Home / Artikel / ‘The next generation’ aan zet bij Aerodynamics

‘The next generation’ aan zet bij Aerodynamics

29/12/2021

Aerodynamics Private Jets verzorgt al 35 jaar ‘luchtvervoer op maat’ en het gaat beter dan ooit tevoren. De coronacrisis zorgde voor een toestroom van vermogende mensen die het ervoor over hebben om met een privéjet op reis te gaan. Een mooi moment om het stokje door te geven bij het familiebedrijf, the next generation staat in de startblokken.

 

“Het is nog nooit zo goed gegaan met Aerodynamics,” zegt Huyb van Monsjou (63), die het bedrijf in 1986 oprichtte (op de foto rechts, samen met dochter Sophie). “Dat heeft mede te maken met de pandemie. Veel vermogende mensen hebben het er nu eerder voor over om met een privéjet op vakantie te gaan, naar hun tweede huis of hun boot. Vliegen met een private jet betekent immers ook private space. Niet alleen ín het vliegtuig, maar je vermijdt ook de wachtrijen op de luchthavens. Dat is een groot pluspunt in deze tijd. Daarnaast vinden passagiers het prettig dat ze geen mondkapjes hoeven te dragen tijdens een privévlucht. Het zakelijk vervoer per privéjet bleef enige tijd achter, maar begint nu ook weer op stoom te komen.”

“Aan alles merk je dat de pandemie geen algehele economische crisis heeft veroorzaakt,” zegt Jan Roosjen (66), die sinds 1991 bij de charter­broker werkt en medeaandeelhouder is (op de foto links, samen met zoon David). “Het lijkt alsof er geen grote financiële problemen zijn in onze doelgroep. Zodra het kon, zijn mensen weer gaan reizen. Het kan niet op, er vindt duidelijk een inhaalslag plaats. We hebben nu zelfs afspraken met een speciale touroperator voor welgestelden.”
“Vanaf juni versoepelden de reisvoorwaarden in Europa en begon het los te gaan,” zegt Ronald Wüstefeld (63), die sinds 2001 werkt bij Aerodynamics (op de foto rechtsonder, samen met dochter Roos) . “De populairste bestemmingen zijn Zuid-Frankijk, Ibiza, Malaga en Sardinië. De mensen hadden lang binnen gezeten, je mocht bijna niks in Nederland, en toen kon het ineens weer. Er leek in 2021 geen eind aan het zomer­seizoen te komen. Terwijl nor­maal gesproken in september de vakan­ties ophouden, is het nu nog steeds druk.”

Familiebedrijf
Aerodynamics is de afgelopen vijf jaar een ‘echt’ familiebedrijf geworden, met het toetreden van drie kinderen van de tweede generatie. Sophie van Monsjou (26), David Roosjen (30) en Roos Wüstefeld (30), voelden zich eveneens aangetrokken tot de luchtvaartwereld. Zij maken deel uit van het team en zijn allen ook officieel broker. Roos Wüstefeld richt zich primair op de markt voor vervoer per zakenjets, terwijl David Roosjen hoofdzakelijk verantwoordelijk is voor de ad-hoc-charters die Aerodynamics sinds 2019 voor Transavia verzorgt. Sophie van Monsjou houdt zich bezig met beide activiteiten en is als de benjamin ook de social media-expert.

Wisseling van de wacht
Volgend jaar staat Aerodynamics voor een interne verandering: Huyb van Monsjou en Jan Roosjen doen per 1 januari een stapje terug. Zij dragen langzaam maar zeker het stokje over aan the next generation. Voor de continuïteit blijft Ronald Wüstefeld samen met de drie kinderen de dagelijkse leiding verzorgen.
Jan Roosjen: “Huyb en ik worden als het ware deeltijd- en oproep­krachten, maar kunnen indien nodig ook weer fulltime een week bij­springen. Ze kunnen ons te allen tijde bellen. Hoe zat het ook alweer met die ene klant? Sophie, David en Roos kunnen alles, maar de vaders hebben natuurlijk meer ervaring. Dat is onze toegevoegde waarde en daarom blijven we betrokken bij het bedrijf.”
Ronald Wüstefeld: “Huyb en Jan hebben klanten waar ze al tientallen jaren zaken mee doen en die hen rechtstreeks bellen. Dat zal niet veranderen. Er is sprake van een ‘softe’ overdracht.”
Er was ook een alternatief geweest, buiten de families om. Een ander bedrijf wilde Aerodynamics wel overnemen.
Huyb van Monsjou: “Daar zijn we niet op ingegaan. Dan had je géén softe overdracht gekregen en had ik een nieuwe baas boven mij gekregen. Dit is veel leuker, met de kinderen, en dan hoef ik ook niet uit te leggen waarom ik op een mooie dag aan het golfen ben.”

Waarom stapt de jonge garde in het bedrijf?
Roos Wüstefeld: “Ik werkte al in reisbranche, bij een zakenreisagent, en had er nooit aan gedacht om collega van mijn vader te worden. Totdat ze iemand wilden aannemen bij Aerodynamics en ik hielp om een profielschets op te stellen. Mijn vriend las het en zei: ‘Jij past precies in dat profiel. Is het niks voor jou?’ Toen ben ik toch maar een keer gaan praten met Jan en Huyb, en zo is het gekomen.”
David Roosjen: “Bij mij ligt het anders, want ik had stiekem wel gehoopt later bij Aerodynamics te zullen werken. Ik heb een opleiding aan de BUas gevolgd en ben daarna door Zuid-Amerika gaan reizen. Ik heb stages gelopen in de corporate wereld, maar vond dat eigenlijk niks. Als klein jongetje trok de vliegwereld mij al aan. Ik ging regelmatig met mijn vader mee als hij een vlucht moest begeleiden. Ik vond het geweldig om zo’n toestel van binnen te kunnen bekijken. Ik voel me hier dan ook helemaal op mijn plek.”
Sophie van Monsjou: “Ik heb de hogere hotel­school afgerond en veel ervaring opgedaan met stages. Daarnaast vond ik het altijd al leuk om evenementen te organiseren. Aerodynamics kon op een gegeven moment wat extra handjes gebruiken en mijn vader vroeg of ik niet tijdelijk bij hem wilde werken. Ik vond het superleuk om met hem op kantoor te zitten en ik ben blij dat tijdelijk permanent is geworden.”

Andere activiteiten van Aerodynamics
David Roosjen: “Aerodynamics verzorgt sinds januari 2019 de ad-hoc-charter­­vluchten voor Transavia. Dit zijn vluchten op maat voor bedrijven of particulieren met een Transavia-vliegtuig naar een bestemming van hun keuze. We doen namens Transavia de verkoop en zijn verantwoordelijk voor de commerciële afhandeling van deze vluchten.”
Roos Wüstefeld: ”Een andere activiteit van Aero­­dynamics betreft de bemiddeling bij het aanschaffen van een eigen privéjet. Dit geschiedt onder de naam Aircraft Manage­ment Schiphol. Het begint bij het aankoop­proces van de jet en loopt door tot in het commerciële gebruik. We verzorgen ook het beheer en het management van de toestellen. Wij hebben jarenlange ervaring op dit terrein, en onze relaties vinden het fijn dat wij ze op deze wijze ontzorgen.”
Sophie van Monsjou: “De laatste maanden van het jaar was het extreem druk met groepen. Wij huren regelmatig een Boeing in voor een vlucht naar een beurs, conferentie of sport­evenement. Maar ook een bedrijfsuitje of familiefeest in het buitenland is populair. De agenda voor 2022 is al behoorlijk gevuld, business is booming.”

Het artikel ‘The next generation aan zet bij Aerodynamics’ is gepubliceerd in Zakenreis Magazine #522 (december/januari 2022).

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
artikelen
KLM is aan de beterende hand

KLM is aan de beterende hand

29/12/2021

De heropening van de VS is een belangrijke lakmoesproef voor het herstel van KLM. De maatschappij liet de afgelopen tijd meermaals doorschemeren dat het echte herstel pas zou beginnen als…