbureaus in een oneerlijke concurrentiepositie dwingt in vergelijking tot de directe distributiekanalen van de luchtvaartmaatschappij.

Ho even… het betalen van de 16 euro toeslag is geen verplichting; deze komt alleen in beeld wanneer de reservering in een GDS wordt gemaakt. Bij een boeking via een zogeheten direct connect-koppeling, zoals bijvoorbeeld Fare­logix, Concur of via Google Flights, hoeft deze 16 euro helemaal niet te worden betaald. Het feit dat ECTAA aangeeft dat de andere boekingskanalen inefficiënt  zijn, komt enkel en alleen omdat veel zakenreisbureaus in het verleden zelf onvoldoende aandacht hebben geschonken aan de ontwikkeling van direct connect-constructies. Zij hebben zich gewenteld in de weelde van de GDS’en, omdat dit immers voor hen commercieel interessanter was.
Bovendien komt de prijsverhoging alleen in beeld als de reisbureaus het gemis aan vergoedingen van de GDS’en bij hun klanten in rekening gaan brengen. Natuurlijk weet ik dat de GDS’en uitstekende en efficiënte systemen aan­bieden, waarbij vliegtarieven op heel eenvoudige wijze met elkaar kunnen worden vergeleken. Maar je mag
de schuld niet bij de airlines neerleggen als zij er niet op zitten te wachten om via een voor hen relatief duur distributiekanaal, alleen op prijs te kunnen concurreren.

O ja, Ryanair heeft medegedeeld 200 IT-medewerkers in dienst te hebben genomen die allen de opdracht hebben om een website te ontwikkelen waarmee de airline de Amazon.com van de reisindustrie moet worden. Ryanair wil op deze website haar 100 miljoen reizigers – naast de eigen Ryanair-vluchten en prijsvergelijkingen met andere maatschappijen – ook speciale hotels, restaurants en theater- en voetbal­tickets aanbieden. Wellicht een idee voor ECTAA om nog een klacht  in te dienen in Brussel ?

Herman Mensink
Door: Herman Mensink | herman.mensink[at]zakenreis.nl
Herman Mensink is erelid van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
‘Lieve KLM’

‘Lieve KLM’

07/10/2019

Gefeliciteerd met je honderdjarig bestaan. Je bestaat nu eeuwig. Dat is echt heel knap. Ik schrijf deze column tijdens de zoveelste vlucht die ik dit jaar met je maak. Ik…

Duurzaamheidsdekmantel

Duurzaamheidsdekmantel

03/10/2019

Uit een peiling van I&O Research in opdracht van Klimaatverbond Nederland blijkt dat maar liefst 70 procent van de Nederlanders in een klimaatspagaat zit. Zij voelen zich betrokken en willen…

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

29/10/2018

Op 1 september 2015 introduceerde Lufthansa als eerste luchtvaartmaatschappij haar Distribution Cost Charge (DCC) voor tickets van de Lufthansa Group die via de Global Distribution Systems (GDS’en) werden geboekt. De…