Home / Artikel / LVNL: 600.000 vluchten op termijn

LVNL: 600.000 vluchten op termijn

07/11/2016

Schiphol moet op termijn kunnen doorgroeien naar 600.000 vliegbewegingen per jaar. Dit zegt Michiel van Dorst, de directeur van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), in een vraaggesprek met Zakenreis.

Schiphol is nu gebonden aan een maximum van 500.000 starts- en landingen om zo binnen de geluidslimieten te blijven, die aan de Alderstafel zijn afgesproken. Dit aantal is bijna bereikt. Maar door de komst van een nieuwe generatie vliegtuigen, die aanzienlijk stiller is, denkt Van Dorst, voormalig KLM-piloot, dat er nog wel wat rek in zit. “Bij een luchthaven hoort geluid, zoals bij een boerderij loeiende koeien horen. Gelukkig worden vliegtuigen steeds stiller en dus kun je meer toestellen in dezelfde geluidsruimte accommoderen. Qua geluid heb je liever ‘s nachts 200 fietsers door je straat dan twee knetterende brommers. Er komt een moment dat vliegtuigen zo stil zijn dat er bijna geen geluidsoverlast is. Op Schiphol moeten we daarom op de lange termijn naar 600.000 vliegbewegingen kunnen groeien.” Van Dorst denkt dat er in overleg met de omgeving wel ‘een goede oplossing’ zal worden gevonden.

De CEO van LVNL wijst erop dat er ‘botsende maatschappelijke belangen’ zijn rondom Schiphol. In de directe omgeving ageert een deel van de omwonenden tegen geluidsoverlast. Maar in de wijdere omgeving profiteert Nederland in grote mate van Schiphol en is groei van essentieel belang. “Een stop op de groei van de luchthaven zou funest zijn. De mainport moet op gedoseerde wijze kunnen blijven groeien. Dat kun je niet zomaar stoppen. Schiphol heeft een doelstelling en dat is de welvaart en het welzijn van Nederland op hoog niveau houden. Dankzij Schiphol kon de Zuidas van Amsterdam tot bloei komen, maar hebben we ook een florerende bloemenveiling in Aalsmeer. En Nederland vaart wel bij het toerisme. Daarom moeten we met zijn allen die mainport beschermen.”

Welke rol speelt LVNL in het faciliteren van de groei?
“Luchtvaartmaatschappijen en met name home carrier KLM, maken een dienstregeling die volledig gebaseerd is
op connectiviteit, op het vertrouwen dat men op een bepaalde tijd op Schiphol kan landen en een uur later een aansluiting heeft. Op het moment dat wij niet de maximale capaciteit kunnen leveren, valt zo’n hele dienstregeling om. Je moet een constante stroom van vliegtuigen kunnen verwerken en niet de ene dag vijftig in de piek en de andere dag zeventig, dan krijg je vertragingen, mensen die hun overstap missen. Als wij niet stabiel zijn, valt de bodem onder de mainport vandaan.”

Maar LVNL is juist wel stabiel, benadrukt van Dorst en daardoor levert de verkeersleiding een ‘topproduct’, zegt hij. “Ik heb als vlieger over de hele wereld gevlogen en dan zijn er weinig luchthavens waar je zo goed wordt afgehandeld door de verkeersleiding als op Schiphol. De verstaanbaarheid, de kwaliteit van de radio-sets, de voorspelbaarheid van wat je kunt krijgen, de veiligheid – alles ligt op het hoogste niveau. We hebben professionele luchtverkeersleiders die elke dag een topprestatie neerzetten.”

Volgend jaar komen militaire luchtverkeersleiders bij LVNL op Schiphol te zitten. Wat vindt u daarvan?
“Voor de efficiëntie van het vliegverkeer boven Nederland is dat een groot voordeel, omdat het civiele en militaire luchtverkeer beter op elkaar kan worden afgestemd. We kunnen dan flexibeler gebruik maken van elkaars luchtruim. Als er geen militair verkeer is, kunnen we makkelijker het mainport-verkeer afhandelen. Omgekeerd geldt ook: als de militairen wel ruimte nodig hebben voor hun zogenoemde missieactiviteit kunnen we dat met zijn allen beter vrijmaken. Als je vliegtuigen kortere routes kunt laten vliegen, zijn ze ook korter in het luchtruim en kunnen verkeersleiders meer toestellen afhandelen. Al is het maar vijftien seconden korter, het scheelt meteen.”

In 2018 moet volgens plan Lelystad Airport opengaan als overloop voor Schiphol. Wat is uw rol daarbij?
Van Dorst: “LVNL heeft in de besluitvorming over Schiphol een beperkte rol. Dat komt doordat de luchtverkeersleiding een dienstverlenende instelling is, wij bestellen geen vliegverkeer. Wij geven aan welke capaciteit we kunnen realiseren en zijn daarmee een onderdeel van het slotuitgifteproces. We zijn daarbij geen marktpartij, maar een provider, zij het een hele belangrijke. Onze rol aan de Alderstafel is om aan te geven dat we stabiele routes in de lucht kunnen leveren die altijd dezelfde zijn, waardoor geluidspatronen veel voorspelbaarder zijn. Dat is heel belangrijk voor mensen in de omgeving. Wij gaan dus ook realiseren wat er is besloten over Lelystad.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Michiel van Dorst: LVNL kan de groei van Schiphol aan’ dat is verschenen in Zakenreis #488. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
artikelen
KLM is aan de beterende hand

KLM is aan de beterende hand

29/12/2021

De heropening van de VS is een belangrijke lakmoesproef voor het herstel van KLM. De maatschappij liet de afgelopen tijd meermaals doorschemeren dat het echte herstel pas zou beginnen als…