Home / Artikel / NH Hotel Group ­stijgt naar grote hoogte

NH Hotel Group ­stijgt naar grote hoogte

29/10/2018

De hotelmarkt staat er uitstekend voor en NH Hotel Group is daarop geen uitzondering. Sterker: NH Hotel Group, met 35 vestigingen in Nederland, doet het nog beter dan het gemiddelde. Hoe?

Een gesprek met Maarten Markus, managing director Northern Europe van NH Hotel Group, op de bouwplaats van het in aanbouw zijnde nhow Amsterdam RAI hotel van architect Rem Koolhaas, dat in het eerste kwartaal van 2020 opengaat. Het hotel krijgt 650 kamers, verdeeld over 25 verdiepingen. Het gebouw wordt 91 meter hoog en is daarmee het grootste én hoogste hotel in de Benelux.

Waar staat nhow eigenlijk voor?
“Nhow is een samentrekking van NH en het Engelse woord now. We spreken het ook zo uit. Dit hotel is het tweede van deze brand van NH in Nederland, in 2014 openden we nhow Rotterdam. Het zijn disruptive hotels.”

Wat is er disruptive aan nhow?
“Het zit vooral in het ontwerp, het is geen standaardhotel. De nhow-familie is gericht op reizigers die willen overnachten in een hotel dat anders is dan alle andere. Neem het nhow Berlijn – daar is de helft van het ameublement compleet in het roze, het geeft een andere beleving. Je neemt er ook een risico mee, niet alle klanten hebben er mogelijk waardering voor, maar anderen zullen zeggen: ‘Wow, hier wil ik mijn bedrijfspresentatie doen.’ In de winter heeft het nhow Berlijn een ijsbaan op het dakterras, opgespoten met roze water.”

Het nieuwe hotel is een samenwerking tussen NH, de RAI en de gemeente Amsterdam. Wat houdt dit in?
“Wij worden het headquarters hotel voor de RAI, logisch want we liggen er pal naast. De RAI zag het als een groot gemis om niet ‘zelf’ een hotel te hebben, er heeft hier in al die jaren nooit een gezeten. En dat terwijl de RAI zich moet meten met andere congrescentra in de wereld, waarvan de meeste beschikken over een of meerdere hotels op loopafstand. Er is een enorme concurrentie op het binnenhalen van grote congressen in de wereld. Veel steden investeren in faciliteiten en Amsterdam doet dat ook. De pas geopende Noord/Zuidlijn, met een halte aan het Europaplein bij de RAI, is een groot pluspunt.”

De hotelbranche in Nederland, Europa en in de meeste andere landen ter wereld staat er goed op. NH ook?
“We zijn in Amsterdam de grootste keten, met diverse merken, en we doen het uitstekend. De Benelux was met een groei van 6,8 procent onze beste markt in 2017. We zitten al 39 maanden op rij boven de marktprestatie qua kameromzet. Het betekent dat we veel hotels moeten verbouwen om meer capaciteit te krijgen.”

NH en andere hotels lijken nauwelijks last te hebben van de fenomenale opkomst van Airbnb. Hoe kan dat?
“Ja, dat is onvoorstelbaar, het heeft me verbaasd. De capaciteit van alle accommodaties samen is in Amsterdam in vijf tot zeven jaar tijd verdubbeld. Ik had verwacht dat Airbnb ons in de staart zou bijten, maar dat is niet gebeurd. Blijkbaar trekken de thuisplatforms een eigen markt aan, een eigen publiek. We hebben er nul last van en zijn ook zelf de afgelopen jaren gewoon doorgegroeid. Voor Amsterdam is het wel een enorme verandering, er komen nu veel meer mensen en dat legt veel druk op de stad. De gemeente heeft nu besloten dat er geen nieuwe hotels meer bij mogen komen, maar het feitelijke probleem ligt bij de Airbnb’s.”

Moeten er meer regels komen voor Airbnb?
“Er moet een level playing field zijn en dat is er nu niet. Airbnb hoeft aan veel minder regels te voldoen dan de hotelbranche, bijvoorbeeld op het gebied van brand­veiligheid en de afdracht van toeristen­belasting. En dat terwijl Airbnb allang het stadium voorbij is van een paar kamertjes verhuren. Het is een compleet marktbedrijf geworden.”

Welke faciliteiten kunnen zakenreizigers verwachten?
“Je komt bij ons in de eerste plaats om te overnachten en te werken in een stille kamer. Het design is disruptive, maar de functies zijn zoals de zakenreiziger gewend is: een stevig bureau, wifi, een goed bed met een matras van minimaal 35 cm dikte, een regendouche en een ontbijt van hoge kwaliteit. Voor wat betreft F&B gaan we een deel outsourcen, waaronder de rooftop bar. Die wordt gerund door een partij met meer ervaring dan wij op dat gebied. En we streven ernaar dat gasten bij vertrek hun bagage al bij ons in het hotel kunnen inchecken voor hun vlucht.”

Welke andere innovaties zitten er bij NH aan te komen?
“We zijn bezig met de invoering van de fast pass, waarbij je via de app op je mobiel of op de site incheckt en uitcheckt. Je kunt ook je eigen kamer uitzoeken. De gast ontvangt een dag voor aankomst een mail met de vraag of hij/zij al wil inchecken. Dan hoef je niet in de fysieke rij te staan. Uitchecken is hetzelfde verhaal, via de app, en de rekening wordt per mail verzonden. Deze twee functies zie je bij andere hotels ook al, maar we combineren het met een derde optie: choose your room. Dat is vergelijkbaar met het uitzoeken van een vliegtuigstoel. Gasten krijgen bij het inchecken per etage plattegronden te zien en kunnen een kamer kiezen en die afblokken. Aan de waterkant, aan de boskant, zicht op de stad? Wil je op de achtste etage, dicht bij de lift of juist niet, enzovoort. Als gast heb je echt keuze.”

Komen er nog nhows in Nederland bij?
‘Nee, die kans is gering. We gaan wel elders verder, we groeien gestaag. Momenteel zijn er vier nhows: in Berlijn, Milaan, Rotterdam en Marseille. In 2019 worden nhow London en nhow Brussels geopend. In 2020 is dus nhow Amsterdam RAI aan de beurt, een jaar later gevolgd door nhow Frankfurt. Verder staan er nhows op de rol in Rome, Santiago de Chile en Lima. We leggen de lat hoog om gasten ervaringen met een twist te bieden.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘NH Hotels stijgt naar grote hoogte’ dat is verschenen in Zakenreis #506. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 32 euro per jaar.

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen
Reis om de wereld in 44 uur

Reis om de wereld in 44 uur

17/09/2018

Ook zakenreizigers maken gebruik van de Round the World Tickets
 die de drie luchtvaartallianties aanbieden. Hoe vermoeiend of 
(on-)aangenaam is het om in korte tijd en door verschillende tijdzones over…

Sneller en slimmer vliegen

Sneller en slimmer vliegen

01/08/2018

Met een serie maatregelen die thuis al beginnen, kan in Europa gemiddeld 63 minuten van de reistijd worden afgeschaafd. Dat is het resultaat van een trits onderzoeken van het Europese…