Home / Artikel / NH Hotel Group breidt ondanks corona uit

NH Hotel Group breidt ondanks corona uit

23/09/2020

Het ging zo goed met NH Hotel Group in 2019 en ook nog begin dit jaar: klinkende financiële resultaten, nieuwe vestigingen waaronder het blinkende nhow Amsterdam RAI, grootse plannen. En toen sloeg het coronavirus toe en veranderde alles: de omzet kelderde. Maarten Markus, managing director Northern Europe van het concern, blikt aan de koffietafel bij NH Amsterdam Schiphol Airport terug en vooruit.

Wanneer begon u te vermoeden dat het de verkeerde kant opging?
“In Zuid-Europa rommelde het al vanaf februari, maar hier zagen we half maart dat er echt iets aan de hand was. Hals­overkop moesten van overheidswege allerlei restaurants dicht en kwam het voor ons heel dichtbij. ‘Oei, oei, oei,’ dachten we, wat gaat er nu gebeuren? Twee weken later hebben we al besloten onze eerste hotels tijdelijk te sluiten wegens gebrek aan klandizie. Wat? Een hotel is 24/7 open, we wisten niet beter. En nu: dicht, gewoon op slot.”

En daar bleef het niet bij.
“Nee, het was niet één verdwaalde vestiging die even dicht ging wegens een leiding­breuk of iets dergelijks. Bijna alle NH hotels sloten in april en mei hun deuren, wereldwijd. In Nederland hebben we een klein aantal opengehouden: NH Collection Amsterdam Barbizon Palace, NH Amsterdam Schiphol Airport en NH Groningen Hotel de Ville, allemaal met een minimale personeelsbezetting. Zoiets had niemand van ons ooit meegemaakt. Hoe stom ook: in technische zin is het een uitdaging. Je zit ineens met te veel voorraden en koelcellen die vol zitten. Aan alle kanten moet je problemen oplossen. Daarna kwam het advies: ga niet meer naar kantoor, blijf thuis. En dat terwijl je juist op de bok wil blijven, bij problemen wil je dicht bij je mensen zijn. Nu was alles anders.”

Hoe hebt u de operatie aangepast?
“We zijn met de regio- en hotel­directeuren continu in contact gebleven en bij hen geldt dat ik iedereen goed ken. Per hotel hebben we zo de situatie bekeken. Een aantal hotels hebben we op de piek van het aantal coronagevallen in Nederland aangeboden aan zieken­huizen om eventueel familie van patiënten op te vangen en voor patiënten die van de IC af mochten. Onze vriezers zaten vol, wat doe je daarmee? Veel overgebleven eten hebben we daarom ter beschikking gesteld aan voedselbanken. Daar kregen we niets voor. We zijn natuurlijk een commercieel bedrijf, maar op zo’n moment wilden wij een bijdrage leveren waar het nodig was.”

En naar de werknemers toe?
”We hebben ons personeel meteen een brief gestuurd met de strekking: ‘We zijn een solide bedrijf en gaan dit met zijn allen overwinnen.’ Maar het zou niet gemakkelijk worden en dat hoef je niet onder stoelen of banken te steken. Ik moet als een kapitein op een schip proberen te redden wat er te redden valt, met nieuwe regels. Zomaar ergens een hotel binnengaan, er een rondje lopen, even dit, even dat: het kon allemaal niet meer. Je moet nu afspraken maken met je eigen mensen. Het maakt het werk er intern niet eenvoudiger op, maar we moeten hier doorheen.”

Hoe staan de hotels van NH in Nederland er op dit moment voor?
“Nu zijn de meeste van onze hotels in Neder­land weer open. We zijn afgegaan op de vraag uit de markt. NH Atlantic Den Haag in Kijkduin, NH Veluwe Sparrenhorst en NH Zandvoort waren de eerste, omdat we daar kamers konden verkopen. Sterker nog: deze drie hotels draaien nu beter dan ooit, het liep deze zomer erg goed. We hebben een shift gezien van de stad naar de kust en de natuur. Amsterdam, voorheen onze grootste markt, blijft in vraag van inter­nationale gasten nog steeds ver achter.”

nhow Amsterdam RAI ging open in januari 2020 en had een van uw pronkstukken moeten worden, met al die felle kleuren …
“Ik heb een paar jaar geleden het ontwerp nog moeten verdedigen op het hoofdkantoor, maar ben nooit bang geweest voor de formule. ‘Dit wordt een winnaar,’ heb ik in Madrid gezegd en dat gaat ook gebeuren, alleen nu door corona nog even niet.”

Reizen was lastig de afgelopen maanden en is het nog steeds, Spanje is opnieuw ‘oranje’. Hoe voert u overleg met de top?
“Ik ben het afgelopen halfjaar niet meer in Madrid geweest, maar blijf rapporteren, nu via Microsoft Teams of door gewoon te bellen. Iedere maandag hebben we twee uur lang een conference call met het management committee in Madrid. Het voordeel binnen NH is dat 99 van de 100 topmensen al wat langer bij het bedrijf werken. Je hoeft elkaar dus niet meer te leren kennen, want dat gaat met een videoverbinding toch wat moeilijker. Wij begrijpen elkaar snel.”

Hoe draaide NH financieel in het eerste half jaar?
“We zijn in omzet gedaald met ruim 60 procent ten opzichte van 2019. Noord-Europa, waar ik verantwoordelijk voor ben, heeft het relatief beter gedaan dan Zuid-Europa. Vooral in het tweede kwartaal was de terugval groot: de meeste hotels waren dicht en de omzet was nihil. Vanaf juni was er sprake van licht herstel. We staan er nu ook heel anders financieel in. Vóór corona ging het om parameters als omzet, nettowinst, gemiddelde kamerprijs, bezettingsgraad. Nu is alleen het banksaldo van belang en de vraag hoe solide je als bedrijf de onzekere toekomst in gaat. Dit geldt voor hotels, lucht­vaart­maatschappijen, evenementen­bedrijven en vele andere ondernemingen: hoeveel geld heb je op de bank?”

En, hoelang kan NH het volhouden?
“We hebben ruim een half miljard euro aan liquide middelen, hoelang we het hiermee vol kunnen houden ligt geheel aan de situatie: de ontwikkeling van het virus, de mogelijke vaccinatie en hoe de verschillende landen hiermee omgaan. Ik heb helaas geen glazen bol.”

Komt er een reorganisatie binnen de groep?
“Deze optie is ter sprake gekomen. Liever doen we dat niet en gelukkig hebben we in Nederland een hele soepele regeling. Dat helpt echt en daar is het ook voor bedoeld. Maar we moeten verder kijken: NOW 3 wordt alweer anders, en daarna? Het zou nog niet zo erg zijn als je weet dat over een paar maanden de zon weer gaat schijnen, als er bijvoorbeeld een vaccin tegen corona is. Vóór deze crisis moesten we juist ons best doen om mensen te krijgen en deden we er alles aan om hen aan ons te binden. Daarom zullen we niet van de ene op de andere dag niets­ontziende maatregelen nemen, maar we kijken wel alvast naar alle mogelijke scenario’s.”

Overweegt u hotels weer tijdelijk of wellicht permanent te sluiten?
“Misschien wel. Dat is nooit onze intentie, maar je weet gewoon niet hoe lang dit gaat duren.”

Vooral de zakelijke markt is ingezakt?
“En dat blijft voorlopig zo. Grote bedrijven die ik spreek zeggen dat ze hun medewerkers hebben geïnstrueerd om in elk geval tot eind van dit jaar niet te reizen en niet in hotels te overnachten. En het is niet uitgesloten dat dit nog langer gaat duren. Die werkgevers hebben een eigen verantwoordelijkheid: als een werknemer die op zakenreis is gestuurd besmet terugkeert, heb je een probleem. Dus zijn veel meetings nu via Teams of Zoom.”

Bent u ondanks de crisis ook bezig met uitbreiding?
“Ja, dat gaat gewoon door. In Frankfurt komt een NH Collection hotel, en een nhow, evenals in Hamburg. En begin dit jaar hebben we het management van acht prachtige grand hotels in Zuid- en Midden-Europa over­ge­nomen van de Boscolo Group. Deze maand nemen we ze in gebruik. Het gaat om één hotel in Nice, Florence, Praag, Rome en om twee hotels in zowel Venetië als Boedapest.”

Is er consolidatie in de hotelbranche op komst en is NH daarbij betrokken?
“Er zijn geen plannen bij ons, voor zover ik weet. Maar ik ga daar ook niet over, dat is aan het kantoor in Madrid. Het is sterk afhankelijk van hoe corona en de markt zich ontwikkelen. Wie weet is er een keten die voor ons interessant is om over te nemen, of omgekeerd een ander bedrijf dat ons wil kopen. Je krijgt soms een beetje het last man standing idee: óf wij gaan omvallen, óf wij worden overgenomen.”

Zakenreizigers waren voorheen goed voor een derde van de NH-business. Dat staat sinds april grotendeels stil. Alleen leisure is teruggekomen?
“Tja, we hebben eigenlijk alleen nog vrije­tijdsverkeer en MICE, en dan nog hoofd­zakelijk nationaal. Dit geldt trouwens voor alle landen waar we zitten. Binnen de grenzen is er overal nog aanloop geweest van lokale gasten. Iedereen in Europa is deze zomer hoofdzakelijk in eigen land gebleven.”

Wat gebeurt er met de kamerprijs?
“Die verdubbelt – nee, grapje. We kijken in de branche naar elkaar en de prijzen zijn ongeveer gelijk gebleven. Want verlaging kan natuurlijk altijd, maar probeer de tarieven daarna weer eens omhoog te krijgen.”

 

Dit is een samenvatting van het artikel ‘NH Hotel Group breidt ondanks corona uit’, dat is verschenen in Zakenreis #518. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 32 euro per jaar.

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
artikelen