Home / Artikel / Transavia wil als eerste airline naar Lelystad

Transavia wil als eerste airline naar Lelystad

31/10/2016

Transavia wil wel als eerste airline in 2018 vanaf Lelystad Airport vliegen. Dit zegt directeur Mattijs ten Brink in een vraaggesprek met Zakenreis. “Schiphol zit volgend jaar vol, dus moeten we elders groeien. Wij wachten tot we van Schiphol een concreet aanbod krijgen voor Lelystad dat we niet willen weigeren,” aldus Ten Brink.

De kans is groot dat Schiphol het maximaal toegestane aantal van 500.000 vliegbewegingen tot 2021, al in 2017 bereikt. Lelystad is al jaren aangewezen als ‘strategische reserve’ van Schiphol en per 1 april 2018 wil de luchthaven deze reserve aanspreken. Is het realistisch dat een vergroot Lelystad over minder dan anderhalf jaar al opengaat? Ja, zegt CEO Jos Nijhuis desgevraagd aan Zakenreis. “De werkzaamheden aan baanverlenging zijn begonnen en dat geldt ook voor een nieuw luchthavengebouw. Beide kunnen binnen een jaar klaar zijn.”

En een eerste klant is er dus ook al, Transavia wil wel. Ten Brink: “Als het qua prijs en bereikbaarheid goed is geregeld, gaan we erheen. Die eerste twee of drie vluchten per dag op Lelystad, ja, dat zouden wij weleens kunnen zijn. Dan hebben we naast de drie Nederlandse luchthavens – Schiphol, Eindhoven en Rotterdam The Hague, vanwaar we nu opereren – een heel mooi product: een nieuwe luchthaven die we kunnen inzetten bij de concurrentie.”

Transavia heeft geen bezwaren tegen Lelystad als zodanig, maar Ten Brink vraat zich wel hardop af hoeveel groei er nog ‘nodig’ is op de Nederlandse markt voor Europese vluchten. “Is er nog zoveel behoef­te aan groei voor Europese reizen, denk ik weleens. Al die zeventien miljoen Nederlanders zijn nu wel bediend. Het gaat de komende tien jaar niet in hetzelfde tempo door. Groei is geen must, slim zijn is dat wel.”Transavia

Zoekende
Transavia is sowieso op zoek naar een nieuwe horizon. Het is een soul searching waarbij Ten Brink liever niet over ‘airline’ spreekt als hij aan het eigen bedrijf refereert. “Wij zijn een organisatie en ik gebruik bewust dát woord en niet ‘airline’. Je zou ons net zo goed een tech company kunnen noemen die toevallig een paar vliegtuigen heeft.” En in welke richting beweegt die ‘organisatie’ zich? Ten Brink: “Mijn kristallen bol is niet beter dan die van andere mensen, dus ik weet het ook niet. Wij proberen te begrijpen waar het naartoe gaat met de reiziger.”

Transavia spreekt sinds 2015 ook de zoek zakenreiziger aan, met speciale bundels onder de namen Max-tarief en Plus-tarief. Voor een meerprijs krijgt de passagier sinds­dien voordelen als: de mogelijkheid tot vlucht­wijziging, meer toegestane bagage, Flying Blue Miles sparen en fast track security. Het begrip zakenreiziger is rekbaar bij Transavia. Ten Brink: “Aan boord loopt vrije tijd en zakelijk door elkaar. Degene die vandaag op vakantie naar het tweede familiehuisje in Faro vliegt, kan morgen als zakenreiziger bij ons aan boord komen. Maar zo iemand kijkt dan niet opeens heel anders tegen de wereld aan en wil misschien als zakelijke reiziger net zo worden behandeld als privé.”

De speciale bundels zijn niet per se bestemd voor de zakenreiziger, maar voor iedereen die frequent vliegt en ‘niet te veel hassle’ wil hebben, zegt Ten Brink. “De manier van reizen wordt anders voor de zakenreiziger. Vroeger was het ‘s ochtends heen en ‘s avonds terug. Het nieuwe type zakenreiziger draagt niet langer een pak en een koffertje, maar loopt op gympies met een laptop onder de arm, kan overal werken en wil het ook leuk hebben. Werk in Parijs betekent een zakelijk doel combineren met een bezoek aan het Louvre en langer blijven.”

Is dat over de hele breedte zo? Grote TMC’s geven aan dat dit juist géén trend is, omdat bedrijven duty of care hebben en deze liever niet laten doorlopen in de vrije tijd van de zakenreiziger. Ten Brink: “Ja, maar dan heb je het over grote ondernemingen. Bij ons gaat om het midden- en kleinbedrijf. Mensen die meestal zelf hun reizen boeken en daar geen travel managers voor hebben. De corporate bedrijven boeken niet snel bij ons en jagen de groei van de zakelijke reismarkt ook niet aan.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Transavia: een tech company met vliegtuigen’ dat is verschenen in Zakenreis #488. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
artikelen