Home / Artikel / Mankementen aan Dreamliner nog steeds een mysterie

Mankementen aan Dreamliner nog steeds een mysterie

03/03/2013

Eerst waren er productieproblemen, toen een crisis met het elektrisch systeem. En nu de accu’s. Is Boeings droom over?

Tenminste tot oktober. Zolang verwacht het Poolse LOT, de enige Europese maatschappij die met de Boeing 787 vliegt, zijn twee Dreamliners aan de grond te moeten houden, terwijl Boeing en de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten de raadselachtige problemen met de accu’s van het toestel proberen op te lossen. Maar het kan nog wel eens veel langer gaan duren met het toestel, dat al jaren ongestoord had moeten vliegen.

Sinds 16 januari ligt de Dreamliner aan de ketting. Wat in november nog kinderziektes leken bij de bijna vijftig operationele Dreamliners, groeide al snel uit tot serieuze incidenten. Een barst in een cockpitraam, een olielek, een brandende accu en een lekkage van 150 liter kerosine op een taxibaan. De eerste twee incidenten in Japan, met toestellen van All Nippon Airways, de laatste twee in het Amerikaanse Boston met Dreamliners van JAL. Ook bleek in november al een toestel van United accuproblemen te hebben gehad.

Boeing sprak aanvankelijk eufemistisch van storingen, waartussen geen gemeenschappelijke oorzaak zou bestaan. Maar de sussende woorden waren nog niet uitgesproken of een gloednieuwe Dreamliner van ANA, die nog werd ingevlogen op binnenlandse vluchten, moest in Japan een noodlanding maken na een rook- en brandalarm. Opnieuw bleek een accu het te hebben begeven. Foto’s van de verkoolde accu gingen de wereld over, maar nog altijd is er geen eenduidige oorzaak gevonden voor de problemen. Is het de accu, het elektrisch systeem dat deze voedt of het systeem dat beide monitort? Zolang die vraag niet afdoende is beantwoord, blijven alle Dreamliners aan de grond.

jal-787-dreamlinerVooral voor JAL en ANA, grootgebruikers met 24 vliegtuigen, levert dat flinke operationele problemen en miljoenen yen extra kosten op. Bij All Nippon Airways stond het inkomensverlies half februari al op ruim elf miljoen euro. Japan Airlines heeft laten weten dat het Dreamliner-debacle in het boekjaar 2012-13 5,7 miljoen euro van zijn bedrijfsresultaat zal afschaven.
Ook voor andere gebruikers als United,  Air India en Ethiopian (elk zes vliegtuigen) is de Dreamliner-ban een serieuze tegenslag. United wilde in februari met de 787 van Schiphol naar Washington gaan pendelen – een plan dat al een keer was uitgesteld vanwege een langer dan verwachte testperiode – maar heeft dat idee nu voor onbepaalde tijd moeten uitstellen.

Voor de tientallen luchtvaartmaatschappijen die nog wachten op bijna 850 bestelde Dreamliners, is de onzekerheid alleen maar toegenomen. Boeing wil niets zeggen over nieuwe afleveringsvertragingen. De productie van Dreamliners in Seattle is op de oude voet verder gegaan, alhoewel er vanwege het vliegverbod sinds 16 januari geen toestellen meer zijn afgeleverd. In Everett staan nu elf ogenschijnlijk kant-en-klare Dreamliners op het platform van Paine Field, het vliegveld naast de gigantische productiehallen waar Boeing onder meer de 787 maakt. Boeing probeert zo de aflevering zo snel mogelijk weer op gang te krijgen, zodra het licht op groen gaat. Maar de vliegtuigfabrikant loopt met het voortzetten van de productie ook gerede kans al geproduceerde toestellen te moeten terughalen om ze ingrijpend aan te passen. Het is de vraag wat Boeing doet als het toestel weer geleverd kan worden: als het bedrijf alle leveranties naar achte­ren schuift, zal Boeing alle klanten schadevergoeding moeten betalen. Als het de leveranties volgens schema oppikt, zal het alleen maatschappijen die nu getroffen worden – forse – genoegdoening moeten geven.

Arkefly, de eerste Nederlandse maatschappij die met het toestel zal vliegen, gaat er nog steeds vanuit in mei 2014 zijn eerste Dreamliner te ontvangen, later dat jaar gevolgd door nog twee toestellen. Ook KLM houdt vast aan het vastgestelde schema, waarbij de eerste van tien Dreamliners eind 2015 wordt afgeleverd. Andere maatschappijen die het toestel pas na 2013 verwachten zijn vooralsnog eveneens optimistisch.

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Boeings paradepaardje weer op stal’ dat is verschenen in Zakenreis nr. 451. Hele artikel lezen? Neem een abonnement (35 euro voor tien uitgaven per jaar).

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
artikelen