Home / Artikel / Sneller en slimmer vliegen

Sneller en slimmer vliegen

01/08/2018

Met een serie maatregelen die thuis al beginnen, kan in Europa gemiddeld 63 minuten van de reistijd worden afgeschaafd. Dat is het resultaat van een trits onderzoeken van het Europese PASSME-project. Schiphol heeft al aanbevelingen overgenomen.

Vragen we straks, als we net aan boord van het vliegtuig zijn gestapt, aan onze medepassagiers of ze de stoelrij eventjes willen uitschuiven? En versturen we dan onze koffers via de supermarkt, om hem pas in het hotel weer terug te zien?

De Europese onderzoekers van PASSME werkten drie jaar aan oplossingen om vliegreizen te vergemakkelijken. Het onderzoek naar sneller en slimmer vliegen maakt onderdeel uit van het EU-Horizon2020 programma dat innovatie in Europa wil aanjagen. Voor PASSME ontvingen twaalf organisaties uit zeven EU-landen in totaal 4,7 miljoen euro. In Nederland deden TU Delft, NLR, KLM en Schiphol mee. Met tientallen aanpassingen, groot en klein, hebben de onderzoekers in totaal 63 minuten afgeschaafd van een gemiddelde Europese vliegreis. De grootste tijdwinst, gemiddeld 33 minuten, valt te behalen als passagiers hun bagage niet meenemen, maar separaat naar hun bestemming laten sturen. Dat voorkomt dat ze na hun vlucht lang bij de bagageband moeten wachten.

“Ik heb het mezelf al aangewend,” zegt PASSME-project­leider professor Sicco Santema van TU Delft. “Als ik op reis ga, stuur ik mijn koffers op. Die staan dan bij aan­komst keurig in het hotel te wachten. Vergelijk het met online bestellingen. Daar zijn we ook gewend dat pakjes worden bezorgd of dat je pakketten afgeeft bij de supermarkt.”
Het instappen in vliegtuigen kan tot 17 minuten sneller met een ander ontwerp vliegtuigstoelen die, als het toestel aan de grond staat, in elkaar kunnen worden geschoven zodat een breder gangpad ontstaat. “Mensen kunnen elkaar dan in het gangpad passeren,” zegt onderzoeker Suzanne Hiemstra van TU Delft. “Als het toestel gaat vertrekken, kunnen passagiers de stoelen opzijschuiven en hebben ze een normale zitplaats.” De stoelen zijn samen met de onderzoekers ontwikkeld door de kleine Italiaanse fabrikant Optimares.
“Ik weet niet of je alle tijdwinst zomaar bij elkaar kunt optellen,” zegt Santema, “maar elk van deze maatregelen heeft een positief effect.” Ook kunnen ze de capaciteitsproblemen op drukke vliegvelden verlichten. “Als je zulke oplossingen slim toepast, dan kun je ook de capaciteit vergroten van luchthavens die snel vol raken.”

Het voorspellen van passagiersdrukte
Schiphol diende samen met de luchthaven van Hamburg als proeftuin voor de onderzoekers. Nog terwijl de proe­ven liepen, namen de vliegvelden al voorstellen over. “We geloven heel erg in alternatieve bagagestromen,” zegt operationeel directeur Birgit Otto van Schiphol. “We bieden nu al met PostNL, Corendon en Transavia de moge­lijkheid om koffers in te checken op onze parkeerplaats en experimenteren met bagage drop-off als je per taxi komt.”
Schiphol is al erg ver met het volgen van reizigersstromen met camera’s en bluetoothbakens en het doen van voorspellingen aan de hand van patronen. Otto: “Inmiddels kunnen we vier uur van tevoren voorspellen wat eraan gaat komen qua drukte. Daarmee kunnen we de inzet van personeel plannen, bepalen wanneer we het beste kunnen schoonmaken of bij drukte sneller besluiten meer veiligheidspaden te openen of tot een gatechange.”

Veiligheidscontrole
De veiligheidscontroles blijven voorlopig nog het grootste knelpunt. “Het liefst willen we dat passagiers overal door kunnen lopen,” zegt Otto. “We zijn daarmee al heel ver, alleen voor de veiligheidscontrole hebben we nog geen oplossing. Maar we werken er samen met de Marechaussee (Kmar) aan dat het hele proces biometrisch wordt. Zodat, als je incheckt met je paspoortgegevens, de Kmar de controle alvast kan starten voor je bij de balie bent.”

Passme heeft niet gekeken naar nieuwe manieren voor de veiligheidscontroles. Schiphol doet dat zelf wel en installeert met voorrang nieuwe handbagagescanners, waardoor reizigers niet langer koffers te hoeven openen of jaszakken leeg te halen. TU Delft werkt dat verder uit. Er wordt gedacht aan scanners die passagiers en bagage controleren als ze simpelweg langslopen. “En we werken nu aan een persoonsscanner in de draaideur,” zegt Sante­ma. “Als je ‘goedgekeurd’ wordt, gaat de deur open. Alleen moet je nu nog twee rondjes meelopen voor een scan.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Sneller en slimmer vliegen’ dat is verschenen in Zakenreis #504. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 32 euro per jaar.

Herman Stil
Door: Herman Stil | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is luchtvaartredacteur bij Het Parool. Hij levert maandelijks een bijdrage aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen
Reis om de wereld in 44 uur

Reis om de wereld in 44 uur

17/09/2018

Ook zakenreizigers maken gebruik van de Round the World Tickets
 die de drie luchtvaartallianties aanbieden. Hoe vermoeiend of 
(on-)aangenaam is het om in korte tijd en door verschillende tijdzones over…