Home / Artikel / Thalys groeit vooral tussen Amsterdam en Brussel

Thalys groeit vooral tussen Amsterdam en Brussel

10/05/2018

Thalys heeft zich een belangrijke plaats verworven in het vervoer tussen Amsterdam, Brussel en Parijs. Veel zakenreizigers verkiezen de trein boven het vliegtuig, zegt topvrouw Agnès Ogier. Ze benadrukt dat Thalys een goedlopend bedrijf is dat zonder overheidssteun de eigen broek ophoudt.

De directe hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Parijs doet er drie uur en een kwartier over. Het vliegtuig is sneller, maar wie niet op de luchthaven zelf moet zijn, is met transfers even lang onderweg als met de trein.

Zakenreis stapte op Thalys naar Brussel-Zuid, waar het hoofdkantoor van de railvervoerder zit. De afstand is in minder dan twee uur afgelegd, met een topsnelheid van 300 km p/u op de Nederlandse hogesnelheidslijn (hsl). Het verblijf aan boord is toch lang genoeg om een maaltijd te nuttigen – in de zakelijke klasse Premium is deze inbegrepen – en te werken. De hele trein heeft gratis wifi. Het zijn deze voordelen, snelheid en comfort, die Thalys aantrekkelijk maken, vooral voor zakenreizigers, zegt Agnès Ogier, de Française die sinds eind 2014 CEO is van het bedrijf.

Hoe staat Thalys ervoor?
“Heel goed. We zijn een winstgevend bedrijf en het aantal reizigers groeit weer. We hebben wel erg veel last gehad van de terroristische aanslagen in Parijs en Brussel, in 2015 en 2016, maar we hebben ons daar nu van hersteld. In 2017 kwamen we voor het eerst boven de zeven miljoen reizigers uit. De Nederlandse route, zoals wij dat noemen, is altijd gegroeid, ook in 2016. Afgelopen jaar nam het aantal reizigers tussen Amsterdam en Brussel met 14 procent toe, tussen Amsterdam en Parijs met 6 procent.

Wat is uw marktaandeel als we de trein vergelijken met het vliegtuig tussen Amsterdam en Parijs?
“We zijn op dat traject, vergeleken met het vliegtuig, goed voor bijna 70 procent van het vervoer, een getal dat al enige jaren stabiel is. Maar het marktvolume groeit en wij groeien mee. Er rijden nu veertien Thalys-treinen per dag tussen Amsterdam en Brussel, met tussenstops op Schiphol, Rotterdam en Antwerpen. Tien treinen gaan door naar Parijs.”

Thalys opent een nieuwe route vanuit Nederland naar Charles de Gaulle. Met welk oogmerk?
“Volgend jaar zullen we twee treinen per dag laten rijden die vanuit Amsterdam, na de drie tussenstops, vanuit Brussel direct doorgaan naar Charles de Gaulle, met Marne-la-Vallée als eindstation. Het is bedoeld voor mensen die een vlucht willen halen op een van beide luchthavens, maar op Charles de Gaulle zitten ook veel hoofdkantoren van bedrijven die de congestie van het stadscentrum van Parijs zijn ontvlucht. Dit trekt veel zakelijke reizigers. Op de luchthaven zijn ook veel zakelijke bijeen­komsten en conferenties, waar je straks met de trein naar toe kunt, ‘s ochtends heen en ‘s avonds weer terug. Met het vliegtuig kan dat ook, maar dan heb je al de hassle erbij. Als onze verbinding naar Charles de Gaulle goed loopt, voeren we de frequentie op.”

Hoeveel zakelijke reizigers vervoert u tussen Amsterdam en Brussel, en naar Parijs?
“Ongeveer de helft reist zakelijk. Veel zakenreizigers zien de trein op deze routes als een ideaal vervoermiddel, omdat ze aan één stuk kunnen werken. We hebben een verge­lij­kend onderzoek gedaan tussen trein en vlieg­tuig naar nuttige werktijd. Daaruit bleek dat de onder­­­brekingen tijdens de vliegreis als zeer storend worden ervaren. Tijdens de vlucht kun je niet ononderbroken doorwerken, in de trein wel.” 

Zijn er ook contracten met corporates?
“Vanzelfsprekend, dat is heel belangrijk voor ons. Met de meeste grote bedrijven doen we zaken via travel management companies. En grote klanten geven we natuurlijk korting. Ook met het mkb sluiten we contracten af. Zelfs hele kleine bedrijven en zzp’ers geven we korting. Wij stellen geen minimum aan het aantal gekochte tickets. Voordeel van een zakelijk ticket is dat het de meest flexibele tickets zijn, qua wijzigingen, terugbetaling en toegang tot de trein. Loopt een vergadering uit? Dan kun je op hetzelfde ticket altijd een volgende trein pakken. Ideaal voor de zakenreiziger dus.”

Airlines zeggen dat treinen op subsidie rijden, zoals bij de twee staatsspoor-bedrijven in Frankrijk (SNCF) en België (NMBS). Het zou daarom oneerlijke concurrentie zijn.
“Ik voel me niet aangesproken. Thalys krijgt geen subsidie. We worden gerund als een private onderneming, ook al zijn SNCF en NMBS twee van onze aandeelhouders. We betalen de normale tarieven voor het gebruik van het spoor. En al met al zijn we een efficiënt bedrijf, met ticketprijzen die kunnen concurreren met die voor het vliegtuig of goedkoper zijn.”

Airlines betalen geen belasting op kerosine en vliegtickets. Wat vindt u daarvan?
“Europese regeringen hebben de mond vol over milieuvriendelijk vervoer dat ze willen stimuleren. Zelfs airlines als KLM en luchthavens zoals Schiphol zeggen dat treinvervoer over afstanden tot 500 kilometer beter is dan vliegen. Het belastingsysteem zou daar dan ook op aan moeten sluiten en dat is nu niet het geval.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Agnès Ogier, Thalys: Nederlandse route groeit gestaag’ dat is verschenen in Zakenreis #502. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar.

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen
Sneller en slimmer vliegen

Sneller en slimmer vliegen

01/08/2018

Met een serie maatregelen die thuis al beginnen, kan in Europa gemiddeld 63 minuten van de reistijd worden afgeschaafd. Dat is het resultaat van een trits onderzoeken van het Europese…