Home / Blogs / / Mystery Buyer: met nieuwkomers is het goed praten

Mystery Buyer: met nieuwkomers is het goed praten

01/09/2013

De contracten met vliegmaatschappijen zoals die in onze markt worden opgesteld, zijn die voor uitgaande retourvluchten. Medewerkers keren in de beleving van airlines dus altijd terug naar het vertrouwde Neder­land.

Maar Nederlandse bedrijven vliegen ook met regelmaat mensen in. Welis­waar in mindere mate, maar voor som­mige bedrijven vormt dat toch een aardig percentage van de vluchten. Het is dan ook jammer dat het contract hiervoor nooit inzetbaar was. Met het openen van Schiphol voor low-cost carriers en Golfmaatschappijen veran­dert echter ook de markt. Deze (relatieve) nieuwkomers schudden de boel aardig wakker. Niet alleen is het directe netwerk vanuit Schiphol uitgebreid, ook het begrip service is naar een geheel nieuw niveau getild. Om als inkoper met deze maatschappijen rond de tafel te zitten, is een beleving op zich. Deze partijen willen onze business!

Waar wij gewend waren geraakt aan de nogal koude opstelling van de gevestigde orde, staan de nieuwelingen te trappelen. Persoonlijk contact blijkt wel degelijk mogelijk en de wensen van het bedrijf staan centraal. Dit beperkt zich zeker niet tot mooie kortingspercentages – hier wordt gepraat over de essentie. Over gratis upgrades en toegang tot lounges hoeft niet langer te worden onderhandeld; elke zake­lijke reiziger die onder het contract valt, krijgt op het moment van boeken een goede status toebedeeld. Je hebt een contract, dus wordt deze reiziger in geval van overboekingen nooit van de vlucht gegooid. Wachtlijst vol? Geen probleem. De relatie wordt zo gewaardeerd, dat binnen korte tijd je reiziger kan worden ingeboekt – gewoon even aangeven bij de accountmanager. Tarieven zijn zelfs al boekbaar als het contract nog niet officieel is getekend. Een mondelinge goedkeuring is al voldoende – de korting wordt gewoon handmatig verwerkt. De schakeling tussen reisagent en de vliegmaatschappij is persoon­­lijk, doelgericht en snel. En de travel manager hoeft er niet tussen te zitten.

Ook de luchthaven van vertrek is geen probleem. Opeens kunnen er contracten onder het reeds bestaande contract van het hoofdkantoor worden gehangen. Dus alle mensen die naar jou toe komen, kunnen eveneens profiteren van jouw scherpe voorwaarden. En zo voorziet de travel manager in de behoefte aan transparantie. Vanuit elk kantoor kan nu iedereen met dezelfde maatschappij reizen. Dat er vanuit verschillende ‘points of sales’ wordt gewerkt, is geen obstakel. De communicatie verloopt via het hoofdkantoor, net als de monitoring en het voornaamste contact met accountmanagement. Problemen kunnen worden neergelegd bij lokale accountmanagers.

Deze slimme manier van werken betekent dat de nieuwkomers hun marktaandeel snel zien toenemen. Waar in het verleden de discussie kon ontstaan over de beste aanbieder per kantoor, is dat nu geen punt meer. De travel policy kan zo worden ingericht, dat er te allen tijde met deze vaste vervoerder wordt gevlogen. Elke reiziger heeft dus dezelfde beleving. Met een beetje geluk neemt dit uiteindelijk ook de discussie over de individuele spaarprogramma’s weg. Uiteindelijk weegt het vliegcomfort toch op tegen de punten die voor de vlucht worden ontvangen. En de fervente spaarder wordt gewoon lid van het spaarprogramma van de nieuwkomers.

In deze blog beschrijven corporate travel managers anoniem – en dus ongezouten – ervaringen uit de praktijk van het zakelijk reizen. Wilt u reageren of onze volgende mystery buyer zijn? Mail naar: mysterybuyer@zakenreis.nl.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Blogs
Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

Travel Insight: Dynamische ticketprijzen

29/10/2018

Op 1 september 2015 introduceerde Lufthansa als eerste luchtvaartmaatschappij haar Distribution Cost Charge (DCC) voor tickets van de Lufthansa Group die via de Global Distribution Systems (GDS’en) werden geboekt. De…